تقابل پارلمان و مجلس موسسان در ونزوئلا

۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۳۳۱

گروه جهان|

پارلمان تحت کنترل اپوزیسیون ونزوئلا اختیارات «خودخوانده» قانونگذاری مجلس تازه تاسیس موسسان را رد کرد؛ اقدامی که به‌طور قطع به تنش‌ها در ونزوئلا دامن می‌زند.

به گزارش رویترز، اعلام «مقاومت» پارلمان ونزوئلا به دنبال بیانیه‌های گروهی متشکل از ۱۲کشور منطقه‌یی به اضافه امریکا مطرح شد؛ این کشورها در بیانیه‌های خود اعلام کردند که همچنان پارلمان و نه مجلس موسسان را به عنوان تنها نهاد قانونگذاری مشروع ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند. بلوک منطقه‌یی لیما متشکل از پرو، آرژانتین، برزیل، کانادا، کلمبیا و هفت کشور دیگر در نیم‌کره ‌جنوبی امریکا روز جمعه در انتقاد از مجلس موسسان به خاطر غصب قدرت‌های کنگره به امریکا پیوستند و اعلام کردند تنها قوانین تصویبی از سوی کنگره را به رسمیت می‌شناسند.

فردی گوئوارا، معاون رییس پارلمان ونزوئلا در جلسه ویژه گفت: «این یک کنگره در مقاومت در مقابل دیکتاتوری نظامی مسلح است که اختیارات کنگره را زیر سلطه برده و آنچه نتوانسته و نمی‌تواند در جریان انتخابات به دست آورد، به صورت نظامی به چنگ آورده است. »

اپوزیسیون ونزوئلا در سال ۲۰۱۵ میلادی کنترل پارلمان را به دست گرفت، اما دادگاه عالی ونزوئلا که به‌شدت به نیکلاس مادورو، رییس‌جمهوری این کشور وفادار است هر قانونی را که کنگره تصویب نموده رد کرده و در پی این اقدام دیوان عالی، مجلس موسسان با ۵۴۵ عضو روز جمعه اختیاراتی را برای تصویب قانون برای خود در نظر گرفت. مجلس موسسان اواخر جولای تاسیس شد تا قانون اساسی را بازنویسی کند؛ اقدامی که به گفته مادورو تنها راه‌حل برای برقراری صلح در ونزوئلا پس از چهار ماه اعتراضات مرگبار است. اما مطرح شدن برنامه برگزاری انتخابات برای تعیین اعضای مجمع قانون اساسی خود از عوامل اصلی ناآرامی‌ها در ونزوئلا بود. اپوزیسیون این انتخابات را تحریم کرد و آن را ضربه‌یی به دموکراسی خواند. منتقدان مادورو برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام را خواستار و مطمئن هستند که کاهش محبوبیت مادورو به دنبال بحران شدید اقتصادی به شکست وی منجر خواهد شد. ونزوئلا اکنون با تورم سه رقمی، کمبود مواد غذایی، دارو و کالاهای اولیه و همچنین رکود اقتصادی شدید درگیر است.

 

 

ارسال نظر