تمایل ATR برای تامین فاینانس ۲۰ فروند هواپیما

۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۲۸۹

سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران‌ایر) درباره برگزاری مناقصه تامین منابع مالی(فاینانس) خرید هواپیماهای جدید گفت: پیشنهادهای زیادی به ایران ایر ارسال شده است و تا یک ماه آینده تصمیم اولیه در این زمینه اتخاذ می‌شود.

فرزانه شرفبافی افزود: اکنون در مرحله انتخاب فاینانسورهای(تامین‌کنندگان) مالی برای خرید هواپیماهای جدید هستیم و شرکت‌های داخلی و خارجی زیادی برای تامین منابع مالی و تامین مالی(فاینانس) این هواپیماها، پیشنهادهای خود را به ایران ایر ارائه داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی با بیان اینکه پیشنهادهای تامین منابع مالی خرید ۲۰۰فروند هواپیما(۸۰ فروندبویینگ، ۱۰۰فروند ایرباس و ۲۰فروند ATR) شرایط متفاوتی دارد، گفت: حتی شرکت سازنده هواپیماهای ATR برای فاینانس خرید ۲۰فروند این هواپیماها اظهار تمایل کرده است.

سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(ایران‌ایر) تاکید کرد: در تامین منابع مالی این هواپیماها مشکلی وجود ندارد و ایران ایر تمام ۲۰فروند هواپیمای ATR را به صورت ملکی خریداری کرده و هم‌اکنون پیشنهادهای تامین مالی این خریدها در ایران ایر در دست بررسی است.

با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، ایران ایر در سال گذشته موفق شد با شرکت هواپیماسازی ایرباس برای خرید ۱۰۰فروند با بویینگ برای خرید ۸۰ فروند و با کمپانی ATR برای خرید ۲۰فروند هواپیما قرارداد منعقد کند.

اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی درباره خرید هواپیماها گفته بود: پیش پرداخت ایران ایر به شرکت‌های بویینگ و ایرباس یک میلیارد دلار است که در 4سال پرداخت می‌شود.

وی درباره خرید ۲۰۰فروند هواپیما از شرکت‌های ایرباس، بویینگ و ATR یادآور شده بود: با توجه به نوع سفارش ایران ایر به شرکت‌های ایرباس، بویینگ و ATR، مجموع ارزش این 3 قرارداد برای خرید ۲۰۰فروند هواپیما کمتر از ۱۸میلیارد دلار است.

قرار است منابع مالی پیش پرداخت یک میلیارد دلاری خرید هواپیماهای بویینگ و ایرباس ۵۰۰ میلیون دلار از منابع شرکت هما، ۳۳۰میلیون دلار از تسهیلات صندوق توسعه ملی و ۱۲۰میلیون دلار دیگر از محل انتشار اوراق صکوک تامین ‌شود و آورده ایران ایر در مدت ۴سال به این دو شرکت پرداخت خواهد شد.

با امضای این قرارداد شرکت سازنده هواپیماهای ATR در ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری ۴فروند از این هواپیماها را تحویل ایران داد که هم‌اکنون هر ۴ فروند در مسیرهای کوتاه‌برد شبکه پروازی ایران ایر درحال جابه‌جایی مسافر هستند.

این هواپیماها با آخرین تکنولوژی و جدیدترین سیستم‌های رفاهی و ایمنی تولید می‌شود و مدل سفارشی ایران ایر می‌تواند ۷۰نفر را در مسیرهای مختلف هوایی تا مسافت ۱۵۲۸کیلومتر جابه‌جا کند.

 

ارسال نظر