روی خط شرکت‌ها

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۱۲۸

  عرضه اولیه شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان‌شرقی: فرابورس ایران، امروز شاهد نهمین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه خواهد بود. عرضه اولیه 10 درصد سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان‌شرقی به‌عنوان نهمین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه با عرضه  20 میلیون سهم این شرکت با نماد «غپآذر» در بازار دوم فرابورس ایران انجام می‌شود. در این عرضه اولیه حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی 200 سهم و کف قیمت 3050 ریال و سقف قیمت 3355ریال برای خریداران تعیین شده است. مدیریت این عرضه هم به عهده شرکت کارگزاری پگاه یاوران نوین است. شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان‌شرقی، با سرمایه اسمی 20 میلیارد تومانی، سود هر سهم سال مالی جاری را 332 ریال با پوشش 89 ریالی معادل 21درصد در

3 ماهه اول سال همراه کرده است. خاطرنشان می‌شود پس از عرضه اولیه «به پرداخت ملت» در تیرماه در بورس اوراق بهادار، «مبین وان کیش» در مردادماه در فرابورس ایران، «هتل پارسیان کوثر اصفهان»، «تولیدی چدن‌سازان»، «داده گستر عصر نوین» در شهریورماه در فرابورس و بورس و شرکت «تولید و صادرات ریشمک»، «لیزینگ ایران و شرق» و «آسیا سیر ارس» در مهرماه در فرابورس، نهمین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه امروز با عرضه 10درصد سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان‌شرقی در فرابورس ایران انجام می‌شود.

  کاهش 34 درصدی سود هر سهم وسبحان: شرکت سرمایه‌گذاری سبحان در دوره 6 ماهه منتهی به

 31 تیرماه 96 مبلغ 116 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد. سرمایه‌گذاری سبحان طی 6 ماه مبلغ ۱۵۰,۷۴۸میلیون ریال سود خالص داشت و بر این اساس مبلغ 116 ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشت که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل معادل 34درصد کاهش داشت. گفتنی است این شرکت در 6 ماهه سال مالی قبل مبلغ 117ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده بود. با احتساب سود انباشته ابتدای سال مبلغ 237 میلیارد و 674میلیون ریال سود انباشته پایان دوره در حساب‌های این شرکت منظور شد.

  کاوه نوبت عرضه اولیه سهام ایستاد: فولاد کاوه جنوب کیش با سرمایه 700 میلیارد تومانی قرار است دومین شرکت فولادی حاشیه خلیج‌فارس باشد که سهام آن در بورس عرضه اولیه خواهد شد. «کاوه» که در بازار اول معاملات بورس اوراق تهران حضور خواهد داشت، بعدازظهر روز یک‌شنبه جلسه معارفه‌یی با حضور مدیران و مسوولان بورس تهران برگزار کرد و آماده عرضه اولیه 10درصد سهام (700میلیون سهم) شد. علی دهاقین مدیرعامل «کاوه» درمورد ظرفیت‌های مختلف فولاد و آهن اسفنجی گفت: فولاد ساخت شرکت براساس 20درصد قراضه و 80درصد آهن اسفنجی تولید می‌شود. بنابراین درصورتی که فاز دوم فولاد راه‌اندازی شود و با 2میلیون و 400 هزار تن ظرفیت شمش و آهن اسفنجی با ظرفیت یک میلیون و 800 هزار تن باتوجه به فرمول مذکور منطبق خواهد بود. سیدمحمد اتابک مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس نیز گفت: بیشترین مشکل صنعت در حال حاضر تولید نیست بلکه نبود تقاضاست و افزایش موجودی کالای شرکت‌ها نشانه این مشکل است. عبدالمجید شریفی رییس هیات‌مدیره فولاد کاوه جنوب کیش هم در مورد مزیت‌های تولید فولاد، توضیح داد: وجود ذخایر عظیم سنگ‌آهن و منابع گاز ما را به انتخاب تکنولوژی تولید فولاد براساس کوره قوس الکتریک و آهن اسفنجی ترغیب کرده است.

در پایان روح‌الله حسینی‌مقدم معاون ناشران و اعضای بورس تهران از برگزاری نشست‌های اینچنینی تحلیلگران با شرکت‌های بورسی تجلیل کرد و گفت: در کشورهای دیگر شرکت‌ها چهار بار در سال با تحلیلگران و سهامداران نشست می‌گذارند. وجود چنین نشست‌هایی سبب شفافیت بیشتر مالی و استفاده شرکت‌ها از نظرات تحلیلگران خواهد شد. وی ادامه داد: این شرکت 700 میلیارد تومانی باید گزارش 6 ماهه، پیش‌بینی سود براساس عملکرد 6ماهه و گزارش تولید و فروش شهریور ماه را تا قبل از روز عرضه در کدال منتشر کند تا زمان عرضه اولیه سهام آن باتوجه به شرایط مناسب بازار و با هماهنگی سهامدار عمده اطلاع‌رسانی شود.

  ممانعت از حضور سهامدار معروف در «فایرا»: مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در مورد صلاحیت خریداران سهام بلوکی آلومینیوم‌ ایران‌ توضیح داد و دو نماینده مجلس خواهان جلوگیری از حضور سهامدار معروف در «فایرا» و ایجاد انحصار توسط شورای رقابت شدند. به گزارش بورس پرس، در حالی سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران و مهر اقتصاد دو بلوک 15 و 20درصدی از سهام آلومینیوم‌ ایران‌ را در

12 شهریور و 4 مهر و سپس 12 مهر (بلوک 15درصدی) عرضه کره‌اند که این بلوک‌ها بدون معامله مانده و صلاحیت چند متقاضی توسط سازمان بورس تایید نشده است. در این رابطه و در شرایطی بلوک 20درصدی «فایرا» مجددا 30مهر عرضه خواهد شد که محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس به بورس پرس گفت: صلاحیت خریداران در عرضه‌های بلوکی و عمده طبق مقررات مصوب شورای عالی بورس انجام می‌شود و اگر در عرضه بلوکی سهام شرکتی، صلاحیت 100متقاضی هم احزار نشود، باید مقررات و دستورالعمل‌ها ملاک قرار گیرد. براساس این گزارش، از قرار معلوم

محمد علی محمدی (مالک شرکت‌هایی چون آلومینیوم المهدی با 72درصد، فاریاب با 38درصد، معادن بافق با 76درصد، باما با 13درصد، نیروگاه 1000مگاواتی فارس، بانک تجارت با 3.3درصد و 49.8درصد سهام سرمایه‌گذاری ایران) درنظر دارد به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مالکیت 35درصد از سهام آلومینیوم ایران را به دست آورد که به اعتقاد برخی در این صورت، صنعت آلومینیوم ایران انحصاری خواهد شد.

حال آخرین رویداد مهم این موضوع نامه دو نماینده استان مرکزی در مجلس به رییس شورای رقابت است که در آن ضمن اعلام مشکلات جدی ناشی از عدم توزیع محصول آلومینیوم ایران و المهدی در بورس کالا و سوءاستفاده، درخواست شده از حضور مالک آلومینیوم المهدی در ترکیب سهامداری «فایرا» و ایجاد انحصار در صنعت آلومینیوم جلوگیری شود.

با این اوصاف در شرایطی قیمت سهام این شرکت در بورس طی هفته‌‌های اخیر با نوسان معنادار و تشکیل صف‌های خرید و فروش همراه شده که باید منتظر تصمیم شورای رقابت از یک سو و تعیین تکلیف 35درصد از سهام این شرکت مشمول اصل 44 با سرمایه 519 میلیارد تومانی بود.

 

ارسال نظر