«بلک‌واتر» از عراق تا افغانستان

۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۳۲

شرکت معروف بلک‌واتر برای نخستین‌بار در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما قراردادی ۲۵۰ میلیون دلاری با دولت امریکا منعقد کرد تا در افغانستان برای وزارت خارجه و سازمان سیا کار کند. بلک‌واتر در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد و نخستین قرارداد خود را پس از حمله‌یی به نام «یو‌اس‌اس‌کول

(USS Cole) در ساحل یمن در اکتبر ۲۰۰۰ منعقد کرد. این شرکت پس از برنده شدن در مناقصه، عملیات آموزش صد هزار ملوان را بر عهده گرفت. پس از این معامله، بنیانگذار آن زمینی به مساحت ۲۸ کیلومتر مربع در مرز بین ایالات کالیفرنیای شمالی و ویرجینیا خریداری کرد و در آنجا تاسیسات آموزشی و نظامی پیشرفته خود را بنا نهاد.

بلک‌واتر از جمله شرکت‌هایی بود که در جنگ ناکام عراق سهم فعالی داشت. این شرکت که در کارنامه خود حمله به غیرنظامی‌ها و ترور شخصیت‌ها را دارد در عراق بارها متهم به شلیک و کشتن غیرنظامیان شده و هیچ‌گاه نیز مورد پیگرد قانونی قرار نگرفت. این شرکت همچنین پس از حمله نظامی امریکا به عراق ۳۹ فروند جنگنده عراقی را به سرقت برد و پس از توافق با ارتش امریکا، ۲۵ جنگنده میگ و ۱۴ بالگرد نظامی رژیم صدام را بطور سری از عراق خارج کرد. طبق اسنادی که توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس منتشر شد، روشن شد که کارکنان بلک واتر، خطاهایی فاحش و جنایاتی هولناک در عراق انجام داده‌اند. در نهایت دولت عراق در ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۷، مجوز بلک‌واتر برای ادامه فعالیت در عراق را باطل کرد. این کار پس از آن انجام گرفت که نیروهای این شرکت ۱۷ غیرنظامی عراقی را به ضرب گوله از پای درآوردند.  بلک‌واتر پس از افشا شدن جنایت‌هایش در رسانه‌ها، نام خود را به شرکت «اکادمی» تغییر داد و اکنون نیز با همین اسم فعالیت می‌کند.

 

 

ارسال نظر