چالش مهارت آموزی برای سربازان

۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۴۰۳
چالش مهارت آموزی برای سربازان

100 هزار سرباز وظیفه سالانه آموزش‌های مهارتی را فرا می‌گیرند

گروه بنگاه‌ها  

روز گذشته خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که یک ‌بار دیگر چالش‌های پیش‌روی دوران سربازی را نزد افکار عمومی گشود.«سربازی در یکی از پادگان‌های کرج به روی افسر مافوق خود تیراندازی کرد و باعث مرگ خود و فرمانده‌اش شد.» خبری که به سرعت در فضای شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها بازتاب پیدا کرد و یک ‌بار دیگر موضوعی را ذیل عنوان «برنامه‌ریزی موثر برای دوران سربازی» در فضای افکار عمومی مطرح کرد. موضوع استفاده از ظرفیت‌های دوران 2ساله سربازی برای افزایش مهارت‌های اقتصادی و تخصصی کسب وکار، یکی از مباحثی است که طی سال‌های گذشته بارها از زبان تحلیلگران اقتصادی و کارشناسان مسائل اجتماعی مطرح شده اما هر بار بنا به دلایلی این پروژه به صورت عینی تحقق پیدا نکرده است.  24 ماه دوران سربازی فرصت مغتنمی است که جوانان ایرانی در خلال آن می‌توانند جدا از آموزش‌های نظامی و دفاعی، نوع خاصی از آموزش‌های مقدماتی و تخصصی کسب وکار را نیز فرا بگیرند تا پس از اتمام دوران سربازی از این آموزه‌ها برای راه‌اندازی یک کسب وکار استفاده کنند. اما در شرایطی که تمام ارکان مسوول در کشورمان به اهمیت مقوله مهارت‌آموزی در دوران سربازی واقفند اما در عمل برنامه موثری برای این موضوع اندیشیده نمی‌شود. واقعیت آن است که سربازان فاقد مهارت پس از خدمت سربازی بیکار می‌شوند و به خیل عظیم جماعت جویای کار در کشورمان می‌پیوندند. دولت یازدهم برای نخستین بار به صورت عملی طرح‌های اجرایی برای مهارت‌آموزی در خلال سربازی را کلید زد و با برنامه‌ریزی مشترک با نهادهای مسوول تلاش کرد تا از این طریق بخشی از نیازهای اشتغال جامعه را پوشش دهد. روز گذشته گردهمایی سراسری مهارت‌افزایی و تسهیل اشتغال کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در کرج فرصتی شد برای مرور برنامه‌هایی که قرار است در این زمینه به مرحله عملیاتی شدن برسند. قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این همایش گفت:«براساس توافق به عمل آمده سالانه به 100هزار سرباز وظیفه در کشور آموزش‌های مهارتی لازم ارائه می‌شود.» طرحی که چنانچه با فراگیری گسترده‌تری در استان‌های مختلف به انجام برسد، می‌تواند بخشی از چالش‌های بیکاری جوانان را حل و فصل کند.

 

 برنامه‌ریزی برای ورود به بازار کار

ابوالحسن فیروزآبادی قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در گردهمایی سراسری مهارت‌افزایی و تسهیل اشتغال کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در کرج افزود: در توافق صورت گرفته بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌‌ای و ستاد کل نیروهای مسلح با اجرای این طرح شاهد مهارت‌آموزی شمار زیادی از سربازان وظیفه و آمادگی آنان برای ورود به بازار کار می‌شویم. وی با اشاره به 20درصد نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در کشور اظهار کرد: این رقم عدد نگران‌کننده‌یی است و کاهش آن نیاز به عزم عمومی دارد. فیروزآبادی گفت: هم‌اکنون 600 مرکز فعال سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و بیش از 11هزار مرکز خصوصی فعال در حوزه مهارت‌آموزی به متقاضیان در کشور خدمات آموزشی ارائه می‌دهند. وی از حدود 5 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش‌های مهارتی کشور خبر داد. وی ادامه داد: در زنجیره آموزش‌های مهارتی که با هدف اشتغال‌زایی فعال شده یک حلقه مفقوده در نیروهای مسلح وجود داشت که براساس فرامین مقام معظم رهبری و تفاهم انجام شده این حلقه مفقوده در زنجیره آموزش مهارتی در کشور تکمیل می‌شود. قائم مقام وزیر تعاون افزود: جوانان ما پس از طی مراحل آموزشی وقتی می‌خواهند وارد بازار کار شوند از گذرگاهی به نام نظام وظیفه عبور می‌کنند که نیاز است در این دوره علاوه بر آموزش‌های رزمی، آموزش‌های مهارتی را با هدف آماده‌سازی آنان برای ورود به بازار کار تدارک دید. فیروزآبادی ادامه داد: تنظیم مهارت‌های غیررسمی در نیروهای مسلح موجب بهره‌وری 2درصد در تولید ناخالص ملی می‌شود. وی گفت: در این میان امیدواریم در نیروهای مسلح تنها به مهارت‌آموزی سربازان ساده اکتفا نشود و به ارائه آموزش و مهارت به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز دقت شود.

 35 درصد سربازان وظیفه

تحصیلات دانشگاهی دارند

معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح گفت: بیش از 35درصد سربازان وظیفه کشور دارای تحصیلات دانشگاهی در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند.

به گزارش ایرنا، سردار سرتیپ علی عبداللهی روز چهارشنبه در گردهمایی مهارت‌افزایی و تسهیل اشتغال کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در کرج با بیان اینکه ظرفیتی که همه این افراد را بتوانیم در نیروهای مسلح به کار بگیریم وجود ندارد، افزود: در هر دوره 2ساله حدود 450هزار تا 550 هزار جوان در سنین 19تا 21سال به عنوان سرباز در نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی داریم که خدمت سربازی سکوی پرتاب برای این جوانان است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این دوره باید علاوه بر آموزش‌های رزمی، مهارت‌آموزی نیز اضافه شود. معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و براساس تدبیر ستاد کل نیروهای مسلح، قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان وظیفه را تشکیل داده‌ایم تا سربازان پس از پایان دوران خدمت وظیفه خود با فرا‌گیری مهارت و حرفه یا جذب بازار کار شده یا اینکه خودشان به یک کارآفرین مبدل شوند.

عبداللهی ادامه داد: در طراحی صورت گرفته یک مرحله نیز قبل از دوران سربازی داریم که افراد در سنین 14تا 16سال نیز مهارت‌های مورد علاقه‌شان را فرا بگیرند تا زمانی که مشمول خدمت می‌شوند به عنوان تشویق بخشی از دوران خدمت آنها را کاهش دهیم که این خود نیز می‌تواند زمینه را برای مهارت‌آموزی آنان فراهم کند.

وی گفت: برای مهارت‌آموزی جوانان در کشور اقداماتی صورت گرفته و می‌گیرد اما با توجه به حجم بالای کار نیازمند این است تمام دستگاه‌هایی که دارای امکانات هستند در این مسیر کمک کنند ما به عنوان نیروهای مسلح طراحی، شرایط را فراهم و مجوزهای لازم را اخذ می‌کنیم اما در ادامه کار نیازمند کمک سایر دستگاه‌ها هستیم. معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با بیان اینکه کارآفرینی شاید مهم‌تر از ورود به بازار کار باشد، خاطرنشان کرد: ستاد کل نیروهای مسلح با تمام امکانات خود در سطح فرماندهان عالی پای کار آمده و باید از این فرصت برای رفع مشکل اشتغال در کشور و ایجاد انگیزه کسب وکار در جوانان بهره ‌گیریم.

 راه‌اندازی سامانه «سرباز ماهر»

فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه‌یی با همکاری سازمان وظیفه عمومی به اسم «سرباز ماهر» درحال تدوین است که تخصص و مهارت‌های سرباز و نیروهای مسلح مشخص می‌شود.

به گزارش تسنیم، سردار مهدی فرحی در گردهمایی سراسری مهارت‌آموزی و تسهیل اشتغال کارکنان وظیفه نیروهای مسلح که صبح دیروز در سالن مرکز تربیت مربی کرج با حضور مسوولان استانی و کشوری برگزار شد، اظهار کرد: سالانه

500 هزار سرباز دوران سربازی را می‌گذرانند و مدت دو سال این دوره مقدس زمان خوبی برای آموزش دوره مهارت‌آموزی است.

وی با بیان اینکه جذابیت ورود به دوران سربازی باید پررنگ و اشتیاق خوبی ایجاد شود، گفت: گستردگی دوران سربازی در تمام کشور بسیار اهمیت دارد و این حجم سالانه که پیوستگی وجود دارد سبب می‌شود که تصمیمات راهبردی اتخاذ شود.

سردار فرحی با تاکید بر اینکه 3 رکن جذابیت، نشاط و مهارت‌افزایی در دوران سربازی اهمیت زیادی دارد، افزود: گستردگی دوره مهارت‌آموزی به گونه‌یی است که تنها نیروهای مسلح توان برگزاری صرف این آموزش را ندارد و باید تمام دستگاه‌های اجرایی در این امر همکاری کنند. وی با اشاره به اینکه غربالگری و ارزیابی دوران قبل از سربازی بسیار اهمیت دارد، اضافه کرد: سامانه‌یی با همکاری سازمان وظیفه عمومی به‌ اسم «سرباز ماهر» درحال تدوین است که تخصص و مهارت‌های سرباز و نیروهای مسلح مشخص می‌شود و بر این اساس دوره‌های مهارت برگزار خواهد شد.

فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه این سامانه سبب جذابیت بیشتری برای کارکنان وظیفه نیروهای مسلح می‌شود، عنوان کرد: 3 سرفصل عمومی، تخصصی و اجتماعی در این دوره درحال تدوین است که در نهایت برای ورود به سربازی فرد آمادگی بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه سامانه غربالگری سبب چینش و توزیع بهتر پایوران می‌شود، افزود: نتیجه این امر این است که با پیش‌سربازی میزان بهره‌وری دوره سربازی را افزایش داده و حین خدمت مطابق ساختار سازمانی، تخصصی و عمومی توزیع می‌شوند و براساس مدرک تحصیلی از سربازان استفاده خواهد شد‌.

سردار فرحی با بیان اینکه بعد از اتمام سربازی نیز برنامه‌یی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: تسهیلاتی برای سربازان در بعد از دوران سربازی در نظر می‌گیریم و آنها به مراکز صنعتی و تولیدی برای انجام کار معرفی می‌شوند.

 

ارسال نظر