احتمال حضور ظریف در میان نامزدهای صلح نوبل

۱۳۹۶/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۹۵
احتمال حضور ظریف در میان نامزدهای صلح نوبل

 

همزمان با نزدیک شدن به زمان اعلام برنده جایزه صلح نوبل گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که احتمالا نام طرف‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 در فهرست نامزدهای دریافت این جایزه جهانی باشد.

به گزارش رویترز، موسسه نوبل نروژ هر ساله در ماه اکتبر نام جوایز برنده صلح نوبل را اعلام می‌کند. این جایزه که به ابتکار عمل آلفرد نوبل مخترع دینامیک پایه‌گذاری شد، ارزشی معادل ۹میلیون کرون سوئد (برابر با 1.1میلیون دلار امریکا) دارد که نام برنده آن در سال ۲۰۱۷ قرار است روز ۶ اکتبر (جمعه ۱۴ مهرماه) اعلام شود.

به گزارش ایسنا، همزمان با نزدیک شدن به این تاریخ گمانه‌زنی‌ها درباره برنده این جایزه جهانی افزایش یافته است. احتمال اینکه نام طرف‌های مذاکرات هسته‌یی ایران و گروه 1+5 شامل محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و جان کری وزیر امور خارجه اسبق امریکا در فهرست نامزدهای دریافت‌کننده این جایزه قرار داشته باشد، وجود دارد. این مذاکرات در جولای ۲۰۱۵ به حصول توافق هسته‌یی منجر شد که محدودیت برنامه هسته‌یی ایران در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور را در پی داشت. جایزه صلح نوبل می‌تواند به یک یا چند نفر یا سازمان تعلق گیرد. سال گذشته ژوان مانوئل سانتوس رییس‌جمهور کلمبیا به دلیل تلاش‌هایی برای پایان دادن به جنگی ۵۰ ساله که منجر به مرگ حدود ۲۵۰هزار نفر شده بود این جایزه را دریافت کرد. کمیته نروژی نوبل هر ساله جایزه صلح نوبل را به شخصی که بیشترین یا بهترین کار را برای دوستی بین ملت‌ها، به وسیله لغو یا کاهش ارتش ایستاده و برگزاری و ترویج کنگره صلح انجام داده، اهدا می‌کند.

 این جایزه یکی از پنج جایزه نوبل است که توسط آلفرد نوبل (که در سال ۱۸۹۶ درگذشت) در وصیتنامه‌اش در سال ۱۸۹۵ ذکر شده است و برای مشارکت‌های برجسته در شیمی، فیزیک، ادبیات، صلح و فیزیولوژی یا پزشکی تعلق می‌گیرد. همان‌طور که در وصیتنامه نوبل نوشته شده بود، جایزه باید توسط کمیته نروژی نوبل اداره و توسط کمیته‌یی از پنج نفر به انتخاب پارلمان نروژ اعطا شود. نخستین جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۰۱ به فردریک پسی و آنری دونان اهدا شد. هر یک از دریافت‌کنندگان یک مدال، یک دیپلم افتخار و جایزه نقدی متفاوت در هر سال را دریافت می‌کنند.

 

 

ارسال نظر