توفان ترامپ برای انحراف افکار عمومی از هاروی

۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۷۴۱
توفان ترامپ برای انحراف افکار عمومی از هاروی

گروه جهان|

 نگرانی‌ها نسبت به گستردگی خسارات ابرتوفان هاروی که در نخستین ساعات شنبه به سواحل ایالت تگزاس امریکا رسیده، تشدید شده است. در همین حال منتقدان دونالد ترامپ، با اشاره به ادامه اقدامات جنجالی او، از جمله بخشش یک کلانتر نژادپرست، رییس‌جمهوری امریکا را به تلاش برای انحراف افکار عمومی از توفان هاروی و قصور در تامین امنیت شهروندان امریکایی متهم کرده‌اند.

به گزارش رویترز، توفان هاروی که درجه آن چهار (از پنج) ارزیابی شده، می‌تواند ویرانگرتر از توفان کاترینا در ۱۲ سال پیش باشد. دونالد ترامپ با استفاده از اختیارات ریاست‌جمهوری وضعیت را از نظر بلایای طبیعی فوق‌العاده اعلام کرده است. با اعلام وضعیت فوق‌العاده، کمک‌های مالی دولت در واشنگتن برای خسارات احتمالی حاصل از توفان امکان‌پذیر می‌شود.

بارش باران احتمالا تا پنج روز در این مناطق ادامه خواهد داشت و عملا بخش‌هایی از ایالت تگزاس را فلج خواهد کرد. بر همین اساس از ساکنان ایالت‌های تگزاس و لوییزیانا خواسته شده برای حفظ ایمنی خود هشدارها و دستورها را جدی بگیرند. بسیاری از ساکنان به نقاط امن انتقال داده شده‌اند. پیش‌بینی شده که سرعت باد به ۲۱۵ کیلومتر در ساعت رسیده و حدود ۹۰ سانتی‌متر باران ببارد.

توفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ سواحل جنوبی امریکا را درنوردید و خسارات فراوانی به منطقه وارد کرد. آسوشیتدپرس گزارش داده، مرکز ملی توفان امریکا اعلام کرده که توفان هاروی بر زندگی میلیون‌ها نفر در منطقه تاثیر خواهد گذاشت. گریک اببت فرماندار ایالت تگزاس هم هشدار داده این توفان سهمگین می‌تواند به فاجعه‌یی بزرگ منجر شود.

  یک مشاور دیگر هم رفت

در هیاهوی تشدید نگرانی‌ها نسبت به خسارات احتمالی ابرتوفان هاروی، رسانه‌ها گزارش دادند که سباستین گورکا یکی از مشاوران نزدیک ترامپ دیگر با دولت امریکا همکاری نمی‌کند. برخی رسانه‌ها از اخراج گورکا خبر داده‌اند. گورکا در توجیه عدم همکاری خود با دولت امریکا به نارضایتی‌اش از وضعیت فعلی آن اشاره کرده است. کاخ سفید در بیانیه خود با تایید عدم همکاری کورگا با دولت ترامپ، گفته که وی استعفا نداده است. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که گورکا با اچ ار مک‌مستر مشاور امنیت ملی امریکا، اختلاف‌نظرهایی داشت و منتقد سیاست جدید امریکا در افغانستان بوده است. گورکا تازه‌ترین فرد از جناح ملی‌گرا در دولت امریکا بود که اخیرا به همکاری خود با آن پایان داده است. استیو بنن مشاور ارشد ترامپ نیز چندی پیش برکنار شد.

  انتقاد از توفان ترامپ

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، با انتقاد از عملکرد ترامپ در برابر توفان هاروی نوشته است که رییس‌جمهوری امریکا به جای تمرکز بر هاروی یک کلانتر نژادپرست را عفو می‌کند تا اذهان عمومی را منحرف کند. در این گزارش آمده است: «ترامپ برای انحراف و دور نگه داشتن افکار عمومی از هاروی، توفانی در کاخ سفید به راه انداخته و سعی می‌کند خود را از این مساله دور نگه دارد.» براین استلر، تحلیلگر سی‌ان‌ان می‌گوید: «پس از خبر استعفای سباستین گورکا مشاور ویژه ترامپ و در پی آن بخشش کلانتر جو آرپایو، ترامپ تلاش کرده توجه‌ خبری را از توفان هاروی به سمت دیگری منحرف کند. در حالی که این توفان به سواحل تگزاس رسیده و در حال به بار آوردن تلفات و خسارات است، کاخ سفید به یک باره خبر عفو کلانتر بحث‌برانگیز را اعلام می‌کند فقط به این دلیل که ترامپ می‌خواهد توجه‌ها به او باشد نه هاروی.»جو آرپایو از سوی دادگاه به نقض حکم قضایی برای پایان دادن به بازرسی شهروندان براساس چهره آنها متهم شده بود. گفته شده، او در دوران 24 سالی که کلانتر بخش ماریکوپا در آریزونا بود، بارها به بدرفتاری با لاتین‌تبارها و تحقیر صدها مهاجر ‏غیرقانونی در زندان متهم شده بود. جولیت کایم استاد مدرسه دولتی کندی هاروارد نیز در این باره می‌گوید: «اعلام خبر بخشودگی آریاپو اقدامی زیرکانه است چون در شرایطی که مقام‌های محلی از ساکنان گرفتار در توفان خواسته‌اند تا شماره هویت ملی خود را روی بازوهای‎شان بنویسند، شخص رییس‌جمهور هیچ کاری انجام نداده است؛ رییس‌جمهوری که ظاهرا قرار است تامین امنیت و سلامت شهروندان امریکا بخشی از وظایف او باشد.»

  تهدید به استعفای مشاور اقتصادی

توفان کاخ‌سفید را گویی پایانی نیست. نشریه فایننشال تایمز به نقل از ‌گری کوهن مشاور اقتصادی ارشد ترامپ، نوشته که او نیز نامه استعفایش را نوشته اما ارسال نکرده است.‌ گری کوهن با محکوم کردن شدید واکنش رییس‌جمهوری امریکا به خشونت‌ نژادپرستانه در شارلوتزویل گفته که مجبور به صحبت شده است. گری کوهن به فایننشال تایمز گفته است: «شهروندانی که در راه برابری و آزادی استقامت می‌کنند را نمی‌توان با برترپنداران سفیدپوست، نئونازی‌ها و کوکلاکس کلان برابر دانست. معتقدم که این دولت می‌تواند و باید به صورت واضح و مکرر این گروه‌ها را محکوم کند و هر کاری می‌تواند برای ترمیم اختلافات عمیق موجود در جوامع‌مان انجام دهد.» به اعتقاد ناظران، انتقاد این مشاور ارشد را می‌توان رویکردی چشمگیر از یک مقام کنونی دولت امریکا دانست که در آینده نقشی کلیدی در برنامه‌های اصلاحات مالیات ایفا خواهد کرد.

او همچنین یکی از نامزدهای جانشینی جانت یلن رییس بانک مرکزی امریکاست که دوره‌اش در فوریه به پایان می‌رسد. به‌ گفته یک فرد مطلع، ‌گری کوهن به مشاورانش گفته که نارضایتی خودش از رویکرد ترامپ درباره خشونت‌های شارلوتزویل را اخیرا در مکالمه‌یی که با او در کلوب گلف رییس‌جمهوری امریکا داشته، به او منتقل کرده و حتی گزینه استعفا را هم مدنظر داشته است. کوهن به فایننشال تایمز گفته است: «به‌عنوان یک یهودی امریکایی، به نئونازی‌هایی که شعار می‌دهند «یهودیان جای ما را نخواهند گرفت» اجازه نمی‌دهم باعث شوند این یهودی از شغلش کنار برود.» این مشاور ارشد ترامپ گفته که هم برای استعفا و هم برای ماندن در تیم دولت تحت فشار زیادی قرار گرفته بود. او گفته است: «به‌عنوان یک امریکایی میهن‌پرست، مایل نیستم از سمتم به‌عنوان مدیر شورای اقتصاد ملی کناره‌گیری کنم چراکه برای خدمت به مردم امریکا احساس وظیفه می‌کنم.»

در همین حال راجز استون از مشاوران قدیمی ترامپ در پیامی توییتری خواستار اخراج فوری کوهن به‌دلیل انتقاد مستقیم از رییس‌جمهوری امریکا شده است. با این حال، این مشاور اقتصادی ارشد رییس‌جمهوری امریکا تنها مقامی نیست که از واکنش ترامپ به خشونت‌های ویرجینیا ابراز نارضایتی کرد، اما نخستین فرد بود.

 

ارسال نظر