کودکان کار؛ محصول فقر و نابرابری

۱۳۹۶/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۷۵۵
کودکان کار؛ محصول فقر و نابرابری

فرمانداری تهران همچنان مصر به اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان است، اما معاونت زنان ریاست‌جمهوری، برخی نمایندگان مجلس، کارشناسان سازمان‌های مردم‌نهاد و تا حدودی هم بهزیستی، انتقاداتی به نحوه اجرای این طرح دارند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از آسیب‌شناسی طرح ساماندهی کودکان کار در تهران در جلسه این کمیسیون خبر داد و گفت: درجلسه یک‌شنبه کمیسیون طرح جمع‌آوری و ساماندهی 300کودک کار در تهران با حضور مسوولان مربوطه از وزارت کشور، سازمان بهزیستی، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مرکز پژوهش‌های مجلس مورد آسیب‌شناسی قرار گرفت. زهرا ساعی افزود: با توجه به حساسیت مساله کودکان کار و همچنین موضوع بررسی وضعیت آنها به عنوان یکی از وظایف کمیسیون اجتماعی مجلس، از مسوولان اجرای این طرح دعوت شد که در خصوص روند اجرای آن، گزارشی را به کمیسیون ارائه دهند.

او با تاکید براینکه موضوع کودکان کار محصول فقر، نابرابری و مشکلات اقتصادی است که بیشتر در حاشیه کلان‌شهرها شکل گرفته و چهره شهر را مخدوش می‌کند، گفت: این مساله مشکلات بسیاری را برای شهروندان و کودکان که قربانیان اصلی این قضیه هستند، ایجاد می‌کند.  نماینده آذرشهر و اسکو در مجلس تاکید کرد: براساس لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان آنها باید تا رسیدن به 18سالگی تحت حمایت دولت قرار گیرند و از هر گونه آزار و اذیت مصون بمانند این در حالی است که بسیاری از این کودکان مورد آزار و اذیت و سوءاستفاده باندهای سازمان یافته تکدی‌گری قرار می‌گیرند. ساعی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل کودکان کار، مساله بازماندن آن از تحصیل و متصور نبودن آینده روشن برای آنهاست، گفت: در برخی مواقع این کودکان دچار بزهکاری می‌شوند و برای آنها نیز مشکلات بهداشتی و بیماری‌های مختلف ناشی از آلودگی محیط شهری ایجاد می‌شود که همه اینها خطراتی است که این کودکان را تهدید می‌کند.

او با اشاره به اینکه وظیفه نهادهای دولتی رسیدگی به این موضوع و حمایت از کودکان کار و آسیب‌دیده است، افزود: ما از این جهت نگران هستیم و معتقدیم که این طرح‌ها نباید به صورت ضربتی و مقطعی اجرا شود بلکه ابتدا باید لایحه حمایت از کودکان هر چه سریع‌تر به تصویب برسد تا از کودکان در مقابل سوءاستفاده‌های مختلفی که از آنها می‌شود، حمایت جدی صورت گیرد.

 

 

ارسال نظر