اعتراض هندی‌ها به سیاست‌های اقتصادی دولت

۱۳۹۶/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۷۲۳

گروه جهان

صدها نفر از احزاب مخالف دولت، معلمان، دالیت‌ها و کشاورزان ایالت‌های هاریانا، اوتارپرادش و دهلی با برگزاری تظاهرات در دهلی‌نو به سیاست‌های اقتصادی دولت نارندرا مودی اعتراض کردند. به گزارش ایرنا، معترضان با سردادن شعارهایی، اجرای طرح افزایش مالیات کالا و خدمات و تعویض اسکناس‌های درشت را اقدامی اشتباه خواندند که باعث افزایش هزینه‌های عمومی و ایجاد مشکلاتی برای افراد کم‌درآمد شده است.

به‌ گفته معترضان، دولت نارندرا مودی نخست‌وزیر و سروزیر ایالت اوتارپرادش به هیچ یک از وعده‌های انتخاباتی خود برای ایجاد شغل برای مردم عمل نکرده است. راجو یکی از معترضان گفته که سروزیر ایالت اوتارپرادش پس از روی کار آمدن در چند ماه گذشته نه تنها شغلی ایجاد نکرده بلکه با ایجاد محدودیت‌های غیرضروری بسیاری از مشاغل را هم ازبین برده است.  به گفته وی، رفع بیکاری، ایجاد اشتغال و رسیدگی به مردم فقیر و گرسنه باید یکی از اولویت‌های اصلی دولت قرار گیرد. منتقدان با اشاره به اینکه سیاست‌های دولت مودی نه تنها کمکی به افراد کم‌درآمد نکرده بلکه آنها را فقیرتر کرده است، می‌گویند دولت با اجرای طرح مالیات خدمات و کالا باعث افزایش قیمت کالا و خدمات و بیکاری جوانان شده است.  احزاب چپ‌گرای پارلمان نیز پیش‌تر با اعتراض به طرح دولت گفته‌اند که این اقدام بدون تحقیقات و بررسی دقیق جزئیات انجام شده و به همین دلیل اجرای آن مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است.  

دولت هند دو ماه پیش بزرگ‌ترین برنامه اصلاح نظام مالیات خدمات و کالا موسوم به «جی‌اس‌تی» را با هدف یکپارچگی دریافت مالیات در ایالت‌ها و جلوگیری از فرار مالیاتی به نفع افراد کم‌درآمد به مرحله اجرا گذاشت. براساس این برنامه، دولت هند درنظر دارد با اصلاح نظام مالیاتی و یکسان کردن دریافت مالیات در ایالت‌های مختلف، اقتصاد دو تریلیون دلاری هند را به بازار مشترک تبدیل کند.

نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، تصویب این لایحه را گام بزرگی برای دگرگونی در نظام مالیاتی کشور خوانده و گفته است با اجرای قانون جدید مالیاتی کشور بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

 

ارسال نظر