روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۴۶۲

 3 شرکت مجوز افزایش سرمایه گرفتند: 3شرکت بورسی و فرابورسی مجوز افزایش سرمایه 50، 200 و 110‌درصدی را از سازمان بورس اخذ کردند و آماده تصمیم‌گیری شدند. به گزارش بورس‌پرس، بیمه ما که در 21مرداد سال جاری برنامه افزایش سرمایه 50‌درصدی را اعلام کرده بود، توانست مجوز آن را از سازمان بورس از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی بگیرد تا سرمایه 100میلیارد تومانی فعلی را به 150میلیارد تومان برساند. داروسازی جابر ابن حیان که سرمایه‌گذاری شفا دارو سهامدار عمده 60.2‌درصدی و دومین عرضه بلوکی 16.5درصدی سال جاری متعلق به این شرکت بورسی است، مجوز افزایش سرمایه 200‌درصدی را از سازمان بورس گرفت تا سرمایه فعلی را به 113.4میلیارد تومان برساند. پتروشیمی زنجان نیز که با سرمایه 166.9 میلیارد تومانی در فرابورس حضور دارد، با اخذ مجوز افزایش سرمایه 110‌درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی می‌تواند سرمایه را به 350 میلیارد تومان برساند.

 نامه برای توقف پرداخت سود سهام عدالت: محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی و غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی در نامه‌یی به رییس‌جمهور خواستار ‎جلوگیری از پرداخت سود سهام عدالت از سوی دولت به‌صورت نقدی شدند، در متن این نامه آمده است که گزارش‌های اخذ شده از سازمان خصوصی‌سازی از وضعیت سهام عدالت بیانگر این موضوع است که با توجه به جمعیت حدود 50میلیونی دارنده سهام عدالت مقرر شده که امسال حدود 4000میلیارد تومان به مشمولان پرداخت شود که بر اساس روش‌های محاسباتی انجام‌ شده، به‌ازای هر نفر دارنده سهام عدالت در سال جاری، ماهانه بین 3 تا 9هزار تومان تعلق خواهد گرفت. با توجه به عدم تاثیر این سود پرداختی در افزایش قدرت خرید خانوار، پرداخت این سود ‌جز اتلاف منابع ملی، هیچ اثری را برای مردم و دولت در بر نخواهد داشت. در بخش دیگر این نامه تاکید شده با عنایت به شرایط فوق، پیشنهاد می‌شود به‌جای پرداخت سود نقدی غیرموثر در پرداخت قدرت خرید خانوار، نسبت به واگذاری اصل سهام، اقدام و انتفاع ناشی از پرداخت سود در قالب افزایش قیمت سهام به افراد منتقل شود. مسلما پرداخت این رقم نه‌تنها گره‌یی از مشکلات مردم باز نخواهد کرد، بلکه به‌جای آن می‌توان با ضریب حداقل چهاربرابری معادل 16هزار میلیارد تومان پروژه‌های مهم اقتصادی در کشور اجرایی کرد که این به‌نفع مردم خواهد بود و حتی در صورت تاخیر در واگذاری سهام عدالت، اثر این نگهداری سود منجر به افزایش سرمایه شرکت‌های مشمول سهام عدالت و اجرایی شدن طرح‌های توسعه‌یی در این شرکت‌ها شده و در هر زمان که این واگذاری انجام شود، این اثر سود پرداخت نشده و در افزایش قیمت سهام به مردم منتقل خواهد شد.

 احتمال بازگشت مالکیت سهام عدالت به دولت: رییس سازمان خصوصی‌سازی از احتمال بازگشت بخشی از مالکیت سهام عدالت به دولت در صورت عدم واریز مابقی مبلغ سهام خود خبر داد. به گزارش سازمان خصوصی‌سازی، میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی گفت: اگر مشمولان مبلغ بقیه سهام خود را نپردازند، سهام آنها پس از اتمام مهلت مقرر به مالکیت دولت خواهد رسید. وی در مورد آخرین وضع پرداخت سهام عدالت اظهار داشت: از اول مرداد تا پایان اسفند شرکت‌های سرمایه‌پذیر موظف به پرداخت سودهای مربوط به سهام عدالت به سازمان خصوصی‌سازی بوده و سازمان خصوصی‌سازی موظف به پرداخت آن به سهامداران است. وی با بیان اینکه از اول مرداد، سازمان خصوصی‌سازی آمادگی دریافت سود سهام و پرداخت آن به مشمولان را داشته است، گفت: اگر اول مرداد، همه سود به سازمان خصوصی‌سازی واریز می‌شد، این سازمان قادر به پرداخت به موقع آن بود. رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه تاکنون تنها ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب سازمان خصوصی‌سازی برای پرداخت سهام عدالت واریز شده است، گفت: شرکت‌ها ۵ماه دیگر فرصت قانونی برای پرداخت دارند.

وی با بیان اینکه ۴۷میلیون سهام‌گیرنده دهک‌بندی شده‌اند و پرداخت‌ها با توجه به واریزهای صورت گرفته به صورت هدفمند بر اساس اولویت به سهام گیرندگان داده می‌شود، گفت: پرداخت‌ها از دهک‌های پایین شروع می‌شود. پوری‌حسینی با بیان اینکه از ابتدا نیز قرار بود، شروع پرداخت‌ها از اواخر شهریور باشد، نه اینکه در آن تاریخ تمام سود سهام پرداخت شده باشد، گفت: پرداخت‌ها ممکن است تا پایان فروردین سال ۹۷ طول بکشد. وی گفت: اگر مشمولان بقیه سهام خود تا یک‌میلیون تومان را نپردازند، تنها به اندازه همان میزان کنونی سهام خود سود دریافت می‌کنند و بقیه سهام پس از اتمام مهلت مقرر (پایان مهر) به مالکیت دولت خواهد رسید.

 

 

ارسال نظر