آغاز پایانی بر «اوباماکر»

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۹۶۲
آغاز پایانی بر «اوباماکر»

 گروه جهان|

 رییس‌جمهوری امریکا فرمانی را امضا کرده که براساس آن پرداخت یارانه دولتی به شرکت‌های بیمه درمانی برای اقشار کم درآمد قطع می‌شود. با این فرمان روند لغو قانون خدمات درمانی مقرون به صرفه موسوم به «اوباماکر» آغاز می‌شود.

به نوشته گاردین، فرمانی که دونالد ترامپ پنج‌شنبه امضا کرده، تغییراتی اساسی در بدنه قانون بیمه همگانی دولت باراک اوباما که ۲۰میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌داد، ایجاد می‌کند. مجلس سنای امریکا با وجودی که جمهوری‌خواهان در آن اکثریت را دارند تاکنون در برابر طرح‌های ترامپ برای لغو قانون بیمه درمانی اوباما مقاومت کرده بود اما ظاهرا این مقاومت بی‌نتیجه بوده است.

گفته شده، ترامپ پنج‌شنبه پس از امضای این قانون اجرایی با اعلام اینکه کنگره را تحت فشار می‌گذارد تا اوباماکر را کاملا تغییر دهد، گفته است: «هزینه‌های اوباماکر بسیار تکان‌دهنده است و همه‌ چیز را به طور کامل در مسیرش نابود می‌کند.»

لغو این قانون یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود. گفته شده، دستور جدید ترامپ دسترسی بیشتری برای بهره‌مندی از آن دسته طرح‌های بیمه درمانی ایجاد می‌کند که برخلاف مفاد اوباماکر موارد اساسی همچون مراقبت نوزاد، داروهای تجویزی و درمان اعتیاد و بیماری‌های روانی را شامل نمی‌شود. این دستور همچنین تغییراتی را در بازه زمانی طرح‌های درمانی ارزان‌قیمت و کوتاه‌مدت ایجاد می‌کند.

اوباماکر مهم‌ترین مقررات پیاده شده درخصوص نظام بهداشتی امریکا از زمان تصویب برنامه‌های موسوم به مدیکر(medicare) در دوره اوباما و مدیکید(medicaid) مربوط به دهه 80 میلادی است که افزون بر کیفیت و مقرون به صرفه‌گی، بیمه سلامت و کاستن از هزینه‌های مراقبت سلامت را هدف قرار می‌دهد. از طریق قانون بیمه همگانی اوباما بسیاری از شهروندان امریکایی این شانس را پیدا کردند که بیمه درمانی داشته باشند. درصد افرادی که بیمه درمانی ندارند پس از طرح اوباما از ۱۶ به ۹درصد کاهش پیدا کرد.

 پیروزی شرکت‌های بیمه خصوصی

دویچه‌وله نوشته، هدف از فرمان دونالد ترامپ بیش از هر چیز تسهیل محدودیت‌های شرکت‌های بیمه است که در قانون اوباماکر مقرر شده بود. این فرمان این امکان را به شرکت‌های بیمه می‌دهد که پیشنهادات ارزان‌تری به مشتریان خود ارائه دهند. دموکرات‌ها نام خرابکاری بر فرمان ترامپ گذاشته‌اند. رسانه‌های امریکایی نیز قانون جدید ترامپ را یک پیروزی بزرگ برای شرکت‌های خصوصی خوانده‌اند.

نگرانی مخالفان این فرمان جدید این است که از این پس شرکت‌های بیمه خدمات حداقلی با قیمت کم ارائه دهند که می‌تواند تنها برای مشتریان جوان و سالم جذاب باشد. این سیاست در نهایت به این منتهی می‌شود که بیمه درمانی مبتلایان به بیماری‌های مزمن و نیز سالمندان گران‌تر شود. استدلال ترامپ اما طور دیگری است. او معتقد است آزادی بیشتر در تعیین تعرفه بیمه باعث رقابت بیشتر می‌شود و در نهایت انتخاب‌‌های متعددی را در برابر مشتریان بیمه قرار می‌دهد. او گفته است:«میلیون‌ها شهروند از این فرمان سود خواهند برد.»

 واکنش‌ها به فرمان اجرایی ترامپ

به نظر نمی‌رسد فرمان جدید ترامپ به راحتی قابل اجرا باشد به‌ ویژه اینکه فرمان اجرایی رییس‌جمهور به اندازه قانون مصوب کنگره محکم نیست و برخی نمایندگان از همین حالا به‌ دنبال طرح دعوی علیه دولت هستند. چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات اقدامات ترامپ را موجب فروپاشی نظام بیمه‌های درمانی ایالات متحده خوانده و با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده است:«رییس‌جمهوری که نتوانسته قانون را از طریق کنگره اصلاح کند حالا به‌ دنبال خراب کردن نظام بیمه‌های درمانی است.» تی موری، سناتور دموکرات ایالت واشنگتن هم با انتقاد از دستور ترامپ گفته است:«رییس‌جمهور در اجرای وعده‌های خود ناتوان است. اگر ترامپ واقعا خواهان آن است که به وعده‌هایش در حوزه سلامت عمل کند باید بداند که با تخریب خدمات عمومی امریکا این وعده‌ها محقق نخواهد شد.»

مجلس نمایندگان امریکا پیش‌تر طرح لغو و جایگزینی قانون بیمه‌های درمانی را تصویب کرده بود؛ اما برخی ابعاد این طرح که موجب قطع بیمه میلیون‌ها تن از مردم این کشور می‌شود، سبب شد تا گروهی از سناتورهای میانه‌رو جمهوری‌خواه با آن مخالفت کنند. این موضوع باعث شد، رهبران جمهوری‌خواه سنا در آخرین تلاش خود به جای جایگزینی به‌ دنبال اصلاح این قانون باشند؛ طرحی که 3ماه پیش به رای گذاشته شد اما با رای منفی غیرمنتظره جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه و 2نماینده دیگر این حزب از تصویب بازماند.

پل رایان، رییس مجلس نمایندگان پیش از این رای‌گیری وعده داده بود در صورت تصویب طرح در سنا، یک کمیته مشورتی متشکل از اعضای دو مجلس برای بررسی نگرانی‌های نمایندگان مخالف تشکیل شود. با این حال برخی جمهوری‌خواهان این تضمین شفاهی را کافی ندانستند و با توجه به اینکه طرح می‌توانست در صورت نقض عهد رایان به صورت مستقیم به کاخ سفید ارسال شود به آن رای مخالف دادند.  نیویورک تایمز درباره دستور جدید ترامپ نوشته:«با قطع یارانه‌های دولتی، بازارهای بیمه به سرعت سقوط می‌کند. شرکت‌های بیمه اعلام کرده‌اند که در صورت قطع یارانه مجبور خواهند بود که حق بیمه‌های بیشتری دریافت کنند.» نشریه پولیتیکو نیز با پیش‌بینی اینکه دستور اجرایی ترامپ تا ابتدای ژانویه آغاز نخواهد شد، نوشته:«ترامپ اصرار دارد که اوباماکر را هر چه سریع‌تر از دور خارج کند اما مطمئنا اجرای دستور جدید او در ساختار بروکراتیک فدرال امریکا با موانع بسیاری روبه‌رو خواهد شد.»

 

ارسال نظر