روی خط نیرو

۱۳۹۶/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۲۷۱

انتقال بدهی‌های برق حرارتی به حساب دولت

فارس    مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی از انتقال ۶۲۰۰ میلیارد تومان بدهی‌ این شرکت به حساب بدهی دولت خبر داد و گفت:«عدم توان در پرداخت جرایم بانکی دولت را بر آن داشت تا این جرایم به حساب بدهی دولت منتقل شود».

محسن طرز‌طلب در پاسخ به این سوال که چه میزان از بدهی شرکت برق حرارتی به دولت منتقل شده است، گفت:«انتقال بدهی بابت نیروگاه‌های واگذار شده است چراکه این نیروگاه‌ها در اختیار وزارت نیرو بوده و دولت دهم تصمیم گرفت که این نیروگاه‌ها را بابت رد دیون دولت به موسسات و نهادهای خارج از وزارت نیرو واگذار کند».

وی با اشاره به اینکه میزان این بدهی که به حساب دولت واگذار شده بالغ بر 6200 میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد:«بحثی که در گذشته مطرح بود، این بود که چون شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی از بانک‌ها تسهیلات دریافت کرده بود به همین دلیل بانک‌ها این شرکت را بدهکار کرده بودند. این درحالی است که نیروگاه‌ها به نهادها و موسسات غیر از وزارت نیرو واگذار شده بود».

طرزطلب اضافه کرد:«بنابراین چون توانایی پرداخت این جرایم را نداشتیم، دولت مصوب کرد که این جرایم نیز به حساب بدهی دولت منتقل شود».

به گفته مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، هیات وزیران به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده(6) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، انتقال بدهی این شرکت را به ‌حساب دولت لازم‌الاجرا دانسته است.

طرزطلب همچنین در مورد روند برنامه‌های بخش تولید برای روزهای اوج مصرف سال آینده نیز گفت: «طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا اردیبهشت ماه سال آینده قرار است حدود 3000مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود که این امر می‌تواند در پوشش پیک (اوج) سال آینده بسیار موثر واقع شود». وی افزود:«بخش تولید نیروگاه‌های حرارتی در پیک سال جاری نیز موفق عمل کرد و ما توانستیم با همکاری سایر بخش‌ها از پیک بی‌سابقه 55 هزار و 400مگاواتی با موفقیت عبور کنیم و رکورد عدم خاموشی را در 15سال گذشته ثبت کنیم».

سال آبی ناامیدکننده در 18 استان

پاون    حجم بارش‌های کشور در سال آبی 96-95 در 18 استان کشور در مقایسه با سال آبی گذشته منفی است.  با شروع سال آبی جدید و براساس آخرین گزارش به ثبت رسیده در سال آبی گذشته 96-95 که توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران ثبت و ارسال شده است، میزان بارش‌ها از اول مهر ماه 95 تا 31شهریور ماه 96 در 18 استان کشور در مقایسه با سال آبی 95-94 منفی است.

براساس این گزارش، بیشترین بارش کشور در سال آبی گذشته در استان گیلان با 888 میلی‌متر و کمترین بارش در استان یزد با 76میلی‌متر بوده است.

بر همین اساس بیشترین تغییرات بارشی در سال آبی گذشته در مقایسه با سال آبی ماقبل خود از میان 31 استان کشور مربوط به استان‌های ایلام، خوزستان، کرمانشاه، هرمزگان، فارس و سیستان و بلوچستان بوده است.  بنابراین گزارش درصد تغییرات بارشی در 18 استان کشور منفی بوده که ازجمله استان‌های ایلام با 335میلی‌متر بارش در مقایسه با سال آبی گذشته 55 درصد، خوزستان با 208میلی‌متر بارش در مقایسه با سال آبی گذشته 48درصد و کرمانشاه با 400میلی‌متر در مقایسه با سال آبی گذشته 40درصد کاهش بارش داشته‌اند.  این گزارش نشان می‌دهد که درصد تغییرات بارشی در 13 استان کشور به ‌صورت مثبت بوده که ازجمله استان‌های هرمزگان با 269میلی‌متر بارش در مقایسه با سال آبی گذشته 100درصد، فارس با 396میلی‌متر بارش در مقایسه با سال آبی گذشته 64 درصد و سیستان و بلوچستان با 99میلی‌متر در مقایسه با سال آبی گذشته 53 درصد افزایش بارش به ثبت رسیده است.

 

ارسال نظر