تصور می‌کردیم منابع بیمه سلامت از محل حذف یارانه‌ها تامین می‌شود

۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۵۸
تصور می‌کردیم منابع بیمه سلامت از محل حذف یارانه‌ها تامین می‌شود

گروه اقتصاد اجتماعی|

دیروز مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و پیشین سازمان بیمه سلامت برگزار شد. وزیر بهداشت نهم اردیبهشت ماه، در حکمی طاهر موهبتی، معاون حقوقی‌اش در دولت سابق را به عنوان رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران منصوب کرد و اینچنین، موهبتی جایگزین محمدجواد کبیر در راس این سازمان شد. وزیر بهداشت در این مراسم نخست، با وجود تاکید بر ضرورت تفکیک نهاد ارائه‌کننده و دریافت‌کننده خدمات، با اشاره به همراهی مجلس با وزارت بهداشت برای حل بخشی از مشکلات این حوزه، گفت: امروز که سازمان بیمه سلامت از نظر موقعیتی به وزارت بهداشت ملحق شده، لازم است که استقلال خود را حفظ کند، حقوق خریدار خدمت را در راس کارهای خود قرار دهد و مستقل از بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها مدیریت شود.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: در عین حال باور داریم که منابع بیمه‌یی باید یکجا جمع شوند. البته این به معنی ادغام بیمه‌ها نیست، بلکه منابع آنها باید در یک صندوق قرار گیرند تا قدرت خرید افزایش یابد.

او افزود: این موضوع به تدریج صورت می‌گیرد. نگاه رییس‌جمهور به این موضوع نیز مانند مجلس است. ما امیدواریم که در آینده با وجود همه گرفتاری‌ها شرایط بهتر شود.

هاشمی با اشاره به تصمیم رییس‌جمهور در ابتدای دولت یازدهم، برای بیمه کردن تمام بیمه نشدگان، گفت: در طراحی اولیه قرار بود حدود چهار تا پنج میلیون نفر از مردم تحت پوشش بیمه رایگان قرار گیرند، اما رییس‌جمهور تصمیم گرفتند همه کسانی که بیمه نشده‌اند تحت پوشش قرار گیرند. علت این تصمیم این بود که تصور می‌کردیم منابع لازم از محل حذف یارانه‌ها تامین می‌شود، اما این اتفاق نیفتاد. طرح تحول و بیمه شدن رایگان ۱۱ میلیون نفر ادامه پیدا کرد؛ این یعنی افراد تحت پوشش هر روز با دریافت خدمتی هزینه ایجاد می‌کنند. این روند دلیل رشد ۴۰۰ درصدی هزینه‌های بیمه طی چند سال اخیر بوده است.

او ادامه داد: امسال سازمان برنامه و بودجه برای نخستین بار سرانه بیمه را لحاظ کرد. آنچه تا امسال کسری داشتیم باید جبران شود. اشکال کار این است که نتوانستیم تصمیم اولیه را عملی کنیم و منابع لازم تامین شود.

او خطاب به رییس جدید سازمان بیمه سلامت، گفت: من به آقای موهبتی توصیه کردم یک ردیف برای هزینه‌ها و یک ردیف برای درآمدها ایجاد کند و هر چه می‌توانند از هزینه‌ها کم و به درآمدها بیفزایند. امیدواریم که بتوانیم عوارض کالاهای آسیب رسان را نیز به لیست درآمدهای این سازمان بیاوریم. برای کاهش هزینه‌ها لازم است تمام روسای سازمان‌های بیمه‌گر بدانند که سقف پرداختی در سال ۹۶ چقدر است؛ به همین دلیل بسیاری از عمل‌های جراحی غیر اورژانس باید در لیست انتظار قرار گیرند. او افزود: با توجه به اینکه ما بهترین نیروی خود را به بیمه سلامت فرستادیم، آینده بیمه خوب خواهد بود.

 بازوی وزارت بهداشت در تحقق نظام ارجاع

رییس جدید سازمان بیمه سلامت هم نخستین اظهاراتش، با تاکید بر لزوم پایداری منابع مالی نظام گفت: نظام ارجاع در اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت قرار دارد و سازمان بیمه سلامت به عنوان بازوی وزارت بهداشت به محقق شدن این موضوع کمک می‌کند.

طاهر موهبتی ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه هم مردم باید تنها ۲۵ درصد از جیب خود برای دریافت خدمات حوزه سلامت بپردازد. الزامات رسیدن به این نتیجه علاوه بر کنترل هزینه‌ها، نظام ارجاع، پزشک خانواده، خرید راهبردی خدمات، تجمیع منابع، ایجاد منابع پایدار و داشتن خریداری واحد است. او با اشاره به سهم ۲۵ درصدی بیمه‌ها در تامین منابع مالی طرح تحول نظام سلامت، ادامه داد: کمک‌هایی که تاکنون به بیمه‌ها شده، تاخیرهای گذشته را جبران می‌کند.

موهبتی همچنین در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران با اشاره به اولویت نظام ارجاع در برنامه‌های وزارت بهداشت گفت: طبق برنامه ششم توسعه، نظام ارجاع تا پایان سال دوم این برنامه باید عملیاتی شود. ما در سطح دوم خدمات حوزه سلامت فاقد ساختار بودیم. نمی‌توانیم فرمولی را در کشور اجرا کنیم که محصول ذاتی آن نگرانی مردم است. حتما باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود. بیمه سلامت نیز به عنوان بازوی وزارت بهداشت به محقق شدن این موضوع کمک می‌کند.

 «رنسانس» تاریخ بیمه سلامت

رییس پیشین سازمان بیمه سلامت هم با اشاره به ماموریت سازمان بیمه سلامت برای حفاظت مالی و دسترسی عادلانه به خدمات سلامت، گفت: سازمان بیمه سلامت در سال ۶۵ که انقلاب اول این سازمان نامیده می‌شود، هویتی نداشت؛ اما در انقلاب دوم این سازمان یعنی سال ۱۳۸۴ که با آغاز برنامه پزشک خانواده همزمان شده بود، بیمه سلامت نیز نقش محوری خود را شروع کرد. در سال ۱۳۹۱ بیمه سلامت که بیمه خدمات درمانی نامیده می‌شد به نام فعلی‌اش تغییر کرد. در سال ۹۳ نیز که به نام انقلاب سوم از آن یاد می‌شود، این سازمان نقش محوری‌تری همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت به خود می‌گیرد.

محمدجواد کبیر افزود: طرح تحول چالش‌ها و مشکلات زیادی داشت. از ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۹۴ که مسوولیت مدیرعاملی این سازمان را بر عهده گرفتم، در آن زمان کار بسیار سخت بود و منابع و مصارف با یکدیگر تناسب نداشتند. این موضوع بزرگ‌ترین چالش سازمان بود. در سال ۹۲، چهارهزار میلیارد تومان هزینه داشتیم که این هزینه‌ها در انتهای سال ۹۵ به ۱۶ هزار میلیارد تومان رسید. منابع این سازمان در سال ۹۲ و ۹۳ حدود ۶۹ درصد، ۹۳ و ۹۴ حدود ۱۲ درصد و در سال‌های ۹۴ و ۹۵ حدود ۱۲ درصد رشد داشته است. یعنی در مجموع اعتبارات بیمه سلامت در این سه سال تنها ۹۰ درصد رشد داشته‌ است. با توجه به این موضوع و همچنین افزایش هزینه‌ها این سازمان نمی‌توانست پاسخگویی مناسبی داشته باشد.

کبیر گفت: ما در سال ۹۳ نتوانستیم ۱۴۱۰ میلیارد تومان از مطالبات موسسات را بپردازیم. این عدد در سال‌های بعد به ۵۷۰۰ میلیارد تومان رسید. اگر تدبیر آقای روحانی، هیات دولت، پیگیری‌های وزارت تعاون و بهداشت و همچنین آقای جهانگیری نبود، نمی‌توانستیم پیشنهاد ۵۰۰۰ میلیارد تومانی خود را به مجلس ببریم.

رییس پیشین سازمان بیمه سلامت با اشاره به همراهی مجلس و افزایش رقم پیشنهادی بیمه سلامت به ۸۰۰۰ میلیارد تومان ادامه داد: این رقم که در تاریخ بیمه می‌توان از آن به عنوان رنسانس یاد کرد، توانست در سال ۹۵ مرهمی بر مشکلات ما باشد.  

 ترکیب شورای عالی بیمه باید تغییر کند

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در سخنانش در این مراسم، تاکید کرد که وضعیت امروز حوزه سلامت ایجاب می‌کند که ترکیب شورای عالی بیمه تغییر کند. علی نوبخت گفت: این شورا که سکان‌دار بسیاری از برنامه‌هاست باید تغییر کند چرا که ترکیب آن ناموزون است. ضرورتی اجتماعی باعث شد که این ترکیب در سال ۷۳ تعیین شود. چون جهت‌گیری ما در آن زمان به سمت محرومین بود و حتی اعضای کمیته امداد نیز تحت پوشش قرار می‌گیرند. امروز ترکیب این شورا باید در اختیار بیمه سلامت قرار گیرد.

 

 

ارسال نظر