ترامپ همچنان بر طبل جنگ می‌کوبد

۱۳۹۶/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۸۲۳
ترامپ همچنان بر طبل جنگ می‌کوبد

گروه جهان

دونالد ترامپ در میانه منازعه لفظی با‌ کره شمالی، در اقدامی غیرمنتظره ونزوئلا را نیز به استفاده از گزینه نظامی تهدید کرد. رییس‌جمهوری امریکا که هفته پیش از آماده به خدمت بودن نیروهای امریکایی برای مقابله با تهدید‌ احتمالی کره‌شمالی سخن گفته بود، این‌بار پیکان تهدید را به سوی ونزوئلا نشانه رفته و اعلام کرد که در برخورد با این کشور گزینه نظامی هم روی میز است. در این میان تعیین نشدن فوریتی برای حضور نظامی در هیچ‌یک از این دو جبهه، منتقدان را واداشته تا تهدیدهای ترامپ را به لفاظی‌های توخالی تشبیه کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، ترامپ جمعه تهدید کرده است: «گزینه‌های متعددی برای مواجهه با ونزوئلا وجود دارد؛ اگر لازم باشد حتی گزینه نظامی! مردم آنجا (ونزوئلا) در حال جان دادن هستند. بنابراین من گزینه نظامی را در مورد ونزوئلا مردود نمی‌دانم.»

وی در همان روز در دیداری دیگر با خبرنگاران و در تفسیر تهدیدهای قبلی افزود: «ما درباره چنین مواردی علنی حرف نمی‌زنیم؛ اما استفاده از نیروی نظامی گزینه‌یی است که ما قطعا می‌توانیم روی آن حساب کنیم. »

این در حالی است که تکرار احتمال استفاده از گزینه نظامی در اظهارات چند روز اخیر ترامپ نگرانی مقام‌های پیشین و کنونی و همچنین ناظران بر تحولات در امریکا و سایر نقاط جهان را در پی داشته و بسیاری از لحن «جنگ‌طلبانه» ترامپ انتقاد کرده‌اند.

همزمان با این اظهارات ترامپ، کاخ‌سفید با انتشار اطلاعیه‌یی خبر داد که نیکلاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا درخواست گفت‌وگوی تلفنی مستقیم با همتای امریکایی خود را مطرح کرده است. طبق این اطلاعیه، امریکا بارها از دولت ونزوئلا خواسته از سرکوب معترضان، زندانی کردن مخالفان و نقض حقوق‌بشر دست بردارد و هر زمانی که اصول دموکراسی دوباره در ونزوئلا برقرار شود، ترامپ با کمال میل حاضر به گفت‌وگو با رهبران این کشور خواهد بود.

اگرچه استفاده ترامپ از قدرت برتر نظامی کشورش علیه کره‌شمالی در چند روز گذشته بسیار خبرساز شده، اما این نخستین مرتبه است که ونزوئلا را به استفاده از گزینه نظامی تهدید می‌کند. اگرچه به گزارش رویترز، پنتاگون دقایقی بعد از اظهارات ترامپ اعلام کرد که وزارت دفاع هیچ دستوری در ارتباط با حمله به ونزوئلا دریافت نکرده است.

در پی ناآرامی‌های اخیر در ونزوئلا بر سر برگزاری انتخابات و تشکیل مجمع جدید قانون‌اساسی، امریکا 8 مقام کنونی و پیشین دولت را تحریم و دارایی‌های آنها را مسدود کرد و مادورو را «دیکتاتور» خواند. اگرچه اقدامات دولت سوسیالیست ونزوئلا از سوی بسیاری از کشورها در جامعه جهانی محکوم شده است، اما باز هم تهدید این کشور امریکای لاتین به استفاده از اقدام نظامی واکنشی شدید و نگران‌کننده محسوب می‌شود.

لیان پانه‌تا، وزیر دفاع امریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما دقایقی بعد از اظهارات ترامپ و در حالی که به مضطرب بودن خودش معترف بود، گفت: «آنچه اکنون باید مردم امریکا از رهبرشان بشنوند، این است که بگوید ما قدرت آن را داریم که این بحران‌ها را مسالمت‌آمیز از سر بگذرانیم.»

وی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان با انتقاد از «سخنان نسنجیده» رییس‌جمهوری امریکا، از مشاوران و مقام‌های دولت کشورش درخواست کرد که با وحدت کلام و انسجام تلاش کنند تا «پیام واضحی از استراتژی امریکایی» به جهان ارسال کنند و به فکر کنترل بحران باشند. وی افزود: با توجه به سابقه طولانی که در امور نظامی و امنیتی داشته است، باور دارد که اکنون امنیت ملی امریکا در وخیم‌ترین وضعیت از زمان بحران موشکی کوبا در اوج دوران جنگ سرد قرار دارد.

اما به گزارش نیویورک‌تایمز، با وجود لحن تهدیدآمیزی که این روزها از باشگاه گلف رییس‌جمهوری در نیوجرسی شنیده می‌شود، اما به نظر نمی‌رسد که ارتش امریکا در حال آماده شدن برای حمله علیه کره‌شمالی یا ونزوئلا باشد. پنتاگون هیچ گزارشی را در مورد اعزام کشتی‌های جدید به سمت کره‌شمالی یا جابه‌جایی نیروها منتشر نکرده و هیچ نشانه‌یی دال بر تصمیم برای خارج کردن هزاران امریکایی ساکن کره‌جنوبی مشاهده نمی‌شود. تضاد میان اظهارات شدیدالحن رییس‌جمهوری و عدم آمادگی نیروهای نظامی نشان می‌دهد که ترامپ احتمالا هنوز هم روی یافتن راه‌حلی برای بحران کره‌شمالی حساب می‌کند.

ترامپ بعدازظهر جمعه و پس از دو اولتیماتوم به پیونگ‌یانگ با اعضای گروه امنیت ملی خود دیدار کرد و وعده داد به دیپلماسی فرصت دهد. وی پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: «می‌توانم به شما اطمینان دهم که هیچ کسی بیشتر از رییس‌جمهوری ترامپ عاشق راه‌حلی مسالمت‌آمیز نیست. امیدواریم که موثر باشد، اما این روند سال‌های طولانی طول خواهد کشید.»

رکس تیلرسون نیز که در بازگشت از سفر خود به آسیا روز جمعه در نیوجرسی برای ارائه گزارش با ترامپ دیدار کرد، گفت که لحن شدید رییس‌جمهوری بخشی از استراتژی کلی با هدف کشاندن کره‌شمالی به میز مذاکره بوده است.

اگرچه ترامپ در نظر گرفتن اقدام نظامی علیه ونزوئلا را درست پس از عقب‌نشینی نسبی از تهدیدها علیه کره‌شمالی مطرح کرد، اما شواهد موجود نشان می‌دهد که این گزینه نیز صرفا تحریک کلامی علیه مادوروست، چرا که پنتاگون هنوز دستوری مبنی‌بر حمله یا اعزام نیرو دریافت نکرده است.

 

مادورو نشست فوری رهبران امریکای‌لاتین را خواستار شد

در ادامه بحران و ناآرامی‌های سیاسی در ونزوئلا، پرو سفیر این کشور در لیما را اخراج کرد. دیه‌گو مولرو، سفیر ونزوئلا در پرو، پنج روز فرصت دارد تا خاک این کشور را ترک کند. پرو این اقدام را در واکنش به آنچه «پاسخ غیرقابل قبول» نیکلاس مادورو به انتقادهای جهانی از اقداماتش، انجام داده و این در حالی است که دیگر رهبران کشورهای امریکای لاتین نیز از تلاش‌های مادورو «برای ایجاد دیکتاتوری» انتقاد کرده‌اند.

در همین حال، رییس‌جمهور ونزوئلا برگزاری نشست فوری رهبران کشورهای امریکای لاتین و حوزه کاراییب را با هدف رسیدگی به بحران مربوطه خواستار شده است. به گزارش اسپوتنیک، مادورو از ائتلاف بولیواری مستقر در کاراکاس خواست تا به برنامه‌ریزی این نشست کمک کند و گفت: «رسما پیشنهاد می‌دهم که سالوادور سانچز سرن، رییس‌جمهوری السالوادور، نشست فوری رهبران ۳۳ کشور امریکای لاتین و حوزه کاراییب را برگزار کند تا در جریان آن به مساله بحران ونزوئلا رسیدگی شود.» ائتلاف بولیواری طرفدار مذاکره با ونزوئلاست و تحریم‌های اعمال شده از سوی امریکا بر ونزوئلا را محکوم کرده است؛ تحریم‌هایی که با هدف منصرف کردن مادورو از برگزاری انتخابات جنجالی برای تشکیل مجمع قانون‌اساسی اعمال شدند.

 

 

 

 

ارسال نظر