همه‌پرسی کردستان تکرار خطاهای راهبردی بارزانی

۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۷۸۴

گروه ایران|

دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل تاکید دارد که جنگ‌افروزان منطقه از نفس افتاده‌اند و این نقطه‌یی است که باید حداکثر استفاده برای تحقق راه‌حل سیاسی و برون‌رفت از این وضعیت شود. حسین امیرعبداللهیان این روزها نقش مهمی در دیپلماسی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران ایفا می‌کند. مشاور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و یکی از کارشناسان کشور در مسائل منطقه‌یی معتقد است: جنگ‌ها در منطقه از نفس افتاده است و فکر می‌کنم که سرعتش تقریبا با سرعت راه‌حل‌های سیاسی برابر شده است و اگر گروه‌ها و سیاسیونی که به‌دنبال صلح و امنیت بین‌المللی در سطح جهانی هستند از این نقطه تلاقی استفاده نکنند، منطقه می‌تواند مجددا شاهد اوج‌گیری تنش‌ها و بحران‌ها به زبان دیگری باشد. او در گفت‌وگو با ایرنا گفت: عربستان‌سعودی بعد از سال‌ها به این نتیجه و جمع‌بندی نزدیک شده که جنگ به‌عنوان راه‌حل نمی‌تواند قلمداد شود، به همین دلیل است که در اوج جنگ یمن شاهد این هستیم که به یک‌باره سعودی‌ها واسطه‌یی را محرمانه و سری به ایران اعزام می‌کنند و از ایران می‌خواهند که کمک کنند تا حوثی‌ها و سعودی‌ها به صورت سری با هم گفت‌وگو کنند. امیرعبداللهیان بر این باور است که برای عربستان هضم تحولات 14 سال اخیر عراق سخت است و هنوز نمی‌تواند بپذیرد که بالاخره نوعی دموکراسی در عراق حاکم شده و مردم عراق رای می‌دهند و انتخاب می‌کنند. او درخصوص کارکرد دیپلماسی پارلمانی در مقایسه با دیپلماسی رسمی گفت: اقداماتی که در راستای دیپلماسی پارلمانی انجام شده است نخست در سطح رییس مجلس است، به‌دلیل ویژگی‌های لاریجانی، ساده‌ترین و در عین حال پرتحرک‌ترین بخش دیپلماسی پارلمانی در این بخش نهادینه شده است. امیرعبداللهیان درباره کردستان گفت: چند نکته می‌خواهم بگویم؛ اول اینکه واقعا آقای مسعود بارزانی و اکراد عراق را دوست جمهوری اسلامی می‌دانیم. آخرین نمونه از دوستی ایران با آقای بارزانی و حزب دموکرات در جریان سقوط موصل توسط داعش و مسائل پس از آن است. اگر بخواهم برداشت شخصی خود را از دوست خوب‌مان آقای بارزانی بیان کنم این است که آقای بارزانی گاهی اوقات دچار خطاهای راهبردی می‌شود. خطای جدید راهبردی که بارزانی اکنون مرتکب می‌شود این است که خیلی شتاب‌زده خودش را وارد یک پروسه‌یی کرده و با امنیت و آینده عراق بازی می‌کند و کاری که وی انجام می‌دهد نه تنها خدمتی به اکراد نخواهد بود بلکه با امنیت اکراد بازی می‌کند.

 مجلس در دو مرحله در حمایت از مسلمانان میانمار اقدام کرده است

دستیار ویژه رییس قوه مقننه در ادامه سخنان خود درباره اقدامات صورت گرفته از طرف مجلس شورای اسلامی برای کاهش آلام مسلمانان روهینگیایی گفت: مجلس تاکنون در دو مرحله در حمایت از مسلمانان میانمار اقدام کرده است؛ مرحله اول در موج قبلی کشتار و کوچاندن مسلمانان میانمار بود که البته در آن مقطع من در وزارت امور خارجه بودم و حوزه من هم نبود ولی آقای لاریجانی به آقای بروجردی ماموریت دادند و کمیسیون سیاست خارجی هیاتی به بنگلادش اعزام کرد. در مرحله فعلی هم آقای لاریجانی روز چهارشنبه گذشته پیام دادند که منتشر هم شد. نکته مهم در آن پیام این بود که آقای بروجردی در این مرحله هم در ارتباط با پیگیری حل سیاسی این مساله و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی و ریاست آن مسوول شده است تا اقدامات لازم را انجام دهد.

او در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما در مورد آخرین تحولات سوریه چیست؟ امروز شاهدیم که کشورهای اروپایی و سعودی‌ها دیگر اصراری به رفتن بشار اسد ندارند؟ آیا این می‌تواند نشان‌دهنده ثبات و امنیت در آینده سوریه باشد؟ بیان کرد: جنگ در منطقه از نفس افتاده است، همان‌طوری که امپراتوری‌ها در طول تاریخ دوره صعود و اوج دارند و بعد به مرحله افول می‌رسند در عرصه‌های جنگ منطقه‌یی نیز به نظر می‌رسد دوره تشدید تنش‌ها سپری شده است. اشکال این دوره جنگ‌های منطقه‌یی این بود که دیپلماسی و راه‌حل‌های سیاسی همیشه سرعت و شتابش بسیار کندتر از سرعت تحولات، جنگ‌ها و درگیری‌ها بوده است.

 عربستان در قصه اعدام شیخ نمر تعمد داشت

در ادامه این گفت‌وگوی تفصیلی، او درمورد بحران ماه‌های اخیر که شاهد بروز بحران جدیدی در جنوب خلیج‌فارس بین قطر و عربستان بوده است سخن گفت و خاطرنشان کرد: من درباره مسائل عربستان و قطر پیش‌زمینه‌یی دارم. حدود سه سال پیش بود که با یکی از مقامات مهم قطری در دوحه صحبت می‌کردم. از ایشان خصوصی پرسیدم علت فراز و نشیب‌ها در روابط شما و عربستان چیست و فکر می‌کنید به کجا منتهی شود؟ ایشان گفت، عربستان‌سعودی به‌دلیل ساختار بسته‌یی که دارد اصلا بعضی اقدامات قطر را برنمی‌تابد و برای این موضوع، موضوع خیلی ساده‌یی را مثال زد و این مثال ساده ما را راهنمایی می‌کند به اینکه چقدر این اختلافات عمیق است. ایشان می‌گفت ما مثل خیلی از کشورهای دیگر یک‌سری کنفرانس‌های بین‌المللی برگزار می‌کنیم. کنفرانسی با حضور یک موسسه اروپایی تحت عنوان آینده منطقه برگزار کردیم و از کشورهای مختلف در آن شرکت کردند. بعد از این کنفرانس سعودی‌ها ما را مواخذه کردند و گفتند شما چه کاره منطقه هستید که در دوحه در مورد آینده منطقه جلسه می‌گذارید؟ هر چه برای آنها توضیح دادیم که این برنامه متعارف است و با موسسه تحقیقاتی اروپایی هماهنگ کردیم و این اقدام برای بحث‌های آینده پژوهی منطقه خوب است، قبول نکردند. او در بخشی از این گفت‌وگو اظهار داشت: عربستان‌سعودی در قصه اعدام شیخ نمر تعمد داشت ایشان را اعدام کند و هدفش این بود که مرحله اجرای برجام را مختل کرده و ائتلاف جدید علیه ما شکل دهد. در واقع حساب شده این کار را کرد و بعد از آن هم آن اتفاق برای سفارتش افتاد. نکته مهم این بود که عربستان دیپلمات‌های ما را ظرف چند ساعت عنصر نامطلوب اعلام و اخراج کرد ولی ما با سعه‌صدر ایرانی و با تدبیر و حکمتی که در ایران وجود دارد، اعلام نکردیم که رابطه‌مان را قطع می‌کنیم.

 

ارسال نظر