کامیون داعش در اروپا

۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۴۵۵
کامیون داعش در اروپا

گروه گوناگون|

 طبق آمارهای به دست آمده از سوی بانک اطلاعاتی تروریسم جهانی، تعداد حملات تروریستی در کشورهای مختلف اروپایی، افزایش داشته است اکثر این حملات که منجر به کشته شدن افراد بسیاری شده، در حالی صورت گرفته که تدابیر امنیتی شدیدی در این کشورها صورت گرفته بود.

آن‌طور که در سایر گزارش‌ها به دست آمده، با قرارگرفتن گروه تروریستی داعش در تنگنای عراق و سوریه، بحث درباره استراتژی‌های احتمالی این گروه در آینده به‌طور جدی مطرح شد. بر همین اساس، پیش‌بینی‌های بسیاری از افزایش تهدید این گروه علیه کشورهای اروپایی صورت گرفته است. در ماه‌های نخست سال 2016، بسیاری از مسوولان در امریکا و اروپا، نسبت به افزایش وقوع حملات تروریستی بیشتر در سراسر اتحادیه اروپا هشدار داده بودند. در آن سال، اخبار بسیاری از برنامه‌ریزی گروه‌های تروریستی منتشر شده بود. طبق این اخبار گروه‌های تروریستی قصد حملات گسترده به سراسر اروپا و هدف قراردادن رویدادهای ورزشی، رستوران‌ها و سیستم حمل و نقل را دارند.

آمار حملات تروریستی به کشورهای اروپایی از آغاز سال 2016 تاکنون، حاکی از صحت پیش‌بینی‌ها داشت. در تازه‌ترین گزارش به دست آمده به معرفی حملاتی پرداخته شده که در آن، شهروندان براثر اصابت وسایل نقلیه و خودرو مجروح و کشته شده‌اند. در این نوع جدید از حملات تروریستی، حادثه سال گذشته میلادی در جنوب فرانسه، مرگبارترین حملات بود. در این حمله که در شهر نیس به وقوع پیوست، یک کامیون به جمعیت حاضر در جشن روز ملی فرانسه هجوم برد. در این حمله تروریستی که در 14 جولای 2016 رخ داد، حدود 86 نفر کشته شدند. پس از آن، حمله اخیر در بارسلونا، بیشترین تعداد تلفات را در میان حملاتی از این نوع را داشت. در 17 آگوست 2017، یک خودرو ون در بارسلون به جمعیت حاضر در پیاده‌رو هجوم برده و آنها را زیر گرفت. به گزارش روزنامه‌های اسپانیایی، راننده ون پس از آن از خودرو خارج شده و فرار کرده است. در این حمله تروریستی، حدود 13 نفر کشته شده‌اند.

19دسامبر 2016 نیز خیابان‌‌های برلین شاهد وقوع حمله‌یی تروریستی بود که منجر به کشته شدن 12 نفر شد. در این حمله یک کامیون با ورود به بازار کریسمس، جمعیت حاضر در این بازار را زیر گرفت. مهاجم یا مهاجمان سرنشین این کامیون، از محل گریختند. حمله مرگبار بعدی که در آن تروریست‌ها از وسایل نقلیه استفاده کرده بودند، در تاریخ 17 ژوئن در لندن رخ داد. در این حمله، 3 مهاجم با یک کامیون روی پل لندن بریج، عابران را زیر گرفتند. طبق آمار به دست آمده، در این حمله، 8 نفر از شهروندان کشته شده‌اند. در تاریخ 7 آوریل نیز، یک کامیون ربوده شده در خیابانی در مرکز شهر استکهلم، به سمت عابران هجوم برد و سپس با فروشگاهی در این خیابان برخورد کرد. در این حمله نیز 5 شهروند کشته شده‌اند.

در 22 مارس 2017، باز هم لندن شاهد هجوم مرگبار خودرو تروریست‌ها بود. در این حمله، یک مهاجم خودرویی را به داخل محوطه کاخ وست‌مینستر راند و منجر به کشته شدن 4 شهروند شد. حمله دیگری نیز در لندن در ماه ژوئن به وقوع پیوست که منجر به کشته شدن یک مسلمان ساکن لندن شد. طبق گزارش رسانه‌های بریتانیایی، مردی در نزدیکی یک مسجد در شمال لندن، با خودرو ون به سمت گروهی مسلمان حمله کرده است.

پیش از حملات، پلیس اروپا گفته بود که آن دسته از کشورهای اروپایی که در عملیات ائتلاف تحت رهبری امریکا علیه داعش در عراق و سوریه حضور دارند، بیش از دیگران در معرض تهدید هستند. فرانسه، بلژیک، انگلیس، هلند و دانمارک از جمله کشورهایی هستند که در ائتلاف حضور دارند. طبق این گزارش، تروریست‌ها در اروپا، از الگوی جدیدی برای حملات خود استفاده کرده‌اند. در این حملات، تروریست‌ها به جای برنامه‌های پیچیده و استفاده از مواد منفجره و تیراندازی، از وسایل نقلیه برای کشتار علیه غیرنظامیان بیشترین استفاده را داشته‌اند.

 

ارسال نظر