واکنش بازار ارز به کاهش نرخ سود بانکی

۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۴۵
واکنش بازار ارز به کاهش نرخ سود بانکی

 گروه بانک و بیمه  محسن شمشیری  

به دنبال اجرای تصمیم شبکه بانکی کشور برای کاهش نرخ سود بانکی و تعیین حداکثر سود سپرده بلندمدت به میزان 15‌درصد و سپرده کوتاه‌مدت به میزان 10درصد، روز گذشته بازار ارز و طلا و بورس واکنش نشان دادند و اگرچه نرخ ارز با افزایش قابل توجه مواجه شده، اما بازار سرمایه با کاهش 83 واحدی شاخص کل بورس تهران همراه بود.

به گزارش «تعادل» بازار ارز با واکنش مثبت نسبت به تغییر نرخ سود بانکی، با افزایش همه ارزهای معتبر مواجه شده است. دلار امریکا با ۱۱تومان افزایش به قیمت 3890تومان فروخته شد و به مرز 3900تومان نزدیک شده و کارشناسان با اشاره به رشد 50تومانی نرخ دلار آزاد طی 12روز اول شهریور 96 و افزایش نرخ مبادله‌یی به 3324 تومان معتقدند که نرخ دلار احتمالا در روزهای آینده تحت تاثیر افزایش نرخ مبادله‌یی و کاهش نرخ سود بانکی با رشد نسبی همراه خواهد بود.

روز گذشته نرخ یورو واحد پول اروپا نیز با ۱۲تومان افزایش ۴۷۲۸تومان، پوند انگلستان با ۲۱تومان افزایش ۵۰۲۶ و لیر ترکیه با افزایش

۲ تومانی ۱۱۶۴ تومان معامله شد.

این افزایش گروهی همه ارزهای معتبر بازار آزاد نشان می‌دهد که بازار ارز تحت تاثیر تصمیم شبکه بانکی برای کاهش نرخ سود واکنش نشان داده است.

در بازار طلا نیز افزایش 33هزار تومانی سکه تحت تاثیر افزایش نرخ دلار به 3890تومان و افزایش هر اونس جهانی به نرخ 1325دلار بوده و برخی کارشناسان با توجه به رشد نرخ دلار و اونس جهانی، پیش‌بینی می‌کنند که قیمت سکه و طلا در روزهای آینده روند افزایشی داشته باشد.

اما از سوی دیگر افزایش 155واحدی شاخص کل بورس تهران در روز شنبه 11شهریور و روز اول اجرای تصمیم جدید شبکه بانکی در کاهش نرخ سود بانکی و به دنبال آن کاهش 83 واحدی شاخص کل بورس تهران در روز یک‌شنبه 12شهریور، نشان‌دهنده این واقعیت است که بازار سرمایه، حداقل در کوتاه‌مدت انتظار اثر مثبت کاهش نرخ سود برای هدایت نقدینگی جدید و خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و هدایت آن به سمت بورس را ندارد و اخبار روزهای اخیر نشان می‌دهد که سپرده‌های بزرگ تقریبا با همان نرخ سود قبلی در دوره 11روزه ابلاغ تا اجرای تصمیم کاهش نرخ سود با همان قراردادهای قبلی به مدت یک‌سال امضا شده و سپرده‌ها همچنان به همان روال سابق در بانک‌ها باقی خواهد ماند و لذا نمی‌توان انتظار داشت که در کوتاه‌مدت، نقدینگی قابل توجهی از بانک‌ها به سمت بورس هدایت شود.

اما به عقیده صاحب‌نظران، رشد نقدینگی و تحولات اقتصاد ایران در ماه‌های آینده باعث اثر مثبت کاهش نرخ سود بر شاخص‌ها و بازارهای سرمایه، ارز و طلا و مسکن و خودرو خواهد شد و اگرچه در کوتاه‌مدت بانک‌ها خروج سپرده‌ها را کنترل کرده‌اند اما در میان مدت، تحت تاثیر کاهش هزینه‌های مالی تسهیلات بانکی به تدریج بر بهبود رونق و شاخص‌های اقتصادی در بازارهای سرمایه و ارز و طلا و مسکن و سایر دارایی‌ها اثر مثبت خواهد گذاشت.

 سکه ۳۳ هزار تومان گران شد

 روز یک‌شنبه سکه تمام با افزایش ۳۳هزار تومانی قیمت نسبت به روز شنبه، یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان فروخته شد که رکورد بی‌سابقه‌یی برای این نوع سکه طی 5 سال اخیر به حساب می‌آید.

به گزارش «تعادل» ‌در بازار دیروز، نرخ دلار و ارزهای مهم افزایش قیمت داشتند؛ به‌طوری که دلار امریکا با ۱۱ تومان افزایش قیمت 3890تومان فروخته شد. البته این نوع ارز طی۱۲روز اول شهریورماه از ۳۸۳۳ به 3890 تومان رسیده که نشان‌دهنده افزایش ۵۰ تومانی برای نرخ دلار است.

یورو نیز با ۱۲تومان افزایش ۴۷۲۸تومان، پوند انگلستان با ۲۱تومان افزایش ۵۰۲۶ و لیر ترکیه با افزایش ۲تومانی ۱۱۶۴تومان قیمت دارد. همچنین دلار مبادله‌یی ۳۳۲۴ تومان از سوی بانک مرکزی قیمت‌گذاری شده است.

در بازار سکه، نیم‌سکه با افزایش حدود ۱۴هزار تومانی ۶۶۳ هزار تومان، ربع سکه با ۵۹۰۰ تومان افزایش ۳۸۵ هزار تومان و سکه گرمی با ۱۵۰۰تومان کاهش قیمت ۲۵۲ هزار تومان داد و ستد می‌شود.

همچنین در بازار طلا، هر گرم طلای ۱۸عیار با افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت، ۱۲۶هزار تومان فروخته می‌شود و هر مثقال طلا نیز ۱۲۰۰تومان افزایش یافته و ۵۴۵ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه می‌شود.

قیمت‌ها در بازار طلا از حدود دو هفته گذشته تاکنون همچنان روند افزایشی خود را ادامه می‌هد.

 بازار طلا و سکه همچنان در شیب صعود قیمت است؛ به‌طوری که سکه یک‌میلیون و260هزار تومان فروخته می‌شود که بالاترین قیمت را طی 5 سال گذشته ثبت کرده است. هر گرم طلای ۱۸عیار بیش از ۱۲5هزار تومان قیمت دارد که رکورد بی‌سابقه‌یی در مدت مذکور برای این نوع طلا حساب می‌شود.

 کاهش نرخ سود بانکی نرخ طلا را افزایشی کرد

سید حجت شفایی رییس اتحادیه تولیدکنندگان طلا در رابطه با افزایش قیمت طلا معتقد است: قیمت جهانی طلا در پایان مبادلات هفته گذشته با رشد 2.5درصدی روبه‌رو شده است. براساس آنچه وزارت کار امریکا درباره نرخ اشتغال اعلام کرده است، اقتصاد این کشور طی ماه‌های گذشته ۱۵۶هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده که این رقم بسیار پایین‌تر از انتظارات اولیه بوده است.

بازار داخلی طلا و سکه طی روزهای گذشته با تغییرات و افزایش قابل توجه قیمت همراه شده است؛ به‌طوری که قیمت طلا رکورد پنج ساله‌اش را شکسته و به بیش از گرمی ۱۲۵هزار تومان رسیده که به گفته رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا این افزایش قیمت تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی رخ داده است که از جمله این عوامل کاهش نرخ سود بانکی و هدایت نقدینگی به بازار طلا و سکه است.

وی ادامه داد: بر همین اساس قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه به ۱۳۲۵دلار رسید و قیمت هر اونس طلا در روز شنبه برای لحظاتی پس از انتشار آمارهای اشتغال امریکا به بیش از ۱۳۳۴ دلار رسیده است که این بالاترین رقم از ماه نوامبر برای طلا بوده است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا افزود: آمارهای ضعیف اشتغال و رشد دستمزد در امریکا به نگرانی‌های قبلی درباره کاهش نرخ تورم این کشور افزوده است. این مساله تبدیل به عامل مهمی برای کاهش ارزش دلار و افزایش قیمت طلا شده است.

شفایی همچنین درباره وضعیت بازار داخلی توضیح داد: در داخل نیز با توجه به کاهش نرخ سود بانکی و انتقال بخشی از نقدینگی به بازار طلا و ارز و همچنین افزایش نرخ جهانی طلا با توجه به تنش‌های کره‌شمالی و آزمایش موشکی این کشور و همچنین ارائه آمارهای شاخص اشتغال‌زایی در امریکا که پایین‌تر از حد انتظار بوده همگی باعث شده که نرخ طلا در داخل هم با روند افزایشی روبه‌رو شود.

وی همچنین درباره پیش‌بینی قیمت طلا طی روزهای آینده گفت: احتمالا این هجومی که نقدینگی از بانک به سمت بازار طلا و ارز دارد تا مدتی ادامه خواهد داشت اما به مرور این روند کاهشی می‌شود و بازار روند طبیعی خود را طی خواهد کرد. طبیعی است وقتی ارزش نرخ سود بانکی پایین می‌آید مردم به سمت دلار، طلا و سکه می‌آیند ولی بعد از مدتی شرایط متعادل خواهد شد.

 

ارسال نظر