کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۱۹

 افغانستان شهروندانش را مسلح می‌کند

دولت افغانستان قصد دارد شهروندانش را برای دفاع در برابر حملات گروه‌های تندرو ازجمله القاعده، طالبان و داعش مسلح کند. به گزارش دویچه‌وله، حدود ۲۰ هزار نفر برای تشکیل یگان‌های محلی بسیج می‌شوند. این طرح که به‌عنوان واکنشی در برابر افزایش خطر گروه‌های شورشی تنظیم شده، هنوز در مرحله مطالعه و بررسی قرار دارد. یک سخنگوی گروه پشتیبانی پیمان ناتو ضمن حمایت از این طرح گفته این اقدام در مرحله مقدماتی است.

 همسر نواز شریف برنده کرسی سابق او شد

همسر نواز شریف نخست‌وزیر سابق پاکستان که اواخر جولای در ارتباط با تحقیقات فساد کناره‌گیری کرد، برنده یک کرسی مهم در لاهور شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، کلثوم نواز در انتخابات برای کسب کرسی سابق شوهرش نواز شریف شرکت کرد و برنده بیش از ۶۱ هزار رای شد که حدود ۱۴ هزار رای بیش از نزدیک‌ترین رقیبش است. انتخابات میان‌دوره‌یی از سوی حزب حاکم مسلم لیگ (پی‌ام‌ال-ان) و مخالفان رفراندومی بر تصمیم دیوان عالی برای سلب صلاحیت شریف قلمداد می‌شد. این حزب مدعی است که پیروزی همسر نواز ثابت می‌کند که افکار عمومی پاکستان بر این باور است که شریف قربانی توطئه سیاسی شده است.

 قطر از بریتانیا هواپیمای جنگی می‌خرد

شرکت‌های قطر و بریتانیا قراردادی را برای فروش ۲۴فروند هواپیمای جنگنده یوروفایترتایفون به ارزش چند میلیارد دلار امضا کردند. به گزارش فاکس‌بیزینس، نمایندگان دولت قطر قراردادی را به ارزش چند میلیارد دلار برای خرید 24فروند هواپیمای جنگنده یوروفایترتایفون با دولت بریتانیا امضا کردند. این اقدام در راستای افزایش توانمندی‌های دفاعی قطر برای رویارویی احتمالی با 4کشور عربی عربستان، مصر، امارات و بحرین صورت گرفته که روابط خود را با دوحه به اتهام حمایت قطر از تروریسم قطع کرده‌اند.

 هند مذاکره با پاکستان را رد کرد

وزیر کشور هند با متهم کردن پاکستان به حمایت از تروریسم گفت تا زمانی که اسلام‌آباد دست از حمایت تروریسم برندارد مذاکرات دو کشور بی‌فایده است. به گزارش ایرنا، راجنات سینگ گفته است: «اقدامات بی‌ثبات‌کننده پاکستان باعث شده هرگونه گفت‌وگویی میان دو کشور در شرایط فعلی بی‌معنا باشد.» این مقام هندی نقض مکرر آتش‌بس در خط کنترل در کشمیر و حمایت از تروریست‌ها را ازجمله اقدامات اسلام‌آباد در پاسخ به حسن‌نیت هند برشمرده و گفته هند تروریسم، افراطی‌گری و شبه‌نظامی‌گری را در خاک خود نابود می‌کند. تنش هند و پاکستان در یک سال گذشته به علت خشونت‌های کشمیر و حمله شبه‌نظامیان به پایگاه ارتش در شمال هند افزایش یافته است.

 

ارسال نظر