رکوردشکنی فلزی بورس تهران

۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۸۰
رکوردشکنی فلزی بورس تهران

شاخص کل بازده نقدی و قیمتی با گذشتن از کانال 83هزار واحد توانست به رکورد 44 ماه قبل خود دست پیدا کند

گروه بورس  هادی خسروی

بازار این روزها هم در داخل کشور و هم در بازارهای جهانی شاهد اتفاق‌های مثبتی است، قیمت‌های جهانی به رشد خود در هفته‌های اخیر ادامه دادند و توانستند سقف‌های دو الی سه سال اخیر را بشکنند.

به گزارش «تعادل» شاخص بورس تهران روز گذشته با گذشتن از کانال 83هزار واحد به سطح شاخص در اول بهمن ماه سال 92رسید که بدین‌ترتیب توانست به رکورد 44 ماه قبل خود دست پیدا کند. دیروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس و اوراق بهادار تهران با ۱۲۷واحد رشد به رقم ۸۳هزار و ۱۲ واحدی رسید که در این میان نماد شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و پتروشیمی خارک به ترتیب با ۵۳، ۴۳، ۳۱ و ۲۴ واحد تاثیر مثبت، بیشترین نقش افزاینده را روی دماسنج بازار سرمایه داشت.

این رکوردشکنی در حالی صورت گرفت که شاخص کل در تاریخ 16دی ماه سال 92 با ثبت 89هزارو 355 واحد بالاترین عدد تاریخ بورس را به خود دید که این رکوردشکنی از روند رو به رشد سال 91 شاخص در کانال 24هزار واحدی شروع شد و طی مدت یک‌سال رشد نجومی را برای فعالان این بازار رقم زد.

در آن دوران سهام گروه خودرویی و بانک و موسسات مالی بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص داشتند. در حالی که دیروز بورس تهران با انباشت عرضه در مقابل تقاضای سهام در گروه‌های بازار دومی شامل شرکت‌های کوچک یا برخوردار از سهام شناوری پایین روبه‌رو بود که انتظار برای رشد قیمت‌ها در بازار جهانی کالاهای اساسی به پیشرو شدن گروه فلزات اساسی و همچنین معدنی‌ها با تک‌تازی دوقلوهای سنگ‌آهنی کمک بسزایی کرد.  بر این اساس روز گذشته در بورس فلزات لندن فلزاتی مانند آلومینیوم، مس و روی روند افزایشی داشتند. بدین‌ترتیب در این بورس، هر تن آلومینیوم به قیمت 2096.5 دلار معامله شد. بررسی قیمت یک ماه اخیر این فلز نشان می‌دهد که در 25جولای با حداقل قیمت 1900دلار معامله شده و روند پرنوسانی را تا 4 آگوست ادامه داده و پس از آن سیر صعودی را تا رسیدن به 2100دلار در هر تن در 18 آگوست پیش رفته و طی چند روز گذشته با نوسان‌های کمتر در محدوده قیمت 2100دلار در هر تن متوقف شده است.

همچنین فلز مس در بورس فلزات لندن به قیمت 6714دلار در هر تن به فروش رفته است. آمارها حاکی از این است که روند قیمت این فلز طی یک ماه گذشته کاملا افزایشی بوده و از محدوده 6150 دلار در 25جولای به قیمت 6714 دلار افزایش یافته است. همچنین هر تن روی به قیمت 3117.5دلار، نیکل 11هزار و 610دلار و سرب 2342دلار به فروش رفته است. همچنین فلزات قلع و آلیاژ آلومینیوم و کبالت هم به ترتیب به قیمت‌های 20674دلار، 1800دلار، 61 هزار دلار معامله شده است.

در همین رابطه مهدی پناهی تحلیلگر بازار در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: گروه‌های فلزات اساسی، مس و روی وزن سنگینی در بازار سرمایه و پرتفوی سرمایه‌گذاران دارند و با توجه به افزایش نرخ‌های جهانی، قیمت سهام این گروه نیز بالا رفته است. وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه کشور ما کامودیتی‌محور است، افزود: در نیمه دوم سال 1396 شاهد بازاری پویا‌تر و جذاب‌تر از سه سال گذشته خواهیم بود که حتی می‌توان شاهد سقف‌های جدید از شاخص کل در انتهای سال با محوریت شرکت‌هایی مانند صنعت روی، سرب، فولاد، سنگ‌آهن و احتمالا پالایش پتروشیمی‌ها باشیم.

پناهی پیش‌بینی کرد که این گروه‌ها گزارش‌های 6 ماهه قابل قبولی داشته باشند، در این مدت با توجه به رشد قیمت‌های جهانی، سهام بزرگ در بازار شاهد رشد قیمت بودند و سهام کوچک غیرحبابی رشد کردند و حتی برخی نیز شاهد کاهش قیمت بودند. وی افزود: با توجه به وضعیت خوب شرکت‌های فلزی، معدنی، پالایشی و پتروشیمی این ماه می‌تواند فرصت خوبی برای خرید توسط سرمایه‌گذارانی باشد که نقدینگی جدیدی داشته یا قصد خرید سهام در قیمت‌های مناسب را دارند.

 بورسی‌ها شهریورماه چقدر سود می‌گیرند؟

در حالی که رکوردشکنی‌های هفته‌های اخیر بورس تهران فعالان بازار را به برگشت رونق به این بازار امیدوار کرده است، سرپرست امور تسویه وجوه معاملات اوراق بهادار و بورس کالا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از پرداخت بیش از ۵۸۰۶ میلیارد ریال سود انواع اوراق درشهریورماه جاری خبر داد.

هادی علی‌پور با بیان مطلب فوق افزود: بیش از ۵۸۰۶میلیارد و ۳۱۵میلیون ریال سود انواع اوراق در ماه جاری به سرمایه‌گذاران پرداخت خواهد شد.

وی اضافه کرد: زمان سررسید اوراق اجاره شرکت‌های سایپا، هواپیمایی ماهان، خدمات ارتباطی رایتل، دانا پتروریگ کیش، وزارت علوم، وزارت امور اقتصادی و دارایی و شرکت فولاد کاوه جنوب کیش درشهریورماه جاری است که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سود این اوراق را به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کند.

علی‌پور ادامه داد: سود اوراق مشارکت شرکت‌های توسعه خاورمیانه، لیزینگ رایان سایپا، ملی نفت ایران و شهرداری‌های شیراز، اصفهان، تهران و مشهد اواخر ماه جاری به حساب سرمایه‌گذاران واریز خواهد شد.

سرپرست امور تسویه وجوه معاملات اوراق بهادار و بورس کالا ادامه داد: سررسید سود اوراق استصناع شرکت صنعتی معدنی توسعه ملی و گواهی سپرده عام پارسیان و بانک رفاه در شهریورماه است که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سود این اوراق را نیز به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کند.

 

 

 

ارسال نظر