پایان خلافت داعش در تلعفر

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۱۴
پایان خلافت داعش در تلعفر

گروه جهان|

گروه تروریستی داعش دومین پایتخت اصلی خود را در عراق پس از موصل از دست داد. وزارت دفاع عراق یک‌شنبه تسلط کامل نیروهای نظامی این کشور بر شهر تلعفر را اعلام کرد. گرچه رسانه‌های غربی تا زمان تهیه گزارش این خبر را تایید نکردند.

یورونیوز نوشته به‌ دلیل اهمیتی که عملیات تلعفر برای دولت مرکزی و ارتش عراق دارد از آن به عنوان نبرد و عملیات «موصل کوچک» نام برده می‌شود. تلعفر در استان نینوا که در 55 کیلومتری غرب موصل جای گرفته است 3سال پس از اعلام خلافت داعش آزاد شد. آزادی تلعفر به معنای آن است که استراتژیک‌ترین منطقه عراق به دست نیروهای دولتی این کشور افتاده است.

مساحت تلعفر به بیش از 3200کیلومتر مربع می‎رسد که در مقایسه با موصل تقریبا دو برابر است همین امر باعث سخت شدن عملیات شده بود. از سوی دیگر نیروهای عراقی با تله‌های انفجاری در محله‌های مختلف این شهر روبه‌رو بودند. با این حال عرفان الحیالی، وزیر دفاع عراق گفته است:«داعش دیگر تمام شده و نمی‌تواند مقابل پیشروی ما بایستد. ما قبل از عملیات به مردم تلعفر گفتیم که می‌آییم و امروز اینجا در تلعفر هستیم.» گفته شده اکنون بخشی‌ از نیروهای دولتی عازم شهر العیاضیه در همجواری تلعفر شده‌اند تا آنجا را آزاد کنند.

عبدالامیر یارالله، فرمانده عملیات آزادسازی تلعفر نیز با اشاره به پیشروی سریع نیروهای دولتی در دو روز گذشته گفته که نیروهای مشترک ارتش و حشد الشعبی دو محله العسکری و الصناعه الشمالیه، منطقه المعارض، دروازه تلعفر و روستای الرحمه در شمال شرق شهر را آزاد کرده و به این ترتیب تمامی محله‌های مرکز شهر تلعفر آزاد شد. سرلشگر ریاض توفیق، فرمانده نیروهای زمینی ارتش عراق نیز تایید کرده که تلعفر اکنون در دست نیروهای دولت عراق است. به‌ گفته وی، نیروهای زرهی نهم ارتش به سمت مرکز شهر العیاضیه در ۱۳کیلومتری شمال غرب تلعفر در حرکت هستند تا آنجا را از داعش پس بگیرند. این شهر آخرین نقطه در دست داعش در استان نینواست.

سران داعش پس از شکست در موصل، تلعفر را ولایتی مستقل از دولت خلافت اعلام کردند. در واقع پس از عملیات موصل، تلعفر مقر موقت خلافت خودخوانده داعش شد بنابراین، این شهر اهمیت ویژه‌یی برای داعش دارد؛ بر همین اساس آزادی تلعفر می‌تواند به معنای پایان خلافت داعش در عراق باشد.

  پایان نگرانی‌های منطقه‌ای

نخست‌وزیر عراق با اشاره به پیروزی‌های ارتش عراق تاکید کرده که هماهنگی میان همه نیروهای مسلح عراقی در جنگ تلعفر به نگرانی‌ها و تردیدهای داخلی و منطقه‌یی پایان داده است. حیدر العبادی همچنین به طور تلویحی به دو انفجار یک‌شنبه خودروهای بمب‌گذاری شده در بغداد که 6 کشته و 11زخمی بر جای گذاشت،؛ اشاره کرده و گفته که گروه‌های تروریستی چون قادر به رویارویی با نیروهای مسلح در صحنه جنگ نیستند با انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده در مناطق مسکونی مردم بی‌گناه را هدف

قرار می‌دهند.

به گزارش رویترز، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق یک‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای خود از جمهوری چک یکی از عوامل پیروزی‌های سریع در تلعفر را وحدت همه نیروهای مسلح عراق در این عملیات ذکر کرده و گفته است که تمام نیروهای مسلح عراق تحت امر دولت هستند و هیچ سلاحی خارج از چارچوب دولت وجود ندارد.

اشاره العبادی به برخی گمانه‌زنی‌های پیش از آغاز عملیات تلعفر است که از تشدید رقابت‌ها و تنش‌های منطقه‌یی ابراز نگرانی کرده بودند.

جواد الطلیباوی یکی از رهبران حشد الشعبی پیش‌تر از فشارهای سیاسی داخلی و خارجی بر حیدر العبادی برای محدود کردن نیروهای حشد الشعبی در عملیات تلعفر خبر داده بود. نهله الهبابی، نماینده‌ مجلس عراق نیز که اصلیتش به شهر تلعفر بازمی‌گردد به المانیتور گفته بود که حیدر العبادی می‌کوشد تا از در گرفتن یک نبرد سیاسی و نظامی دیگر با ترکیه جلوگیری کند چراکه ترکیه، بغداد را تهدید کرده در صورتی که نیروهای شیعی حشد الشعبی در عملیات تلعفر حضور داشته باشند، ترکیه نیز در این عملیات مداخله نظامی خواهد کرد.

جعفر التلعفری، نویسنده و روزنامه‌نگار شهر تلعفر نیز به المانیتور گفته بود که سخنان گاه و بی‌گاه رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه علیه نیروهای مردمی حشد الشعبی نشان‌دهنده نیت او برای کنترل تلعفر است زیرا او معتقد است که ورود حشد الشعبی به این شهر به‌ معنای آن است که کنترل شهر در دست شیعیان نزدیک به ایران قرار خواهد گرفت.

با این حال ژنرال یحیی رسول، سخنگوی عملیات مشترک تاکید کرده که در سطوح نظامی، فنی و تاکتیکی هیچ اقدامی با هدف تلاش برای منزوی کردن حشد الشعبی یا ایجاد مانع در برابرش در زمینه آزادسازی تلعفر انجام نشده چراکه این نیروها بخشی از سیستم نظامی عراق محسوب می‌شوند.

 

ارسال نظر