کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۴۰

دعوت اوپک از لیبی و نیجریه برای حضور در نشست سپتامبر

ایسنا| اوپک از لیبی و نیجریه که دو عضو معاف از شرکت در توافق کاهش تولید این سازمان هستند برای حضور در آخرین نشست کمیته وزیران در ۲۲سپتامبر دعوت به عمل آورده است.

هیثم القیس، نماینده کویت در اوپک اظهار کرد: از این دو کشور خواسته شده در نشست وین برای مشخص کردن آخرین تحولات در بخش نفت‌ حضور پیدا کنند. امانوئل کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه پنج‌شنبه گذشته گفته بود، تولید نفت این کشور شامل نفت خام و میعانات درحال حاضر حدود 2.2میلیون تا 2.3میلیون بشکه در روز است که شامل حدود ۳۰۰تا ۴۰۰هزار بشکه میعانات می‌شود. طبق آخرین نظرسنجی«اس‌اند پی گلوبال پلاتس» تولید لیبی نیز بهبود یافته و در ماه جولای به ۹۹۰هزار بشکه در روز رسید که بالاترین سطح در 3سال گذشته بود اما این میزان تولید پیش از تعطیلی 3میدان نفتی شامل شراره با ظرفیت تولید ۳۰۰هزار بشکه در روز، الفیل ۹۰هزار بشکه در روز و حمدا ۱۰هزار بشکه در روز بود.

عربستان نفت خود را گران کرد

تسنیم| شرکت سعودی آرامکوی عربستان اعلام کرد، قیمت رسمی نفت سبک عرب خود در بازار آسیا را ۵۵ سنت بالا برده و به ۳۰سنت بالاتر از شاخص منطقه‌یی رسانده است.

به گزارش بلومبرگ، عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا برای ماه اکتبر را افزایش داده است. افزایش قیمت نفت سبک این کشور برای دومین ماه متوالی نشان‌دهنده تقویت تقاضا برای نفت سبک عربستان در بزرگ‌ترین بازار نفت این کشور است. شرکت سعودی آرامکوی عربستان اعلام کرد، قیمت رسمی نفت سبک عرب خود در بازار آسیا را 55 سنت بالا برده و به 30سنت بالاتر از شاخص منطقه‌یی رسانده است. براساس تحقیق بلومبرگ انتظار می‌رفت، عربستان قیمت نفت خود را کمتر از این رقم بالا ببرد. رابین میلز، تحلیلگر موسسه قمر انرژی در دوبی گفت:«این افزایش نشان‌دهنده تقویت بازار نفت آسیاست.» وی افزود: ممکن است تاثیرات توفان هاروی در خلیج مکزیک، که موجب کاهش تولیدات پالایشگاهی امریکا شد و قیمت بنزین را بالا برد، در رشد بیش از حد انتظار قیمت نفت سبک عربستان در بازار آسیا موثر بوده باشد. تقاضای احتمالی از سوی امریکا برای واردات سوخت ممکن است، سود فعالیت‌های پالایشگاهی را در آسیا افزایش دهد.

مذاکره عربستان و روسیه درباره میزان تولید

تسنیم| وزیر انرژی روسیه گفت: روسیه و عربستان درخصوص تمدید توافق کاهش تولید میان اوپک و تولید‌کنندگان غیراوپکی رایزنی کرده‌اند اما هنوز هیچ تصمیم مشخصی اتخاذ نشده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت: روسیه و عربستان درخصوص تمدید توافق کاهش تولید میان اوپک و تولید‌کنندگان غیراوپکی رایزنی کرده‌اند اما هنوز هیچ تصمیم مشخصی اتخاذ نشده است.

سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(اوپک) و چند تولید‌کننده دیگر ازجمله روسیه توافق کرده‌اند تا پایان مارس 2018 تولید نفت خود را پایین نگه دارند. کمیته‌یی متشکل از برخی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک پیشنهاد کرده که در صورت نیاز توافق کاهش تولید برای دومین بار تمدید شود.  نواک در این باره گفت:«ما در سن پترزبورگ دیدار کردیم و این گزینه را (با عربستان) مورد بحث قرار دادیم... ما درحال بررسی همه گزینه‌ها هستیم. ما ممکن است در صورت نیاز موضوع تمدید(توافق کاهش تولید) را مورد توجه قرار دهیم.».

کویت بخشی از توتال را می‌خرد

ایسنا| توتال قصد دارد، باقیمانده سهم خود در میدان نفتی و گازی جینا کراگ را به شرکت اکتشاف نفت خارجی کویت فروخته و به فرصت‌های دیگر در نروژ متمرکز شود.

این شرکت نفتی فرانسوی اعلام کرد ۱۵درصد سهم باقیمانده خود در این میدان که تولیدش را در ژوئن سال ۲۰۱۷ آغاز کرد در راستای قرارداد بزرگ‌تری که شرکت اکتشاف نفت خارجی کویت(Kufpec) در سال ۲۰۱۶ توافق کرده بود، خواهد فروخت. ارزش هر دو معامله به ۶۱۷ میلیون دلار بالغ خواهد شد.  پس از تکمیل فروش، شرکت اکتشاف نفت خارجی کویت در این میدان ۳۰درصد سهم خواهد داشت درحالی که استات اویل 58.7 درصد، PGNiG آپ‌استریم اینترنشنال 8درصد و Aker BP به میزان 3.3درصد سهم دارند. براساس گزارش مارکت واچ، توتال اوایل آگوست اعلام کرد که شرکت «مرسک اویل» دانمارک را به مبلغ ۵ میلیارد دلار خریداری کرده و موقعیتش را در میان بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی جهان تقویت می‌کند.

 

 

 

ارسال نظر