استقبال آلمان از استقرار نیروهای سازمان ملل در شرق اوکراین

۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۸۲

گروه جهان|

وزیر خارجه آلمان از پیشنهاد رییس‌جمهوری روسیه برای استقرار نیروهای صلح‌بان سازمان ملل متحد در شرق اوکراین به‌عنوان راهکاری برای پایان دادن به بحران در این کشور، استقبال کرد. زیگمار گابریل گفته این پیشنهاد پوتین نشان‌دهنده تغییر در سیاست‌های روسیه است و نباید فرصت پیش‌آمده را از دست داد. این در حالی است که برلین از منتقدان اصلی سیاست‌های منطقه‌یی مسکو به‌شمار می‌رود.

به گزارش رویترز، روسیه اخیرا پیشنهاد اعزام شماری از صلح‌بانان سازمان ملل با جنگ‌افزارهای سبک را به شرق اوکراین که محل درگیری‌ها میان نیروهای دولتی اوکراین و جدایی‌طلبان هوادار روسیه محسوب می‌شود، مطرح کرده است. وزارت خارجه آلمان از این موضع‌گیری جدید روسیه استقبال کرد و زیگمار گابریل در این باره گفت: « اظهارات پوتین شگفتی‌آور بود؛ از اینکه نخستین نشانه مبنی بر آمادگی روس‌ها به رایزنی در مورد حل بحران اوکراین مشاهده کردیم، بسیار خرسندیم و البته این اتفاق را غافلگیرکننده می‌دانیم.»

پیش‌تر پوتین با درخواست اوکراین در زمینه استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل، موسوم به کلاه آبی‌ها، در شرق این کشور مخالفت کرده بود. گابریل افزود: «شخصا تاکنون چندین مرتبه به مخالفت روسیه با این پیشنهاد اشاره کرده‌ام. باید از مسکو در این زمینه قول بگیریم و به سرعت مذاکرات درخصوص برقراری آتش‌بس در شرق اوکراین را شروع کنیم. اگر نیروهای کلاه آبی در انجام این ماموریت آتش‌بس موفق شوند، آنگاه می‌توان نخستین گام را در زمینه کاهش تحریم‌های روسیه برداشت. در آن زمان است که می‌توانیم مرحله جدیدی از سیاست تنش‌زدایی با روسیه را آغاز کنیم.» گابریل تاکید کرد: «برای حل بحران‌هایی همچون کره‌شمالی به همکاری با روسیه نیاز داریم. ساز و کار طراحی شده برای تحریم روسیه، اصلا خوب نیست و من موضع روسیه را در واکنش به تحریم‌ها درک می‌کنم.» اوکراین در واکنش به پیشنهاد روسیه اعلام کرد که هیات دیپلماتیک خود در مقر سازمان ملل متحد را برای رایزنی و گفت‌وگو با شورای امنیت مامور کرده و آماده همکاری‌های لازم در این زمینه است. همچنین گفته شده پترو پوروشنکو رییس‌جمهوری اوکراین، در سخنرانی خود در نشست سران ملل متحد در نیویورک در تاریخ ۲۰ سپتامبر به این موضوع اشاره می‌کند.

 

ارسال نظر