بررسی تخلف یارانه‌ای دولت در مجلس

۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۹۰

گروه اقتصاد کلان|

اواخر سال گذشته بود که حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مجلس یک سوال را در صحن علنی پیگیری می‌کرد: «منابع درآمدی حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها کجا مصرف شده است؟» اختلاف اصلی هم بر سر رقم اعلامی درآمد هدفمندی بود که برخی نمایندگان مجلس مدعی بودند بخشی از محل هزینه‌کرد این درآمدها مشخص نیست. بعد از این مجادله‌ها سازمان برنامه و بودجه گزارش عملکرد هدفمندی را منتشر کرد که هیچ همخوانی با ادعاهای نمایندگان نداشت. حالا با گذشت چندماه این موضوع دوباره از سوی دو نماینده مجلس طرح شده است. هادی قوامی می‌گوید: دولت 11هزارمیلیارد تومان پیش‌بینی شده سال 96 برای پرداخت یارانه نقدی را پیش‌خور کرده و سرنوشت ۵۰هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی مشخص نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت ۱۱هزارمیلیارد تومان پیش‌بینی‌شده سال ۹۶ برای پرداخت یارانه نقدی را در ۵ماه نخست سال پیش‌خور کرده از مصرف ۱۱هزار میلیارد تومان دیگر از منابع بودجه تا پایان سال برای پرداخت نقدی یارانه‌ها خبر داد.

هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه از زمان تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها یعنی از سال 89 تا 95، 280هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده است، گفت: در این مدت 190هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت‌ها و 90هزار میلیارد تومان از محل منابع بودجه عمومی برای پرداخت یارانه نقدی استفاده شده است. به‌ گفته نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه،

بر‌اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب سال 88، دولت باید 20درصد از منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را به‌صورت سالانه به بودجه عمومی تزریق کند. این درحالی است که دولت برای پرداخت‌های نقدی یارانه‌ها به مردم از منابع بودجه برداشت می‌کند، بر این اساس تا پایان سال 95 رقم برداشت دولت از بودجه 90هزار میلیارد تومان بوده و متاسفانه در این مدت بر‌خلاف قانون مبلغی به بودجه عمومی از محل اصلاح قیمت‌ها واریز نشده است.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون در سال 96، دولت مجاز شده 11هزار میلیارد تومان از منابع بودجه عمومی را برای پرداخت نقدی یارانه‌ها پرداخت کند، گفت: با ادامه این وضعیت و پیش‌خور شدن 11هزار میلیارد تومان مندرج در قانون آن هم در 5ماهه نخست سال، پیش‌بینی دست‌اندازی 11هزار میلیارد تومانی دولت به منابع بودجه برای پرداخت نقدی یارانه‌ها دور از ذهن نیست. قوامی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون بودجه سال 96 پیش‌بینی می‌شود از اصلاح قیمت‌ها 85هزار میلیارد تومان درآمد حاصل شود که 36هزار میلیارد تومان آن صرف پرداخت یارانه نقدی و 49هزار میلیارد تومان نیز به شرکت‌های موضوع قانون هدفمندی یارانه از قبیل شرکت پالایش و پخش بازمی‌گردد.

وی در پایان تاکید کرد: موضوع تخلف بودن این اقدام دولت در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بررسی و نتیجه آن در صحن علنی اعلام خواهد شد.

 سرنوشت درآمد هدفمندی مشخص نیست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بودجه دولت شفاف نیست و انحراف دارد و یکی از دلایل کسری بودجه به دلیل شیوه نامطلوب بودجه‌ریزی است، سرنوشت ۵۰هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی مشخص نیست. حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با فارس در مورد کسری 38هزار میلیارد تومانی بودجه سال 96 کشور اظهار کرد: اساسا با اصل بودجه و روش اعمال مدیریت آن مشکل داریم، بودجه‌های گوناگون را مستقل عمل می‌کنیم.

طبق اطلاعات سال 95 بالغ بر 87هزار میلیارد تومان درآمد از محل هدفمندی یارانه‌ها وجود داشت، اما فقط 48هزار میلیارد تومان آن از بودجه سالانه پیش‌بینی می‌شود و عملا با حدود 50هزار میلیارد تومان مابقی کاری نداریم و هزینه‌کرد آن مشخص نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه بودجه شرکت‌های دولتی جزو دخل و خرج دولت نمی‌آید، تصریح کرد: بودجه محصور به دخل و خرج عمومی و هزینه نگهداری کشور است و طی سال‌های اخیر کسری بودجه از طریق انتشار اوراق روپوشانی شده است. وی با اینکه بودجه دولت شفاف نیست و طبق گزارش‌های تفریغ بودجه انحراف دارد، تصریح کرد: 14.5درصد از درآمد نفت به وزارت نفت اختصاص پیدا می‌کند که باید برای کارهای عمرانی هزینه شود، پس چرا گفته می‌شود که منابعی برای توسعه صنعت نفت وجود ندارد. حاجی‌بابایی افزود: روند بودجه‌ریزی در کشور مطلوب نیست، بنابراین نیاز به اصلاح وجود دارد، در برنامه ششم مصوب شد، تمام درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها به خزانه دولت واریز شود، اما در مجلس نگذاشتند که این موضوع در بودجه نیز گنجانده شود، همچنین باید هزینه‌ها در یک جدول مشخص شود که از محل افزایش حامل‌های انرژی چه میزان درآمد کسب می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه 11هزار میلیارد تومان از منابع عمومی به موضوع هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی اختصاص یافته است، عنوان کرد: از منابع دولت این مبلغ به جای اینکه برای طرح‌های عمرانی استفاده شود، به پرداخت یارانه‌یی اختصاص می‌یابد که منابع و هزینه‌کرد آن مبهم است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعتقاد به اینکه درآمد هدفمندی از منظر ما به خزانه واحد واریز نمی‌شود، یادآور شد: در صورتی که مردم پول افزایش بهای حامل‌های انرژی را پرداخت می‌کنند و از طرفی برای یارانه نقدی نیز کسری وجود دارد، این مباحث با کدام حساب و کتاب قابل توجیه است.

 

ارسال نظر