دورنماي منطقه و دوراه سخت نتانياهو

۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۳:۱۷:۱۵
کد خبر: ۳۱۱۴۶۲

اين روزها اظهارتي شنيده مي‌شود در خصوص اينكه امريكا به اسراييل فشارهايي وارد ساخته تا از ماجراجويي در منطقه دست بردارد و جنايات خود را متوقف كند. اين اظهارات پايه و اساس درستي ندارد، چرا كه امنيت اسراييل براي كشورهاي غربي يك اولويت غير قابل انكار است.

محسن جلیلوند

اين روزها اظهارتي شنيده مي‌شود در خصوص اينكه امريكا به اسراييل فشارهايي وارد ساخته تا از ماجراجويي در منطقه دست بردارد و جنايات خود را متوقف كند. اين اظهارات پايه و اساس درستي ندارد، چرا كه امنيت اسراييل براي كشورهاي غربي يك اولويت غير قابل انكار است. هر اندازه هم كه ديدگاه‌هاي متفاوتي از سوي امريكا به اسراييل ارايه شود، رويكردهاي تاكتيكي است و راهبرد بنيادين امريكا در حفاظت از امنيت اسراييل هرگز تغيير نمي‌پذيرد‌. نتانياهو امروز بر سر يك دوراهي مهم است، اگر براي آزادي گروگان‌ها به رفح حمله نكند، 2حزبي كه اعلام كرده‌اند كه از تركيب كابينه خارج مي‌شود، به وعده خود عمل كرده و دولت نتانياهو از رسميت افتاده و دچار فروپاشي مي‌شود. اگر نتانياهو به رفح حمله كند بايد خود را مهياي مشكلات بين‌المللي عديده و فشارهاي جهاني كند. در ادامه آوارگان فلسطيني راهي مصر و...مي شوند و مشكلات عديده‌اي در منطقه شكل مي‌گيرد. بنابراين نتانياهو نمي‌داند چه بايد بكند. 
تصميم اسراييل در گروي تصميمي است كه حماس ارايه خواهد كرد. بر اساس اعلام رسانه‌ها حماس اعلام كرده تا دوشنبه پاسخ اسراييل را مي‌دهد. پاسخي كه سرنوشت آينده منطقه را مشخص مي‌كند.فكر مي‌كنم حماس نه موضوع را رد مي‌كند و نه قبول مي‌كند و پيشنهادي بينابين مي‌دهد. با توجه به سفر آنتوني بلينكن به عربستان سعودي و شركت در كنفرانس منطقه‌اي، معتقدم حماس پيشنهادي ميانه مطرح مي‌كند تا از يك طرف متهم به مانع تراشي نشود و هم منافع بنيادين خود را تامين كند. در واقع حماس دوباره توپ را در زمين اسراييل مي‌اندازد. در اين ميان بسياري از سياست‌گذاران دولت‌هاي مختلف تلاش مي‌كنند، ثبات در خاورميانه ايجاد شود. خاورميانه منطقه‌اي است كه هزاران سال ماجرا و تاريخ را در بطن خود دارد. اين منطقه محل ظهور پيامبران الهي و مركز تمدن‌هاي جهاني است. در دهه 60 و 70ميلادي كه رشد اقتصادي اين منطقه عالي شده بود و پول به اين كشورها سراريز شده بود، اين تصور وجود داشت كه اين منطقه ديگر ثبات خواهد داشت. اما با تحركات خاص كشورهاي غربي از پايان دهه 70ميلادي ثبات از منطقه رخت بربست. تحريك عراق به حمله به ايران، جنگ كويت، جنگ روسيه و افغانستان، حملات امريكا در ابتداي قرن جديد به افغانستان و عراق و... بخشي از مشكلاتي است كه خاورميانه طي دهه‌هاي اخير از سر گذرانده است. اين روند تنها زماني پايان مي‌يابد كه دخالت‌ها و تحريكات خارجي در اين منطقه پايان يابد. اسراييل به عنوان كشوري كه رفتارهاي غير متعارف دارد، ريشه بسياري از تنازعات منطقه‌اي است . حل مشكلات مرتبط با اسراييل و كشورهاي اسلامي و جلوگيري از ماجراجويي‌هاي اين كشور، مي‌تواند باعث بروز ثبات در منطقه شود. اسراييل امروز با مشكلات عديده امنيتي، سياسي و اقتصادي روبه رو ا‌ست. از يك طرف در حوزه سياسي، نتانياهو در آستانه خروج از كابينه سقوط دولتتش و دادگاهي شدن قرار دارد و تنها مي‌تواند اين روند سقوط را براي مدتي محدود به تاخير افكند. از سوي ديگر با ادامه نبرد در غزه، اسراييل آرام در باتلاقي فرو مي‌رود كه خروج از آن به سادگي امكان‌پذير نخواهد بود. در اين ميان افكار عمومي بين‌المللي هم در نقد رفتارهاي اسراييل برانگيخته شده و هر روز تظاهرات تازه‌اي در گوشه‌اي از عالم شكل مي‌گيرد. در حوزه اقتصادي هم اسراييل با گرفتاري‌هاي بسياري روبه روست كه چشم‌انداز پيش رو را براي اين رژيم دشوار مي‌سازد. 

ارسال نظر