ضرر 433 میلیارد دلاری لغو «داکا»

۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۷۸
ضرر 433 میلیارد دلاری لغو «داکا»

گروه جهان|

رییس‌جمهوری امریکا همان‌طور که در زمان انتخابات وعده داده بود، اجرای قانون «داکا» را متوقف کرد. دونالد ترامپ خلاف نظر بسیاری از هم‌حزبی‌های خود دست به این کار زد. داکا برنامه‌یی بود که طی آن نوجوانان و کودکانی که به‌صورت غیرقانونی با والدین خود پا به امریکا گذاشته بودند اجازه کار و زندگی پیدا می‌‌کردند. لغو این قانون زندگی بیش از 800 هزار مهاجری که در امریکا زندگی و کار می‌‌کنند را تهدید می‌‌کند.

به گزارش یورونیوز، ترامپ به کنگره 6 ماه فرصت داده تا داکا را با برنامه‌یی دیگر جایگزین کند. گفته شده، کاخ سفید سوم سپتامبر پل رایان رییس کنگره را از این تصمیم ترامپ باخبر کرده است. طرح داکا ۲۰۱۲ در دولت اوباما به اجرا درآمد. داکا مخفف Deferred Action for Childhood Arrivals است. بر پایه این طرح فرزندان مهاجران غیرقانونی توانستند از کار در بازار سیاه و مخفی شدن نجات پیدا کنند، در دانشگاه ثبت‌نام کرده یا درخواست گواهینامه رانندگی کنند و از همه مهم‌تر اجازه کار در خاک امریکا را داشته باشند. البته این برنامه، خلاف ادعای ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی، اجازه نمی‌داد تا این افراد درخواست شهروندی کنند. این طرح تنها شامل افرادی می‌‌شد که پیش از 16سالگی به همراه پدر و مادران‌شان وارد امریکا شده بودند. بر همین اساس، سن این افراد نمی‌توانست بیشتر از ۳۰ سال در زمان اجرایی شدن قانون در سال ۲۰۱۲ باشد. رسانه‌های امریکا به این افراد لقب رویاپردازان داده بودند.

 مخالفت‌ها با لغو داکا

رییس‌جمهوری امریکا درست پس از رسیدن به قدرت در ماه ژانویه قصد داشت این قانون را لغو کند اما 6 ماه طول کشید تا این خواسته او اجرایی شود. دونالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی این طرح دولت اوباما را غیرقانونی خوانده و اعلام کرده بود که دولت اوباما با اجرای این برنامه از قدرت خود سوءاستفاده کرده است. او در سخنرانی‌های خود همواره می‌‌گفت که پدر و مادر این افراد غیرقانونی وارد خاک ایالات‌متحده شدند و بالطبع فرزندان آنها نیز به‌صورت غیرقانونی در خاک امریکا هستند. وی البته در هفته‌های گذشته اعلام کرده بود که نمی‌خواهد شرایط این کودکان پیچیده‌تر از قبل شود.

داکا در کنگره امریکا نیز هواداران زیادی حتی میان جمهوری‌خواهان داشت. ازجمله آنها می‌‌توان به سناتور جان مک‌کین یا پل رایان سخنگوی جمهوری‌خواهان در کنگره اشاره کرد. رویترز نوشته که پل رایان از دونالد ترامپ خواسته بود تا طرح داکا را ملغی نکند چون این مهاجران را والدین‌شان به امریکا آورده‌اند و آنها جای دیگری جز امریکا را به‌عنوان خانه خود نمی‌شناسند. حتی اوانجلیست‌های امریکا نیز هفته گذشته با انتشار نامه‌یی به ترامپ اعلام کرده بودند که اگر «رویاپردازان» از این کشور بروند دیگر کسی نیست که بتواند کلیساهای اوانجلیست‌ها را مدیریت کند.

رییس‌جمهوری پیشین امریکا و وضع‌کننده داکا، لغو آن از سوی ترامپ را بی‌رحمانه خوانده است. باراک اوباما در صفحه فیس‌بوکش نوشته است: «هدف قرار دادن این نوجوانان غلط است چراکه هیچ تقصیری متوجه آنها نیست. موضوع بر سر جوانانی است که در امریکا بزرگ شده‌اند، در مدارس ما درس خوانده‌اند. بزرگسالان جوانی که می‌‌خواهند پیشرفت شغلی‌شان را آغاز کنند. وطن‌پرستانی که سوگند وفاداری به پرچم ما یاد کرده‌اند. اخراج آنها آمار بیکاری را کاهش نمی‌دهد، مالیات هیچ کسی را کمتر نمی‌کند و هیچ دستمزدی را بالاتر نمی‌برد.»

ثروتمندترین شرکت‌های معتبر امریکایی ازجمله گوگل و فیس‌بوک نیز با انتشار نامه‌یی از دولت ترامپ خواسته بودند که اجرای این طرح موفق را متوقف نکند. در این نامه آمده بود: «تمام ثروت شرکت‌های چندملیتی امریکایی به حضور مهاجران است و اگر امریکا می‌‌خواهد در بازارهای جهانی از رقبا پیشی بگیرد، نیاز دارد که همچنان از نیروی کار مهاجران بهره ببرد.»

هزینه کلان لغو یک قانون

گزارش‌ها نشان می‌‌دهد، برنامه داکا تا پایان مارس ۲۰۱۷ حدود ۸۸۶ هزار مهاجر را تحت پوشش قرار داده است. بیشتر این مهاجران مکزیکی هستند اما جوانان دیگری از کشورهای السالوادور، گواتمالا و هندوراس در این فهرست بلندبالا قرار می‌‌گیرند. اغلب آنها از طریق زمینی و غیرقانونی تنها یا به همراه والدین خود وارد خاک امریکا شده‌اند. داکا برای آنها این فرصت را فراهم می‌‌کرد دست‌کم دو سال دیگر، از پایان سال ۲۰۱۷ در امریکا بمانند و بعد از آن دوباره درخواست خود را تجدید کنند.

شبکه سی‌بی‎سی در گزارشی از هزینه کلان لغو داکا خبر داده است. در این گزارش آمده است: تصمیم ترامپ برای لغو قانونی که زندگی صدها هزار نفر را تغییر می‌‌دهد، می‌‌تواند در یک دهه آینده صدها میلیارد دلار برای اقتصاد امریکا هزینه داشته باشد. حامیان داکا از جمله مارک زاکربرگ بنیانگذار فیس‌بوک، ضمن حمایت از این قانون اعلام کرده‌اند 91درصد از کسانی که مشمول این قانون هستند در حال حاضر در امریکا شاغل هستند و با اجرایی شدن این قانون هر ماه نزدیک به 30 هزار نفر از این افراد شغل خود را از دست خواهند داد.

مرکز توسعه ایالات‌متحده پیش‌بینی کرده که با کاهش شاغلان طرح داکا، تولید ناخالص داخلی امریکا ظرف 10 سال آینده بیش از 433 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت و تبعات چنین تاثیر اقتصادی عظیمی در تمام ایالات‌متحده احساس خواهد شد. به عنوان مثال، پیش‌بینی شده است که ایالت کالیفرنیا به تنهایی 188 هزار نیروی شاغل خود را از دست خواهد داد که به معنی کاهش 11.3میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی در طول یک سال خواهد بود. ایالت تگزاس هم سالانه 6.1 میلیارد دلار و کارولینای شمالی هم 1.9 میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی سالانه خود را از دست خواهند داد.

 

ارسال نظر