بدرود سیاستمدار پیر با زندگی

۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۶۵
بدرود سیاستمدار پیر با زندگی

«ابراهیم یزدی در شهر ازمیر ترکیه درگذشت.» این عبارات کوتاه، مختصر و سرد، بخشی از پیام توییتری بود که در نخستین ساعات بامداد روز گذشته توسط یکی از نزدیکان ابراهیم یزدی منتشر شد.

چهره‌یی سیاسی و اجرایی که در لیست مسوولیت‌هایش در سال‌های ابتدایی انقلاب عناوین حساسی چون؛ عضو شورای انقلاب، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر در دولت موقت انقلاب، نماینده شهر تهران در مجلس اول، نماینده امام(ره) در موسسه کیهان و دبیرکل نهضت آزادی ایران به چشم می‌خورد و در سال‌های حساس حضور امام راحل در نوفل لوشاتو فرانسه به‌عنوان مشاور امام(ره) وظیفه ترسیم مناسبات ارتباطی ایشان با کشورهای غربی را به‌عهده داشت. او پس از پیروزی انقلاب سال 57 به‌همراه امام راحل به ایران بازگشت و به فرمان امام(ره) در بهمن 57 به عضویت شورای انقلاب اسلامی ایران درآمد و با آغاز به‌کار دولت موقت انقلاب، به سمت معاون نخست‌وزیر در امور انقلاب انتخاب شد.

بلافاصله پس از تایید خبر درگذشت ابراهیم یزدی رسانه‌های گروهی و خبرگزاری‌ها با ارائه گزارش‌های تحلیلی تلاش کردند بخشی از سایه روشن‌های حیات سیاسی و اجتماعی این فعال سیاسی را برای مخاطبان تصویر‌سازی کنند، ضمن اینکه رییس‌جمهوری نیز با ارسال پیامی درگذشت ابراهیم یزدی را تسلیت گفت.

 پیام تسلیت رییس‌جمهوری

رییس‌جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت ابراهیم یزدی، از درگاه ایزد منان برای آن مرحوم رحمت واسعه و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت کرد.

به گزارش پاد، متن پیام تسلیت روحانی به این شرح است: «بسم‌الله الرحمن الرحیم. انا لله و انا الیه راجعون. درگذشت مرحوم دکتر ابراهیم یزدی، موجب تاثر و تالم خاطر شد.

در سال‌های سیاه استعمار خارجی و استبداد ستمشاهی که تشکیل حکومت دینی و احیای کرامت انسانی آرزویی دست نیافتنی می‌نمود، دکتر یزدی جزو پیشگامان مبارزه در محافل دانشگاهی به‌شمار می‌آمد. وی در ایام هجرت امام راحل به فرانسه در کنار آن حضرت بود و بعد از پیروزی انقلاب نیز در دستگاه اجرایی و مجلس شورای اسلامی انجام وظیفه نمود.

اینجانب این ضایعه را به خانواده محترم و نزدیکان ایشان تسلیت می‌گویم و از درگاه ایزد منان برای آن مرحوم رحمت واسعه و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.»

 مخالفت امریکا با دوره درمان

یزدی در دو هفته اخیر به علت وخامت حال عمومی پس از عمل جراحی بستری بوده است. دبیرکل نهضت آزادی در پی مخالفت امریکا با صدور ویزای درمان، دی سال گذشته در شهر ازمیر ترکیه تحت عمل جراحی قرار گرفت. او که زمستان سال گذشته قصد داشت برای انجام عمل جراحی به امریکا برود، با مخالفت سفارت امریکا برای صدور روادید مواجه شد و به علت شرایط جسمانی در ترکیه تحت عمل جراحی قرار گرفت.

یزدی که از کهولت سن و سرطان پروستات رنج می‌برد، در سال‌های اخیر تحت درمان بود. ابراهیم یزدی متولد سال 1310 در قزوین، فعال سیاسی ایرانی بود که فعالیت سیاسی خود را با عضویت در نهضت خداپرستان سوسیالیست شروع کرد. با شروع نخست‌وزیری محمد مصدق او به سلک طرفداران نهضت ملی شدن صنعت نفت درآمد و با وقوع کودتای ۲۸ مرداد و شروع به کار نهضت مقاومت ملی به رهبری سیدرضا زنجانی، عضو این نهضت شد.

با تاسیس نهضت آزادی ایران در سال ۱۳۴۰ او به‌همراه مصطفی چمران، علی شریعتی و صادق قطب‌زاده به تاسیس شاخه‌های اروپا و امریکای این نهضت مبادرت می‌ورزد و به‌عنوان رییس شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در خارج از کشور انتخاب می‌شود.

او هنگام خروج امام(ره) از عراق و امتناع دولت کویت از پذیرش وی و هیات همراه، همراه امام(ره) به فرانسه می‌رود. او پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ازسوی امام(ره) به عضویت شورای انقلاب در می‌آید و پس از پیروزی انقلاب در دولت موقت وزیر امور خارجه می‌شود. آخرین برگ از دفتر زندگی این سیاستمدار پیر ایرانی در ازمیر ترکیه ورق خورد تا یکی از آخرین چهره‌های نسلی که نقش تاثیرگذاری برای ورود ایران به دوره تازه‌یی از حیات سیاسی‌اش داشته، نیز به جمع همقطاران خود به تاریخ بپیوندد.

 

ارسال نظر