وال‌استریت در مرحله پیش حباب قرار دارد

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۱۶

گروه جهان|

باتوجه به افزایش قیمت سهام در بازار وال‌استریت و عدم هماهنگی آن با شاخص‌های کلان اقتصادی در امریکا، به نظر می‌رسد این بازار بورس در مراحل پیش حبابی قرار دارد.

به گزارش فارس به نقل از اسپوتنیک، در حالی که عقب‌نشینی بانک‌ها از معاملات سهام و ارائه وام خطری را متوجه بخش‌های غیرمالی در اقتصاد امریکا نمی‌کند، اما شرایط بازار سهام و مخاطرات افزایش سقف بدهی می‌تواند نقطه بحرانی برای کل اقتصاد امریکا باشد. در حال حاضر بزرگ‌ترین بانک‌های جهان نظیر «مورگان استنلی»، «اچ‌اس‌بی‌سی» و «سی‌تی گروپ» معتقدند که شرایط کنونی بازار سهام براساس مبانی کلان اقتصادی متقن نبوده و توجیه‌پذیری منطقی کمی دارد. طی 8 ماهه گذشته دارایی‌های گرانقیمت توانسته‌اند افزایش ارزش را تجربه کنند چراکه سرمایه‌گذاران و کارگزاران از نوسان موجود در بازار به‌عنوان فرصتی برای افزایش سرمایه خود استفاده کرده‌اند. با وجود این، رشد اقتصادی متوسط در امریکا و کسادی بازار اشتغال در این کشور نشان می‌دهد که اقتصاد امریکا در مرحله حبابی قرار دارد. در حال حاضر هر دو بازار بورس و اوراق قرضه دولتی در معرض کاهش شدید ارزش قرار داشته و شرایط کنونی عملا یادآور آنچه در سال 2007 اتفاق افتاد، است. 10 سال پیش و قبل از بروز رکود بزرگ در امریکا قیمت دارایی‌ها به جای استفاده از اطلاعات اقتصادی متقن نظیر نمودارهای تولید و ساخت و ساز بر مبنای عملکرد صنعتی و فاکتورهای ریسک تعیین می‌شد. عدم تطابق و اختلاف بین بازارهای مالی قدرتمند و اقتصاد واقعی ضعیف بسیار خطرناک است، چراکه می‌تواند به شوک و هجوم سرمایه‌گذاران برای فروش دارایی‌های مالی خود نظیر سهام و اوراق قرضه دولتی منجر شود که این مساله می‌تواند در ادامه فعالیت وام‌دهی بانک‌های داخلی امریکا را متوقف کرده و عملا تامین مالی بخش خصوصی در این کشور را مختل کند که به کاهش بیشتر رشد اقتصادی منجر خواهد شد.

بنا به مدل ارائه شده از سوی سازمان ملی تحقیقات اقتصادی امریکا مبنی بر اینکه اگر اقتصاد امریکا بتواند رشد مستحکم‌تری را ایجاد کند، می‌توان از بروز رکود جلوگیری کرد اما افزایش ریسک‌های سیاسی باعث می‌شود ارزش بازارهای مالی در این کشور را کاهش دهد. در حال حاضر امن‌ترین دارایی‌ها در بازار سهام امریکا، سهام شرکت‌های تولیدی و IT است اما لزوما این دو بخش ارزش افزوده بالایی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار نمی‌دهد.

 

ارسال نظر