اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۳۱۹

کاهش ریسک داد و ستد در بورس با طرح جدید

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از طرحی به‌نام حساب معاملاتی برای کاهش بیشتر ریسک نکول خبر داد که در آن وجوه مشتریان به جای ماندن در حساب کارگزاران، در این حساب مانده و بعد از ۳ روز کاری به سپرده‌گذاری مرکزی واریز خواهد شد.

علی سعیدی از طرحی برای کاهش بیشتر ریسک نکول در بازار سرمایه خبر داد و اظهار کرد: در شرایط فعلی، سهامداران و فعالان حقیقی و حقوقی به واریز وجوه به حساب کارگزاران اقدام می‌کنند. وی افزود: این مبلغ بعد از 3 روز کاری از حساب کارگزار به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز می‌شود. سعیدی ادامه داد: این روش به نظر سرمایه‌گذاران خارجی و نیز مدیران سرمایه‌گذاری داخلی با توجه به احتمال صدور رای دادگاه برای کارگزاران به هر دلیلی و احتمال مسدود شدن حساب‌ها، ریسک ایجاد کرده است، چراکه قضات به‌دلیل شکایت مدعیان، می‌توانند حساب بانکی کارگزاری‌ها را مسدود کنند، به همین دلیل از مدت‌ها پیش طرحی آماده ارائه شده که این ریسک و نگرانی را برطرف می‌کند.

این مقام مسوول افزود: در این طرح که به مدل حساب معاملاتی مشهور است، هر سهامدار و فعال بازار، دارای یک حساب معاملاتی خواهد بود و طی آن وجوه در حساب معاملاتی مشتری باقی می‌ماند و کارگزاران از طریق اتصال به این حساب، از کافی بودن موجودی برای اجرای سفارش مطلع و مطمئن خواهند شد. سپس همزمان و با اتصال به هسته معاملات و انجام سفارش مشتریان، به‌طور خودکار وجه موردنیاز برای تسویه معامله در حساب معاملاتی مشتری مسدود خواهد شد و بعد از 3 روز کاری، وجه از حساب مشتری به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز خواهد شد. سعیدی ادامه داد: در این رویه، هر سهامدار می‌تواند با چند کارگزار مرتبط بوده و اقدام به خرید اوراق کند و مانده آزاد حساب معاملاتی برای اجرای هر سفارش مسدود خواهد شد. این موضوع ریسک عدم تسویه مشتریان کارگزاری که متوجه کارگزاران است را نیز از بین می‌برد. در حال حاضر برخی مشتریان کارگزاری‌ها در همان روز سوم، وجه معامله را به حساب کارگزار منتقل می‌کنند و کارگزار نیز برای ایجاد رضایت مشتری به آن تن می‌دهد. بنابراین ریسک عدم ایفای تعهد مشتریان به کارگزاران و سپس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی منتقل می‌شود. معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس به لایحه قانون بازار اوراق بهادار اشاره کرد: در حالی این لایحه بعد از دریافت نظرات فعالان و مصوبه هیات‌مدیره سازمان تا دو یا سه ماه آینده، از طریق شورای عالی بورس، وزارت اقتصاد و سپس دولت به مجلس ارائه خواهد شد.

آخرین وضع سهام شناور آزاد ناشران بورس تهران

از میان 324 شرکت مورد بررسی رتبه‌های اول تا سوم به لحاظ بیشترین‌درصد سهام شناور به شرکت‌های بانک خاورمیانه با 01.89 درصد، فرآورده‌های نسوز آذر با 54.72‌درصد و تامین ماسه ریخته‌گری با 46.68‌درصد اختصاص یافته است.

به گزارش «تعادل» به نقل از بورس تهران، در راستای ابلاغیه ضوابط نحوه محاسبه سهام شناور آزاد ناشران پذیرفته شده در بورس‌ها و بازار خارج بورس مصوب شورای عالی بورس و اوراق بهادار مورخ 11مرداد 1389، بدین وسیله سهام شناور آزاد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در تاریخ 31خرداد 96 ارائه می‌شود.

براین اساس از میان 324 شرکت مورد بررسی رتبه‌های اول تا سوم به لحاظ بیشترین‌درصد سهام شناور به شرکت‌های بانک خاورمیانه با 01.89 درصد، فرآورده‌های نسوز آذر با 54.72‌درصد و تامین ماسه ریخته‌گری با 46.68‌درصد اختصاص یافته است.

 از سویی دیگر سهام شناور آزاد21 شرکت ایرکاپارت صنعت، کشت و صنعت پیاذر، کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان، صنایع سرما آفرین ایران، سرامیک‌های صنعتی اردکان، لبنیات کالبر، سرمایه‌گذاری نیرو، کربن ایران، عمران و توسعه فارس، صنایع آذرآب، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان، سرمایه‌گذاری خوارزمی، تولیدی کاشی تکسرام، حمل و نقل توکا، سیمان شاهرود، توسعه معادن روی ایران، سخت آژند، سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان، یزد زامیاد و تولیدی گرانیت بهسرام بین 50 تا 70‌درصد قرار دارند.

محفوظ ماندن سود سهام عدالت

رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: سود مشمولانی که شماره شبا نداده‌اند، محفوظ است و پس از ورود شماره شبا به سامانه سهام عدالت، سود این سهام به حساب‌شان واریز می‌شود.

به گزارش «تعادل» به نقل از تسنیم، علی اشرف عبداله‌پوری حسینی گفت: سود مشمولانی که شماره شبا نداده‌اند، محفوظ است و پس از ورود شماره شبا به سامانه سهام عدالت، سود این سهام به حساب‌شان واریز می‌شود.

پوری‌حسینی با اشاره به اینکه 17میلیون از مشمولان سهام عدالت کد شبای حساب بانکی خود را در سامانه سهام عدالت ثبت نکرده‌اند، گفت: ثبت نشدن کد شبا موجب تاخیر در واریز نخستین مرحله از سود سهام عدالت به حساب آنها می‌شود.

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی افزود: اگر قرار باشد در شهریور ماه سود سهام عدالت را به حساب مشمولان واریز کنیم، کسانی که شماره شبای حساب بانکی خود را در سامانه سهام عدالت ثبت نکرده‌اند این سود را دریافت نخواهند کرد و در این زمینه جای گلایه‌یی باقی نخواهد ماند. وی با اعلام اینکه تاکنون حدود 30 میلیون نفر از مشمولان، شماره شبای حساب بانکی خود را وارد سامانه سهام عدالت کرده‌اند، یادآور شد: از این تعداد حدود 27میلیون شماره شبا مورد تایید قرار گرفته است و اگر امکان واریز سود این سهام را در شهریور ماه داشته باشیم تنها برای مشمولانی سود سهام واریز می‌شود که شماره شبای حساب خود را در این سامانه ثبت کرده باشند و شماره شبای آنها تایید شده باشد.

 

ارسال نظر