کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۵۹

افتتاح بزرگ‌ترین پایگاه نظامی ترکیه در خارج

 ترکیه در راستای تحکیم روابط خود با سومالی و آغاز حضور نظامی در شرق آفریقا، بزرگ‌ترین پایگاه نظامی خود را در خارج از خاک خود در موگادیشو، پایتخت سومالی افتتاح کرد. به گزارش اسکای‌نیوز، افسران ترک آموزش ۱۰هزار سرباز سومالی را در این پایگاه به عهده خواهند گرفت. هر چند روابط ترکیه با کشورهای شاخ آفریقا به دوران امپراتوری عثمانی برمی‌گردد اما دولت رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور فعلی ترکیه به هم‌پیمان محکمی برای دولت سومالی در سال‌های اخیر تبدیل شده است.

 

انفجار انتحاری در حسینیه شیعیان کابل

یک تروریست انتحاری که قصد داشت مواد انفجاری را در پوشش نذورات با استفاده از یک راس گوسفند به محوطه حسینیه عمومی قلعه فتح‌الله کابل انتقال داده و منفجر کند از سوی ساکنان محل شناسایی و مجبور شد خود را منفجر کند. داعش مسوولیت این حمله را به عهده گرفته است. در این حمله تروریستی ۵ نفر شهید و ۲۰نفر زخمی شده‌اند. هنگام انفجار مردم در حسینیه مشغول عزاداری بودند. محمد اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان این حمله را محکوم کرده است.

هزینه 2 هزار میلیارد دلاری بازسازی عراق و سوریه

وزیر صنعت، تجارت و تعاون اردن اعلام کرده که بازسازی سوریه و عراق 10سال به طول می‌انجامد ضمن آنکه برآوردهای بین‌المللی نشان می‌دهد، این روند 2هزارمیلیارد دلار هزینه در بر دارد. به گزارش روسیا الیوم، یعرب القضات در کنفرانس کسب وکار کشورهای عربی- آفریقایی و کشورهای حوزه خلیج فارس و اردن گفته از دست رفتن فرصت اتحاد اقتصادی کشورهای عربی به‌ ویژه در موضوع بازسازی سبب می‌شود تا کشورهای عربی در رقابت جهانی برای به دست آوردن سهم خود از بازسازی محروم بمانند.

اجازه صدور فتوا به زنان در عربستان

در ادامه سنت‌شکنی‌‌های اخیر عربستان سعودی درباره زنان مجلس این کشور با فتوا دادن مفتی‌‌های زن موافقت کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، این مصوبه 107رای موافق داشت و به 45سال حق انحصاری مردان در عربستان برای صادر کردن حکم فتوا خاتمه داد. مفتی‌های زن در عربستان با حکم پادشاه انتخاب می‌شوند. چند روز پیش بعد از سال‌ها مناقشه، عربستان به زنان حق رانندگی داد. تحولی که با استقبال زیاد زنان در عربستان مواجه شد.

 

ارسال نظر