کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۴۷۵

 برگزاری مراسم تشییع جنازه جلال طالبانی

مراسم تشییع جنازه جلال طالبانی با حضور شماری از مقامات خارجی و دولتمردان عراقی در شهر سلیمانیه برگزار شد. جلال طالبانی که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴میلادی رییس‌جمهور عراق بود، در ۸۳ سالگی روز سه‌شنبه در بیمارستانی در شهر برلین درگذشت. طالبانی در سال ۱۹۳۳میلادی در نزدیکی اربیل، شهری که هم‌اکنون مقر اقلیم کردستان عراق است به دنیا آمد. او نخستین رییس‌جمهوری غیرعرب عراق بود که در سال ۲۰۰۵میلادی، دو سال پس از سقوط حکومت صدام به این مقام انتخاب شد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز روز جمعه در مراسم تدفین رییس‌جمهوری پیشین عراق شرکت کرد.

 اشرف غنی: هدف نهایی توافق صلح با طالبان است

رییس‌جمهوری افغانستان با ابراز اطمینان از توانایی نیروهای داخلی برای حفظ امنیت کشورش، هدف نهایی خود را صلح با طالبان اعلام کرد. اشرف غنی در مصاحبه اختصاصی با بی‌بی‌سی گفته با وجود محدودیت‌های موجود، ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان در چند سال گذشته پیشرفت زیادی داشتند. اشرف غنی در عین حال دستیابی به توافق صلح با طالبان را تنها راه‌حل مشکلات کشورش دانست و در مورد هدف نهایی خود گفت:«کل استراتژی ما فراهم کردن زمینه دستیابی به یک راه‌حل سیاسی و منتج از مذاکره است و باید بر این موضوع تمرکز کنیم.»

 بازداشت کارمند کنسولگری امریکا در استانبول

مسوولان ترکیه از بازداشت یکی از کارکنان کنسولگری امریکا در استانبول به اتهام جاسوسی خبر دادند. به گزارش الیوم السابع، نیروهای امنیتی ترکیه این کارمند ترک کنسولگری امریکا در استانبول را به اتهام جاسوسی و تلاش برای از بین بردن نظام قانونی این کشور و دولت ترکیه بازداشت کرده‌اند. شبکه ABC امریکا گزارش داد که فرد بازداشت شده به برقراری ارتباط با 4 نفر از روسای پلیس سابق ترکیه که به دلیل پرونده‌های مربوط به فساد در سال ۲۰۱۳ محاکمه شده‌اند، بازداشت شده است. گفته می‌شود که این فرد با جنبش فتح‌الله گولن؛ روحانی در تبعید که در امریکا به سر می‌برد نیز ارتباط داشته است.

 انتقاد افغانستان از عملی نشدن تعهدات جامعه جهانی

مقام‌های حکومت افغانستان از عملی نشدن شماری از تعهدات جامعه جهانی در بخش کمک‌ها به بازسازی این کشور شاکی هستند. به گزارش بی‌بی‌سی اکلیل حکیمی، وزیر دارایی افغانستان گفته دستاوردهای این کشور در اجرای تعهداتش بسیار خوب بوده اما جامعه جهانی در مقابل برخی تعهداتش را به‌ خوبی انجام نداده است. نشست موسوم به «مقام‌های ارشد» از 3سال پیش هر ساله با حضور مقام‌های دولت افغانستان و نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برای بررسی پیامدهای کمک‌های بین‌المللی و هماهنگی بین دو طرف برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر