خرسندم که رییس‌جمهوری شعار رفع فقر مطلق را دادند

۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۶۶
خرسندم که رییس‌جمهوری شعار رفع فقر مطلق را دادند

رییس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) روز گذشته به صحن علنی پارلمان رفته بود تا گزارشی از اقدامات انجام گرفته این سازمان به بهارستانی‌ها ارائه دهد. پرویز فتاح در گزارشی از اقدامات انجام گرفته در زمینه دستاوردها، ارتقای ظرفیت‌های اشتغال‌زایی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و همچنین مشکلات اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر به استناد بند 8 ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس، با بیان اینکه 28ماه است که بنده و اعضای هیات امنای کمیته امداد امام‌خمینی(ره) از سوی مقام معظم رهبری منصوب شده و با اساسنامه جدید کار خود را آغاز کرده‌ایم، تصریح کرد: در حکم رهبر معظم انقلاب بر نقش موثر قوای سه‌گانه در حمایت از نهاد انقلابی و حمایت کمیته امداد امام‌خمینی(ره) تاکید شده است. وی ادامه داد: کمیته امداد امام‌خمینی(ره) در ایجاد فقر نقش ندارد، بلکه باید ریشه فقر شناسایی شود. در زمانی که در انجام کارها بین مسوولان اختلاف‌نظری باشد نکته مهم این است که تمام مسوولان کشور در رسیدگی به مشکلات اقشار کم‌درآمد و فقیر اتفاق‌نظر دارند و از این بابت خرسندم که رییس‌جمهوری شعار رفع فقر مطلق را دادند و همچنین بحث افزایش مستمری را مطرح کردند و این موضوع پیگیری می‌شود. فتاح افزود: هماهنگی خوبی با نهادهای زیرمجموعه مقام معظم رهبری وجود دارد و نکته دیگر اینکه کمیته امداد موسسات خیریه دیگر را رقیب خود نمی‌داند و با آنها تعامل می‌کند؛ اما رشد قارچ‌گونه موسسات مذکور یک هشدار محسوب می‌شود و باید در قوانین مربوطه به این موضوعات توجه شود.

وی بیان کرد: حدود یک میلیون خانواده با سرپرستی زنان تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند. 1.5میلیون سالمند، 175 هزار نفر از ایتام، 330 هزار دانش‌آموز و 73هزار دانشجو و طلبه، 30 هزار بیمار صعب‌العلاج و 90هزار کودک زیر 6 سال، تحت تامین امنیت غذایی و 23 هزار خانواده با سرپرست زندانی تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

فتاح ادامه داد: در کمیته امداد برای اشتغال‌زایی مبلغ هزار میلیارد تومان در سال گذشته منابع برای ارائه وام قرض‌الحسنه درنظر گرفته شد که 300میلیارد تومان دیگر نیز به آن اضافه شد و در مجموع به 102هزار خانواده وام اشتغال‌زایی داده شد که 15درصد از اشتغال‌زایی سال 95 از این طریق انجام شد. وی افزود: به ازای هر اشتغال‌زایی 13میلیون تومان در کمیته امداد هزینه شد که در مقایسه با سایر بخش‌هایی که در آن اشتغال‌زایی صورت گرفت، این هزینه برای ایجاد شغل کمتر بود و با همت نمایندگان مجلس منابع اشتغال‌زایی در سال 96 افزایش یافت و امیدواریم امسال 140 هزار شغل ایجاد کنیم.

 امداد فرامرزی و فراقومی است

 رییس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) در ادامه سخنانش در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه از نظر سطح و کمیت زکات دارای رتبه هستیم، گفت: در ماه رمضان امسال 13 هزار نفر برای ایتام در طرح محسنین بلوچستان حامی شدند که بیش از 90درصد آنها از برادران و خواهران شیعه بودند که با علم و آگاهی حامی فرزندان نیازمند اهل سنت شدند؛ این اقدام در کردستان و سایر مناطق نیز به همین منوال اتفاق افتاد. به گزارش خانه ملت، فتاح با تاکید بر اینکه امداد فرامرزی و فراقومی است، افزود: از اقلیت‌های مذهبی تشکر می‌کنم که در این زمینه همکاری لازم را داشتند و خواهند داشت. وی یادآور شد: در سال جاری با عنایت خیرین، 150 هزار نفر به مشهد و 40 هزار نفر به عتبات اعزام می‌شوند. فتاح ادامه داد: با مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون اجتماعی و همچنین رییس این کمیسیون رابطه تنگاتنگ و هماهنگی داریم و حضور ما در کمیسیون‌ها، فراکسیون و کمیسیون برنامه و بودجه با نمایندگان موثر بوده و این رابطه تنگاتنگ را به‌عنوان وظیفه تلقی می‌کنیم.

فتاح تصریح کرد: از دولت و مجلس درخواست می‌کنم سهم ویژه‌یی را در منابع برای کمیته امداد درنظر بگیرند تا به اقشار آسیب‌پذیر بتوان کمک بیشتری کرد و نباید فراموش کرد باوجود اینکه اقشار آسیب‌پذیر با مشکل فقر و تنگدستی روبه‌رو هستند اما جزو خوش‌حساب‌ترین مشتریان بانک‌ها محسوب می‌شوند و میزان لاوصولی در پرداخت اقساط مددجویان کمیته امداد یک و نیم درصد بود که در مقایسه با متوسط لاوصولی بانک‌ها، رقم پایینی بوده است؛ البته در بخش تسویه وام‌هایی که برای بهسازی مسکن پرداخت شد عللی وجود دارد که باید مجلس محترم با درنظر گرفتن مصوبه‌یی این مشکل را حل کند.

 

ارسال نظر