اخبار برگزیده

۱۳۹۶/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۰۳۸

 راه‌اندازی شعبه‌ شیراز اتاق مشترک ایران و ایتالیا

پایگاه خبری اتاق ایران   براساس تفاهمنامه امضا شده میان اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی شیراز و اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا، به زودی شعبه‌یی از این اتاق مشترک در اتاق شیراز آغاز به کار می‌کند. یلدا راهدار، عضو هیات نمایندگان اتاق شیراز ضمن اعلام این خبر گفت: اتاق مشترک ایران و ایتالیا یکی از بزرگ‌ترین اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران با کشورهای اروپایی است که خدمات خوبی در بخش‌های مختلف به فعالان اقتصادی ارائه می‌کند. وی افزود: ایتالیا مناسبات اقتصادی و تجاری خوبی با کشور ما دارد و افتتاح شعبه اتاق مشترک ایران و ایتالیا در شیراز، فرصت خوبی برای حضور پایدار کالاهای تولیدی استان فارس در بازار این کشور است. راهدار گفت: اتاق مشترک ایران و ایتالیا در زمینه‌هایی از جمله همکاری و گسترش روابط اقتصادی، کمک به انجام معاملات تجاری-بازرگانی و اقتصادی، تبادل تکنولوژی بین بازرگانان ایرانی و ایتالیایی، ایجاد شرایط برای سرمایه‌گذاری در هر دو کشور و سازماندهی نشست‌ها و سمینارها و برپایی نمایشگاه‌ها فعال است. او ادامه داد: ایجاد شعبه‌یی از این اتاق مشترک در اتاق شیراز، نویدبخش اتفاقات مثبت برای فعالان بخش خصوصی فارس است.

  درخواست اتحادیه نوشت‌افزار از مردم

خبرگزاری صدا و سیما  رییس اتحادیه نوشت‌افزار از مردم خواست با خرید نوشت‌افزار ایرانی زمینه اشتغال‌افزایی و رونق تولید داخلی را بیش از گذشته در جامعه فراهم کنند. موسی فرزانیان با اعلام اینکه در حال حاضر به اندازه کافی نوشت‌افزار اعم از داخلی و خارجی در بازار وجود دارد، افزود: خانواده‌ها با خرید اجناس وطنی صنعت لوازم تحریر و تولید‌کنندگان داخلی را تنها نگذارند.

وی در ادامه با تاکید بر فرهنگ‌سازی بیشتر کالاهای ایرانی در کشور اظهار کرد: برخی خانواده‌ها ذهنیت خوبی نسبت به کالاهای ایرانی ندارند به همین دلیل تمایل بیشتر به خرید و مصرف کالاهای خارجی ازخود نشان می‌دهند. رییس اتحادیه نوشت‌افزار با اعلام اینکه نوشت‌افزار تولید داخلی از کیفیت قابل قبولی برخوردار است، گفت: در حال حاضر ۴۵درصد بازار نوشت‌افزار کشور در قبضه تولید‌کنندگان ایرانی است بنابراین با حمایت جدی از کالاهای وطنی سهم بیشتری از بازار مورد نظر در اختیار تولید‌کنندگان داخلی قرار می‌گیرد. وی افزود: خانواده‌ها با خرید لوازم‌التحریر ایرانی تولید‌کنندگان داخلی را در این مسیر بیشتر همراهی کنند چرا که حمایت از تولید وطنی به دنبال خود اشتغال‌افزایی، پویایی تولید، کاهش ضریب نرخ بیکاری، رشد اقتصادی و مواردی از این دست را به همراه دارد. فرزانیان با بیان اینکه در شرایط فعلی ۵۵درصد لوازم تحریر مورد نیاز داخلی با واردات تامین می‌شود، اظهار کرد: از این میزان واردات ۳۰درصد از چین و ۲۵درصد بقیه مربوط به «کره‌جنوبی، اندونزی، مالزی، تایلند، ویتنام، اروپا و ژاپن» است. وی گفت: لازم به توضیح که روند واردات نوشت افزار از اروپا و ژاپن به سبب مقرون به‌صرفه نبودن و قیمت تمام شدن بالا بر مدار کاهشی است. رییس اتحادیه نوشت‌افزار افزود: کارخانه‌های لوازم‌التحریر کشور توان تامین ۷۰ تا ۸۰ درصدی بازار داخلی را دارند به شرط اینکه این صنعت مورد حمایت همه‌جانبه دولت و ملت قرار گیرد. وی تصریح کرد: در حال حاضر واحدهای تولیدی لوازم‌التحریر در کشور با ظرفیت خالی پایین مشغول به‌کار هستند. فرزانیان اذعان کرد: فرهنگ‌سازی از جمله ابزارهای مهم و اثر گذار جهت جلب حمایت بیشترآحاد مردم به خرید و مصرف کالاهای ایرانی است. وی بار دیگر تاکید کرد: بدون شک با خرید و مصرف اجناس ایرانی چرخ تولید و اشتغال داخلی همواره بر مدار رونق خواهد چرخید.

 خطر توقف تولید دارو جدی است

وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی که بیمارستان‌های دولتی زیرمجموعه آنها هستند باوجود پیگیری‌های بسیار بدهی‌های خود را به شرکت‌های صنعت دارو پرداخت نمی‌کنند. رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران نسبت به «توقف تولید دارو» در کشور به دلیل عدم پرداخت مطالبات شرکت‌های زیر مجموعه صنعت دارو از سوی وزارت بهداشت هشدار جدی می‌دهد و می‌گوید: اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند و مطالبات شرکت‌های زیرمجموعه زنجیره صنعت دارو پرداخت نشود قطعا با توقف تولید دارو در کشور مواجه خواهیم شد. اگرچه در موضوع واردات دارو هم با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم و این موضوع در نهایت می‌تواند جان مردم را در کشور به خطر بیندازد.

محمد نجفی‌عرب با اشاره به اینکه شرکت‌های دارویی در حال حاضر با مشکلات بسیاری رو‌به‌رو هستند و مطالباتشان را از سال 1394 تاکنون دریافت نکرده‌اند، می‌گوید: مجموع مطالبات شرکت‌های زیرمجموعه صنعت دارو در حال حاضر بالغ بر 4هزار میلیارد تومان است و علاوه بر آن شرکت‌های تجهیزات پزشکی هم بالغ بر 2میلیارد تومان میزان مطالباتشان هست که بخش عمده‌یی از آن بدهی‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است. البته در این بین تامین اجتماعی هم به داروخانه‌ها بدهی دارد.

 

ارسال نظر