افزایش 13 برابری معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری

۱۳۹۶/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۱۰۳
افزایش 13 برابری معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری

گروه بورس  

معاملات پرحجم سهام گروه صنایع معدنی و فلزی در مدت 10روز اخیر در حالی پایان هفته با مقاومت و اصلاح قیمت در بورس تهران مواجه شد که بررسی آمار معاملات هفته گذشته در فرابورس حکایت از رشد 1300درصدی حجم معاملات در «ETF»‌ها دارد.

به گزارش «تعادل» در هفته‌یی که پشت سر گذاشتیم، فرابورس ایران به مدد رشد متغیرهایی همچون شاخص کل، ارزش بازار، حجم، تعداد دفعات و همچنین ارزش معاملات توانست یکی از سبزپوش‌ترین هفته‌های معاملاتی را در شهریورماه تجربه کند.

اوراق بدهی بیش از ۱۰۰‌درصد افزایش حجم و ارزش معاملات را در فرابورس به ثبت رساند؛ در کنار آن ETFها نیز با رشد بیش از ۱۳۰۰درصدی حجم و ۵۰ درصدی ارزش معاملات روبه‌رو شد. «ETF»‌ها از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که امکان معامله سبدی از سهام یک شاخص یا سبد انتخابی از یک شاخص را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند اما بر خلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک که «NAV» هر واحد در پایان روز محاسبه و مبنای خرید و فروش قرار می‌گیرد، «ETF»‌ها را می‌توان همانند سهام در طول یک روز معاملاتی معامله کرد. «ETF»‌ها از یک سو همانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بر اساس خالص ارزش دارایی‌ها قیمت‌گذاری شده و معادل آن قیمت در روز معامله می‌شوند و از سوی دیگر همانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سرمایه ثابت امکان دارد به قیمتی متفاوت از خالص ارزش دارایی‌هایشان معامله شوند و بنابراین ویژگی هر دو نوع صندوق سرمایه‌گذاری را داراست.

در همین حال اوراق تسهیلات مسکن نیز بیش از ۲۰درصد رشد در حجم و ارزش دادوستدها را تجربه کرده علاوه بر این در هفته معاملاتی منتهی به ۱۰ شهریورماه، آیفکس با افزایش ۱۳واحدی معادل 1.4درصد روز چهارشنبه در قله تاریخی خود یعنی ارتفاع ۹۵۳ واحدی ایستاد و بازدهی‌ خود از ابتدای سال را به نزدیکی رقم ۹درصد رساند. شاخص بورس در جریان معاملات هفته گذشته با ثبت رشد ۷۳۱ واحدی به رقم ۸۳۲۷۲ واحد رسید. در جریان معاملات هفته‌یی که گذشت تعداد 4535میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 13220میلیارد ریال در بیش از 260 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 33 و 6.2‌درصد کاهش و 10‌درصد افزایش را نشان می‌دهد. این درحالی است که تعداد 36 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 394 میلیارد ریال در این مدت مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با 188 و 18‌درصد افزایش همراه شد. این گزارش می‌افزاید: شاخص بورس در پایان معاملات هفته منتهی به 10 شهریور امسال با 731 واحد افزایش به رقم 83272 واحد رسید. شاخص بازار اول هم در این مدت با 746 واحد افزایش به رقم 58641 واحد و شاخص بازار دوم با 324واحد افزایش به عدد 179918واحد رسیدند که به ترتیب با 1.289 و 0.18‌درصد افزایش مواجه شدند.

ارزش بازار فرابورس نیز با افزایش 1.2درصدی روبه‌رو شد تا به این ترتیب این متغیر رشد ۲ درصدی را از ابتدای سال تجربه کند. نگاهی به آمار معاملات بازار فرابورس نشان می‌دهد در مجموع هفته، معامله‌گران یک‌هزار و ۷۲۵میلیون ورقه بهادار را در ۱۷۴هزار دفعه داد و ستد کردند که ارزش آن ۱۱هزار و ۲۶۱ میلیارد ریال بود. این ارقام در مقایسه با هفته پیشین از رشد بیش از ۱۰۰درصدی حجم و ارزش و حدود ۳۰ درصدی تعداد دفعات معاملات حکایت داشت.

در همین حال در بازارهای اول، دوم و پایه نیز به ترتیب شاهد جابه‌جایی ۳۱۱، ۷۹۳ و ۴۷۰میلیون سهم به ارزش ۵۹۹، ۲۴۳۵ و ۹۸۴میلیارد ریال بودیم که از افزایش حدود ۳۰۰درصدی حجم و ارزش معاملات در بازار اول، ۷۰درصدی در بازار دوم و بیش از ۸۰ درصدی در بازار پایه حکایت داشت.

ارزش خرد معاملات بازار سهام در مجموع بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به رقم ۲ هزار و ۸۰۶ میلیارد ریال در هفته گذشته رسید. گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی به رقم ۶۴۶ میلیارد ریال ۲۳‌درصد از ارزش کل معاملات بازار سهام را در اختیار گرفت و در جایگاه نخست ایستاد. گروه شیمیایی‌ها نیز ۱۴‌درصد از این رقم را در اختیار گرفت و در رتبه دوم قرار گرفت و گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات ۷‌درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد و در مرتبه سوم نشست.

 پذیرش ۶ مرحله «سخاب»

در همین حال فرابورس در گزارشی اعلام کرد که 6 مرحله اسناد خزانه اسلامی در نمادهای سخاب۲ تا ۷، در بازار ابزارهای نوین مالی به ارزش بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان پذیرش می‌شود. علاوه بر این ۶ مرحله اسناد خزانه اسلامی در نمادهای سخاب۲ تا ۷ در بازار ابزارهای نوین مالی به ارزش بالغ بر ۱۲هزار میلیارد تومان پذیرش می‌شود. به علت سررسید مرحله نخست این اوراق با نماد «سخاب ۱» در تاریخ ۲۱ شهریورماه ۹۶، این مرحله از اسناد خزانه در فرابورس پذیرش نشده است و بانک ملی مسوولیت پرداخت وجه اسمی این اوراق را در سررسید بر عهده خواهد داشت.

 ۲۶‌ درصد معاملات به‌صورت الکترونیکی

در همین حال بررسی آماری مبادلات در سال جاری حکایت از آن دارد که تعداد ۵۱۳۶۵ میلیون سهم به ارزش ۱۰۱۰۸۹میلیارد ریال در ۵ ماه نخست امسال از طریق معاملات الکترونیکی در بورس مبادله شده است که به ترتیب 26.73 و 20.71‌درصد از کل معاملات را شامل می‌شود.

بیشترین ارزش معاملات این مدت میان تالار‌های منطقه‌یی را نیز به ترتیب تالار منطقه‌یی اصفهان با مبادله 143354میلیارد ریال، تالار منطقه‌یی کیش با مبادله 13902میلیارد ریال، تالار منطقه‌یی مشهد با مبادله 7688میلیارد ریال، تالار منطقه‌یی کرج با مبادله 5839میلیارد ریال و تالار منطقه‌یی تبریز با مبادله 4298میلیارد ریال به نام خود ثبت کردند.

همچنین از ابتدای امسال تا پایان مردادماه تعداد 8762میلیون سهم به ارزش 19546میلیارد ریال از طریق معاملات الکترونیکی مبادله شده است که به ترتیب 24.23 و 21.09‌درصد از کل معاملات را شامل می‌شود.

در بازار اوراق بدهی هم در این مدت تعداد 30 میلیون برگه به ارزش30057میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفته است. این در حالی است که در 5 ماه نخست امسال تعداد 346میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 3693 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با 104‌درصد و 89‌درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال 95 همراه شد.

 

ارسال نظر