آیا هوا گرم و برق قطع می‌شود

۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۵۲۵

 گروه انرژی|

 حبیب‌الله بیطرف نتوانست رای اعتماد مجلس را کسب کند تا مشکلات وزارتخانه نیرو به سرپرست آن تحمیل شود. اما درحالی که دغدغه‌های بحران آب، باعث رای منفی مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی نیرو بود، دست‌کم در هفته‌های پیش رو، وزارتخانه بدون وزیر باید بیش از همه‌چیز به برنامه‌ها و بحران‌های برقی کشور بپردازد.

مصرف برق، هنوز هم در سطح بسیار بالایی است و خاموشی، فعالیت‌های عادی شهروندان ایران و وزارتخانه مربوط را تهدید می‌کند. عبور دوباره پیک مصرف از مرز ۵۳ هزار مگاوات و باقی ماندن آن در این محدوده، برای چندمین‌بار در تابستان جاری زنگ هشدار را به صدا درآورد تا به دستور سرپرست وزارت نیرو تمام مسوولان مربوطه در بخش تولید، انتقال و توزیع برق به حالت آماده‌باش کامل درآیند.

مصرف برق که چند روزی به روند عادی بازگشته بود، دوباره افزایش یافت که بیشتر ناشی از افزایش دمای هوا در برخی نقاط کشور در روزهای اخیر بود. پیک مصرف برق که در روز بیست و هفتم مرداد با کاهش قابل‌توجه در پیک روزانه (ساعت 12 تا 16) مواجه شده و این کاهش موجب پیشی گرفتن پیک شبانه از پیک روزانه شده بود، در فاصله 3 روز بعد با افزایش چشمگیر از 48.6 هزار مگاوات که در ساعت 21:18 روز 27 مرداد به ثبت رسیده بود، به نزدیک 54هزار مگاوات در روز 27 مرداد، 53.5 هزار مگاوات در روز 29 مرداد و 53.3 هزار مگاوات در 30مرداد رسید.  در چنین حالتی، تمام مسوولان مربوطه در بخش تولید، انتقال و توزیع برق مجبور شده‌اند در حالت آماده‌باش کامل به‌سر ببرند تا از تمام ظرفیت‌ها استفاده کامل شده و احتمال خاموشی کاهش یابد.  در حال حاضر میزان تولید برق در ساعات پیک در مرز 55 هزار مگاوات، مصرف در مرز 53 هزار و 500مگاوات، میزان صادرات برق در مرز 1300مگاوات و میزان واردات برق در مرز 600مگاوات است. همچنین پیک‌سایی با خروج صنایع و بخش کشاورزی از چرخه مصرف در ساعات پیک در محدوده 3 تا 4 هزار مگاواتی ادامه دارد. این وضعیت نشان از حالت پایاپای تولید و مصرف برق دارد. اما با بررسی‌های «تعادل» باتوجه به افزایش دمای هوا در چند روز آینده و در اکثر نقاط کشور ازجمله شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و مشهد حاکی از آن است که نیاز جدی به مدیریت مصرف برق احساس می‌شود و در غیر این‌صورت شاهد خاموشی و پیامدهای اقتصادی سنگین آن خواهیم بود.  بهره‌برداری از پروژه‌های برقی در هفته دولت

علاوه بر بحران تولید و تامین برق که معضل بزرگ امروز و این هفته وزارتخانه نیرو خواهد بود، اهداف تعیین شده این حوزه باید طبق برنامه‌ریزی انجام شده، بهره‌برداری شوند تا امکان تامین انرژی موردنیاز برای توسعه اقتصادی سال‌های پیش‌رو به خطر نیفتد.  بر این اساس، در این هفته و همزمان با آغاز هفته دولت طرح‌های شاخص شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در بخش‌های توسعه، احداث و بهینه‌سازی شبکه برق‌رسانی با اعتباری بالغ بر 600میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پاون، شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در راستای تامین برق مطمئن و پایدار شهر تهران، نسبت به احداث و بهینه‌سازی 72کیلومتر شبکه فشار متوسط، 219 کیلومتر شبکه فشار ضعیف، 117 دستگاه پست فشار متوسط و همچنین برقراری 22 هزار و 480 انشعاب مشترکان اقدام خواهد کرد.

براساس این گزارش، مانیتورینگ فاز نخست و دوم 50پست فوق توزیع و همچنین قرائت از راه دور و انتقال بهنگام پارامترهای الکتریکی کنتورهای منصوبه روی فیدرهای 20 کیلوولت و همچنین نوسازی ناوگان خودرویی مانور فشار متوسط از طریق خرید و تجهیز 24 دستگاه خودرو در سطح مناطق 22گانه شرکت توزیع برق تهران از دیگر طرح‌های قابل بهره‌برداری است.

 گفتنی است در این هفته ضمن بهره‌برداری از طرح‌های ارتقای تجهیزات عیب‌یابی فشار متوسط و خریداری 12 دستگاه عیب‌یاب 20 کیلوولت در معاونت‌های هماهنگی و نظارت شمال‌شرق، جنوب‌غرب و جنوب‌شرق؛ نسبت به خرید، تجهیز و راه‌اندازی پنج دستگاه خودرو عیب‌یابی فشار ضعیف برای نوسازی ناوگان عملیاتی و

به‌روز‌رسانی فناوری‌های عیب‌یابی کابل‌های فشار ضعیف در برخی مناطق توزیع برق تهران بزرگ ازجمله مناطق آزادی، قدس، نیاوران، نارمک و نیاوران اقدام خواهد شد.

در همین هفته، طرح‌ها و برنامه‌های مشابهی در سایر استان‌ها و نقاط کشور ازجمله گیلان، آذربایجان‌شرقی، مازندران، یزد، زنجان، بوشهر و خوزستان به بهره‌برداری می‌رسد. در استان‌هایی مانند تهران، همدان و خراسان‌رضوی هم پروژه‌های آبرسانی و مدیریت آب به بهره‌برداری خواهد رسید تا وزارتخانه‌یی که بدون وزیر مانده و نمی‌تواند با تمام قدرت به برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های آب و برق خود بپردازد، هفته‌های بسیار شلوغی پیش روی خود داشته باشد.

 

ارسال نظر