مدیریت آنلاین کشت محصولات کشاورزی ایجاد می‌شود

۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۱۸
مدیریت آنلاین کشت محصولات کشاورزی ایجاد می‌شود

با اجرای پهنه‌بندی و پیگیری آن توسط بخش‌های ترویج و فناوری اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی، در کمتر از یک‌سال مدیریت آنلاین کشت محصولات کشاورزی ایجاد می‌شود.

به گزارش ایانا، وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته در پنجمین گردهمایی سراسری آغاز کشت‌های پاییزه سال زراعی ۹۷ - ۹۶ با اعلام این خبر اظهار داشت: در حالی وزارت جهاد کشاورزی به ناتوانی در مدیریت پیاز و سیب‌زمینی متهم شده که بخشی از مشکلات تولیدی این بخش ناشی از عوامل طبیعی است، اما با تدابیر و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی درباره تشکیل پهنه‌بندی و پیگیری آن توسط بخش‌های ترویج و فناوری اطلاعات این وزارتخانه، در کمتر از یک‌سال امکان مدیریت آنلاین کشت محصولات کشاورزی در کشور ایجاد می‌شود.

محمود حجتی با اشاره به اینکه با اجرای این روش جدید، برنامه کشت محصولات کشاورزی در حد نیاز به نقاط خاص مختلف ارائه می‌شود، بیان کرد: در صورت تحقق نیافتن بخشی از کشت در یک منطقه، بلافاصله منطقه دیگری جایگزین آن منطقه می‌شود؛ به عنوان مثال، نصف جهان در بهمن‌ماه به‌دنبال گوجه‌فرنگی تازه است که با هزینه سرسام‌آوری در این فصل تولید می‌شود، اما شرایط اقلیمی در کشور ما به‌گونه‌یی است که بدون استفاده از گلخانه و روش‌های پوششی، محصول گوجه‌فرنگی تولید می‌شود؛ اگرچه در برخی مناطق این محصول مهم به جای مصرف تازه‌خوری، جهت فرآوری به کارخانه‌های صنایع تبدیلی ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتبار ۱,۵میلیارد دلاری اشتغال در مناطق روستایی پس از چند ماه پیگیری‌های دولت و عبور از مجلس شورای نگهبان، سرانجام چند روز پیش تصویب و ابلاغ نیز شده است، افزود: این مصوبه در مناطق و مراکز دهستان‌ها یا روستاهای پرجمعیت و دارای نواحی صنعتی اجرا می‌شود، این در حالی است که روستاها قبل از ادغام وزارتخانه‌های جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی، نواحی صنعتی داشتند که بعد از این اقدام، این نواحی به شهرک‌های صنعتی انتقال یافت؛ چرا که این شرکت‌ها، درآمد هزینه‌یی بوده و در روستاها صرفه اقتصادی نداشت.

وزیر جهاد کشاورزی کابینه دوازدهم با بیان اینکه بنیاد مستضعفان، «بانک سینا» را به اعطای تسهیلات یارانه‌دار با نرخ ۱۸درصدی به روستاها ترغیب کرده است، عنوان کرد: طبق تفاهم بنیاد مستضعفان با بانک سینا، قرار است 5درصد از ۱۸درصد سود تسهیلات را بنیاد و 5درصد توسط استانداری‌ها پرداخت شود که به این ترتیب سهم سود پرداختی روستاییان در مجموع 8درصد خواهد بود.

حجتی با اشاره به اینکه متوسط عملکرد تولید محصولات کشاورزی باید به نصف رکورد تولید کشور برسد، تشریح کرد: به عنوان مثال محصول کلزا با رکورد عملکردی ۹تن و ۲۷۱کیلوگرم در هکتار، باید به عملکردی معادل 4تن و ۶۰۰کیلوگرم برسد. همچنین رکورد محصولات گندم و چغندرقند به ترتیب رکوردهای ۱۳ و ۱۳۰تن در هکتار بوده که باید به متوسط عملکرد به ترتیب ۶,۵ و ۷۰ تن در هکتار دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید میگو در سال ۹۱، ۱۰ هزار تن بود، تاکید کرد: تولید میگوی پرورشی در سال جاری به ۲۵ تا ۲۷ هزار تن رسیده و صادرات آبزی‌پروری طی چهار ماهه نخست امسال ۶۶ درصد و لبنیات ۲۸ درصد افزایش یافته است. همچنین قیمت ارزان‌تر ماهی و میگو نسبت به چهار سال قبل در بازار، نشان‌دهنده فراوانی تولید در این بخش است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در حاشیه پنجمین گردهمایی سراسری کشت‌های پاییزه سال زراعی 97-1396 در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به کافی بودن ذخایر گندم امسال نیازی به واردات نداریم.

محمود حجتی گفت: تاکنون 67 درصد پول گندمکاران پرداخت شده است.

وی افزود: اما در محصولات برنج و شکر به میزان کسری واردات خواهیم داشت.

حجتی تصریح کرد: در بحث دانه‌های روغنی امسال 2.7برابر رشد تولید داشتیم که این روند ادامه خواهد داشت. وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در بحث قیمت‌گذاری باید قیمت محصولات وارداتی و تولیدات داخلی به نحوی باشد که تولیدکننده داخلی متضرر نشود. امسال ذرت به میزان نیاز داخلی وارد خواهد شد تا با مشکل مواجه نشویم. حجتی درباره جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی خاطرنشان کرد: تلاش داریم از مکانیسمی استفاده کنیم که بخشی از محصولات در بورس کالا عرضه و مابقی توسط دولت تامین شود.

 باید برای نجات بذر کشور به بخش خصوصی اعتماد کرد

همچنین در مراسم روز گذشته معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، یکی از راه‌های بهبود وضعیت بذر کشور را خصوصی‌سازی و واگذاری دستاوردها معرفی کرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اسکندر زند در مراسم پنجمین گردهمایی سراسری کشت‌های پاییزه سال زراعی ۹۷ - ۹۶ با دفاع تمام‌قد از ظرفیت بخش خصوصی اظهار داشت: به‌نظر می‌رسد باید برای نجات بذر کشور به بخش خصوصی اعتماد کرد و دستاوردها را به آنها سپرد.

وی با اشاره به اینکه رقم‌های بسیاری از سوی محققان کشور معرفی شده است، افزود: تاکنون ۴۳ رقم انواع بذر به بخش خصوصی واگذار شده که با توجه به برنامه‌های پیش رو، این عدد در آینده بیشتر خواهد شد.

زند افزود: با وجود اینکه رقم‌های بذر در محصولات مختلف به‌ویژه گندم به اندازه کافی معرفی شده است، اما باید برای افزایش ضریب نفوذ آنها به مزارع تلاش بیشتری انجام داد.

او با اشاره به اینکه در زمینه بذور پاییزه مشکل خاصی وجود ندارد، ادامه داد: تاکنون در محصول چغندرقند ۱۵ رقم مقاوم خارجی معرفی شده و امید می‌رود این تعداد در آینده‌یی نزدیک به مقدار قابل توجهی افزایش یابد.

معرفی ۱۹ آفت‌کش جدید و کم‌مصرف، پروژه مشترک بین‌المللی با سیمیت و فرانسه، ایجاد سامانه نفوذ ارقام در استان‌ها، اندازه‌گیری آب مصرفی گندم، افزایش نظارت الکترونیک در حوزه گندم به ۴۰ درصد و افتتاح کانون کشاورزان نمونه از مهم‌ترین دستاوردهای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بود که وی در خلال سخنانش به آن اشاره کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: تاکنون ۶۲۵ سم برای کنترل کیفی معرفی شده که از ۱۷۵ مورد آزمایش‌شده، ۲۵ برند جذب شد، همچنین در حوزه پایش، ثبت و نظارت کود از هفت‌هزار و ۸۶۶ برند فرمول کود، یک‌هزار و ۴۰۰ برند تقلبی است که از این تعداد ۳۳۸ رقم آن وارداتی است.  به‌گفته زند، وزارت نیرو برنامه بیلان آب را در دستور کار دارد، وزارت جهاد کشاورزی نیز برنامه افزایش بهره‌وری را در اولویت کارهای خود قرار داده که ۱۲ زیرپروژه برای آن می‌توان تعریف کرد؛ بنابراین لازم است که دو برنامه مذکور به جمع کلی رسیده و در تمام استان‌ها به اجرا برسد.

وی آموزش بلندمدت مسوولان مروج پهنه را یکی از اولویت‌های سازمان متبوع اعلام کرد و یادآور شد: در سال ۹۵، ۶۵۵ نفر در ۶۰ روز آموزش دیدند که این تعداد در سال جاری به یک‌هزار و ۶۸۰ نفر ارتقاء خواهد یافت، البته باید ابزار و دانش مروجان کافی و به‌روز باشد.

دکتر زند تصریح نمود: اکنون جایی در کشور وجود ندارد که از داشتن مسوول پهنه بی‌بهره باشد. در این راستا ۸۱ درصد اطلاعات پهنه‌ها اخذ شده و حدود ۱۸,۵ درصد آنها هنوز فعال نیستند؛ بنابراین باید اطلاعات پهنه‌ها در نخستین فرصت در سامانه مربوطه تکمیل شده و فعالیت آنها به ۱۰۰درصد برسد.

 

ارسال نظر