تحقق ایده هزار مدرسه برای هزار روستا

۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۹۵۱
تحقق ایده هزار مدرسه برای هزار روستا

«بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از سال 87 طبق فرمان رهبر معظم انقلاب، مدرسه‌‌سازی در مناطق محروم را آغاز کرد؛ بدون اغراق باید بگویم که این بنیاد در این سال‌ها مثل یک بازو برای آموزش و پرورش بوده و خیلی از مشکلات ما در حوزه مدرسه‌سازی را رفع کرده است.» این عباراتی است که مرتضی رییسی، رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با رسانه‌ها آن را مطرح می‌کند و در ادامه اضافه می‌کند که «در برخی از پروژه‌های مدرسه‌سازی دولتی در مناطق محروم و صعب‌العبور که وزارت آموزش ‌و پرورش با کمبود بودجه روبه‌رو می‌شود و به تبع آن پروژه رو به توقف می‌رود با کمک بنیاد برکت توانسته‌ایم، پروژه را تمام کنیم.» واقعیت آن است که مدرسه‌سازی و نوسازی مدارس یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های توسعه پایدار کشور است. بدون توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مدارس، رسیدن به کرانه‌های توسعه همه ‌جانبه و پایدار مقدور نخواهد شد.

این ‌بار بنیاد برکت همزمان با آغاز سال تحصیلی 97-96 فرآیند افتتاح و راه‌اندازی 130مدرسه را در دستور کار قرار داد تا دانش‌آموزان ایرانی در مناطق محروم استان‌های اردبیل، اصفهان، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمانشاه، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران و همدان از مواهب آن بهره‌مند شوند.

افتتاح 130مدرسه‌ برکت با 700کلاس درس، هدیه مقام معظم رهبری به دانش‌آموزان مناطق کمتر توسعه‌ یافته کشور دیروز با حضور رییس دفتر رهبر معظم انقلاب، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، مدیرعامل بنیاد برکت، رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و جمعی دیگر از مسوولان به طور همزمان در سراسر کشور افتتاح شد. همچنین در این مراسم از طریق ویدیو کنفرانس به شکل نمادین مدارس جدید برکت در 5 استان فارس، لرستان، همدان، مازندران و آذربایجان غربی، با حضور نمایندگان ولی فقیه و استانداران این استان‌ها به بهره‌برداری رسید. رییس دفتر رهبر معظم انقلاب در این مراسم گفت: تاکنون ۹۰۰مدرسه در سراسر کشور ساخته شده و تعداد دیگری از این مدارس درحال ساخت است.

وی افزود: تاکنون در استان فارس ۱۱۸طرح با اعتباری بالغ بر ۲۳۰میلیارد تومان اجرا شده است.

 130 مدرسه با 700 کلاس درس

بنیاد برکت در راستای تامین فضای مناسب، استاندارد و ایمن برای دانش‌آموزان مناطق کمتر توسعه ‌یافته با وزارت آموزش و پرورش در تعامل مستمر است و تاکنون قرارداد ساخت 1357مدرسه با 8000 کلاس درس و ظرفیت پذیرش 177هزار دانش‌آموز را با اعتباری بالغ بر 700میلیارد تومان در 31 استان کشور منعقد کرده است. در همین راستا، دیروز 130مدرسه برکت با بیش از 700کلاس درس و اعتبار 70میلیارد تومان با حضور رییس دفتر مقام معظم رهبری، افتتاح و به بهره‌برداری رسید تا شمار مدارس بهره‌برداری ‌شده از سوی بنیاد برکت به 930 باب برسد. براساس این گزارش، قرار است در آینده نزدیک و کمتر از یک ماه آینده 70مدرسه دیگر نیز آماده بهره‌برداری شده و جشن افتتاح هزارمین مدرسه برکت برگزار شود.

روابط عمومی بنیاد برکت با اشاره به اینکه ساخت مدارس برکت بر مبنای اعلام نیاز مناطق آموزش و پرورش استان‌ها و با اولویت مناطق محروم‌تر‌ و نیازمندتر انجام می‌گیرد، تاکید کرد: بنیاد برکت برای تامین و توسعه فضای مناسب، ایمن و استاندارد تحصیلی و ارتقای عدالت آموزشی برای دانش‌آموزان این مناطق با وزارت آموزش و پرورش در تعامل مستمر است و تاکنون قرارداد ساخت 1357مدرسه با 8000 کلاس درس و ظرفیت پذیرش 177هزار دانش‌آموز را با اعتباری بالغ بر 700میلیارد تومان در 31 استان کشور منعقد کرده است. این بنیاد در آغازین روزهای‌ سال تحصیلی جدید، تعداد 130مدرسه برکت با بیش از 700کلاس درس را در سراسر کشور آماده بهره‌برداری کرده تا به عنوان هدیه مقام معظم رهبری«مدظله‌العالی» به دانش‌آموزان عزیز مناطق کمتر توسعه‌ یافته‌ در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار ‌گیرد. با افتتاح این مدارس، تعداد مدارس بهره‌برداری شده برکت به 930مدرسه می‌رسد و تا یک ماه آینده شاهد افتتاح هزارمین مدرسه برکت خواهیم بود.

 سایه‌ 900 مدرسه برکت بر سر 104 هزار دانش‌آموز ایرانی

بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در زمینه توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی، توسعه زیرساخت‌ها و امور زیربنایی و عمرانی، مدرسه‌سازی، ساخت مراکز فرهنگی مذهبی، مسکن محرومان، بیمارستان و مراکز بهداشت و درمان، ارائه خدمات سلامت الکترونیک، خدمات بیمه، مالی و حمایتی در مناطق کمتر توسعه ‌یافته کشور تاکنون اقدامات گسترده‌یی انجام داده است. طبق آخرین آمار و اطلاعات، بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) 700مدرسه از 1000مدرسه که قرار بود ساخته شود، تحویل آموزش و پرورش داده شده یا آماده افتتاح است که شامل 3هزار و 638 کلاس درس می‌شود. رییسی می‌گوید:«به طور دقیق نمی‌توانم آمار دهم اما بیش از 76هزار دانش‌آموز در مدارسی که بنیاد برکت ساخته درس می‌خوانند که مهم است بدانید اغلب آنها پیش از این امکانات لازم را برای تحصیل نداشتند و به عبارت بهتری هم‌اکنون از عدالت آموزشی برخوردار شده‌اند.»

 بهره‌برداری از مدارس برکت در آذربایجان غربی

7 باب مدرسه برکت با 64 کلاس در استان آذربایجان غربی به بهره‌برداری رسید. مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان آذربایجان غربی در این زمینه گفت: بنیاد برکت تاکنون 20مدرسه با 87کلاس درس به دانش‌آموزان این استان هدیه داده و 42مدرسه دیگر با 215باب کلاس درس در دستورکار قرار دارد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در آیین افتتاح این مدارس با اشاره به ساخت 22مدرسه بنیاد برکت در استان گفت: این بنیاد ساخت 34باب مسجد در استان را نیز عهده‌دار شده و تاکنون 23باب مسجد به بهره‌برداری رسیده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قریشی افزود: ایجاد 3700شغل با اعتبار 174میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ازجمله اقدامات ارزشمند بنیاد برکت در این استان است.

 بهره‌برداری از مدارس برکت در فارس

مدیرکل نوسازی مدارس فارس در مراسم افتتاح این مدارس در شیراز گفت: ۱۵مدرسه با ۱۰۰باب کلاس درس همزمان با سراسر کشور در شهرستان‌های داراب، فسا، استهبان، اقلید، نیریز، کازرون، لامرد، قیروکارزین و ممسنی به بهره‌برداری رسید. احمد دست‌نیان افزود: تا پایان امسال ساخت ۱۲باب مدرسه دیگر بنیاد برکت با ۷۵کلاس درس آن انجام می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: ۷میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان برای ساخت و تکمیل این مدارس هزینه شده است.

 بهره‌برداری از مدارس برکت در مازندران

12مدرسه‌یی که امروز در مازندران بهره‌برداری شد در شهرستان‌های ساری، بابل، گلوگاه، کلاردشت، نور، قائم شهر، بابلسر، چالوس، تنکابن، نکا، محمود آباد و آمل قرار دارد.  مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مازندران در مراسم بهره‌برداری همزمان از 130مدرسه بنیاد برکت در سراسر کشور در استانداری مازندران گفت: 79کلاس درس در 11شهرستان مازندران سهم استان از طرح‌های امروز بهره‌برداری شده بنیاد برکت است. شیرزاد افزود: بنیاد برکت برای ساخت 12مدرسه در مازندران 6 میلیارد و 400میلیون تومان هزینه کرد. وی تصریح کرد: تعداد مدارس بنیاد برکت در مازندران از 2مدرسه سال 92؛ امروز به 49مدرسه افزایش یافت.

به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان؛ بنیاد برکت برای ساخت 33مدرسه دیگر در استان مازندران 27میلیارد تومان متعهد شده است.

 12مدرسه‌یی که امروز در مازندران بهره‌برداری شد متعلق به روستاهای شهرستان‌های ساری، بابل، گلوگاه، کلاردشت، نور، قائم شهر، بابلسر، چالوس، تنکابن، نکا، محمود آباد و آمل است.

 

 

ارسال نظر