پاسخ موشکی به تشدید تحریم‌ها

۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۹۷۳
پاسخ موشکی به تشدید تحریم‌ها

 گروه جهان|

 با وجود تهدیدها، هشدارها و تشدید تحریم‌ها، کره‌شمالی مجددا بار دیگر موشک پرتاب کرد؛ موشکی که از فراز ژاپن عبور کرد. آگوست گذشته هم عبور یک موشک بالستیک آزمایشی از آسمان شمال ژاپن هزاران نفر از ساکنان این مناطق را با رعب و وحشت از خواب بیدار و روانه پناهگاه‌ها کرد.

کره‌شمالی دو روز پیش هم در واکنش به تحریم‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل تهدید کرده بود که ژاپن را غرق و امریکا را با خاک یکسان خواهد کرد. به گزارش دویچه‌وله، کره‌شمالی در جدیدترین آزمایش خود از منطقه سونان پیونگ‌یانگ موشکی را پرتاب کرده که با گذر از حریم هوایی ژاپن در آب‌های اقیانوس آرام فرود آمده است. توکیو اعلام کرده، موشک شلیک شده از فراز جزیره هوکایدو گذشته و در فاصله‌یی دو هزار کیلومتری از خاک این کشور فرود آمده است. گفته شده، شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با پرتاب مجدد موشک از سوی کره‌شمالی جلسه اضطراری تشکیل داده است. بنا بر اظهارات منابع دیپلماتیک، این نشست پشت درهای بسته برگزار شده است و کارشناسان سرگرم تحلیل اطلاعات مربوط به این موشک هستند.

فایننشال تایمز نوشته که بازارها واکنش چندانی به اخبار آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی نشان نداده‌اند. دلیل بی‌توجهی سرمایه‌گذاران به اخبار مربوط به آزمایش جدید موشکی کره‌شمالی این است که آزمایش روز جمعه در مقایسه با اقدامات تحریک‌آمیز اخیر پیونگ‌یانگ به ‌مراتب کوچک‌تر و جزئی‌تر بوده است. در این گزارش آمده است:«پس از وضع دور جدیدی از تحریم‌های فلج‌کننده علیه کره‌شمالی که صادرات این کشور را تا 90درصد محدود می‌کند، مقام‌های امریکایی انتظار اقدامات انتقامی از جانب پیونگ‌یانگ را داشتند.»

 واکنش‌های سیاسی به موشک‌پرانی کره ‌شمالی

امریکا، ژاپن و کره‌جنوبی نخستین کشورهایی بودند که به آزمایش جدید موشکی کره‌شمالی واکنش نشان داده‌اند. آنها رهبر کره‌شمالی را متهم به عملیات تحریک‌آمیز همچنین تهدید کشورهای همسایه کرده‌اند. سئول اعلام کرده در پاسخ به این آزمایش جدید، ارتش کره‌جنوبی فورا چند موشک ضد موشک بالستیک در کرانه‌های دریای کره شلیک کرده؛ اقدامی که در چند ماه گذشته به پاسخی معمول از سوی کره‌جنوبی و نیروهای امریکایی مستقر در آن منطقه تبدیل شده که بنا دارند هر بار توان دفاعی سئول را به رخ پیونگ‌یانگ بکشد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا درباره این اقدام تحریک‌آمیز رهبری کره‌شمالی گفته است:«این دومین باری است که ظرف تنها چند هفته، امنیت ژاپن یعنی متحد امریکا مورد تهدید قرار می‌گیرد. ادامه این اقدامات تحریک‌آمیز تنها منجر به تشدید انزوای دیپلماتیک و اقتصادی کره‌شمالی می‌شود.»

تیلرسون همچنین با اشاره به اینکه چین بیشترین نفت مورد نیاز کره‌شمالی را تامین می‌کند و کارگران اجباری کره‌شمالی اکثرا در روسیه خدمت می‌کنند از این دو کشور خواسته که عدم تحمل خود در برابر بی‌اعتنایی اخیر پیونگ‌یانگ را به‌ طور مستقیم نشان دهند.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نیز پرتاب مجدد موشک از سوی کره‌شمالی را محکوم و تاکید کرده است که توکیو نسبت به چنین اقداماتی سکوت نخواهد کرد. دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) با اشاره به اقدامات موشکی اخیر کره‌شمالی خواستار واکنش جهانی به پیونگ‌یانگ شده است. ینس استولتنبرگ گفته است:«اقدامات موشکی اخیر کره‌شمالی نقض غیرمسوولانه قطعنامه‌های سازمان ملل متحد بوده است.»

پکن نیز با اعلام اینکه پرتاب موشکی اخیر کره‌شمالی ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است، این اقدام را به ‌شدت محکوم کرده است. همچنین دولت روسیه با انتشار بیانیه‌یی ضمن محکوم کردن آزمایش موشکی کره‌شمالی اعلام کرد:«مسکو عمیقا نگران آزمایش‌های موشکی تحریک‌آمیز اخیر است که تنش‌ها را در شبه‌جزیره کره افزایش می‌دهد.»

دویچه‌وله نوشته است:«این آزمایش موشکی جدید از سوی پیونگ‌یانگ می‌تواند دهن‌کجی دیگری از سوی کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به تحریم‌های جدید شورای امنیت تلقی شود.» تحریم‌های جدید شورای امنیت، واردات نفت و گاز کره‌شمالی را محدود می‌کند و مانع صادرات پارچه از این کشور می‌شود.

این بیست‌ودومین آزمایش موشکی کره‌شمالی در چند ماه گذشته و سومین آنها طی تنها ۱۷روز گذشته است. به گزارش یورونیوز، در پایان جنگ جهانی دوم نیمه شمالی شبه جزیره کره به اشغال اتحاد جماهیر شوروی و نیمه جنوبی آن نیز به اشغال ایالات متحده درآمد. با خروج نیروهای خارجی از این شبه جزیره، ارتش کره‌شمالی در سال ۱۹۵۰میلادی با ورود به خاک کره‌جنوبی به سرعت بخش مهمی از این کشور را به تصرف

خود درآورد.

ائتلاف نظامی به فرماندهی ایالات متحده به دفاع از کره‌جنوبی وارد جنگ شد و با ورود به خاک شمالی توانست تا نزدیکی مرز چین پیش برود. به این ترتیب بود که ارتش چین نیز وارد جنگ شد. جنگ در شبه جزیره کره در نهایت در سال ۱۹۵۳ خاتمه یافت و هر دو طرف تقریبا به مرزهای پیش از جنگ بازگشتند. در این جنگ 3ساله بیش از یک میلیون نفر کشته شدند. مرز ۲۵۰کیلومتری دو کره با پایان جنگ به منطقه‌یی غیرنظامی به عرض 4کیلومتر تبدیل شد. تنش بین دو کره با این حال در دهه‌های بعد ادامه یافت.

 چگونگی آغاز برنامه هسته‌ای و موشکی

هر دو کشور کره‌شمالی و کره‌جنوبی به ‌طور منظم هزینه‌های نظامی خود را در دهه‌های پس از جنگ افزایش دادند. هزاران نیروی نظامی امریکا همچنان در منطقه خاوردور و شبه جزیره کره مستقر هستند. کره‌شمالی که از دهه ۱۹۶۰میلادی به دنبال دستیابی به توانایی هسته‌یی بود هم‌اکنون در بین کشورهای مختلف بالاترین درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بودجه نظامی اختصاص داده است. کره‌شمالی با حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار نیروی نظامی درحال حاضر دارای چهارمین ارتش بزرگ جهان است. به دنبال درگذشت کیم جونگ ایل، رهبر کره‌شمالی در سال ۲۰۱۱ فرزند وی کیم جونگ اون به‌ طور منظم بر شمار آزمایش‌های موشکی کشورش افزود. نخستین رآکتور هسته‌یی کره‌شمالی در سال ۱۹۶۵ در مرکز علمی و تحقیقات اتمی یونگ بیون احداث شد. برنامه هسته‌یی این کشور با این حال برای دهه‌ها پس از آن ادامه یافت. این کشور در نهایت در سال ۲۰۰۶ نخستین آزمایش هسته‌یی خود را با موفقیت انجام داد. کره‌شمالی در سال ۲۰۰۳ از پیمان منع گسترش سلاح هسته‌یی(ان‌پی‌تی) خارج شده بود. با این حال این کشور برای برنامه هسته‌یی و موشکی خود تاکنون بارها مورد تحریم قرار گرفته است.

 

ارسال نظر