اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۲۵۳

معاملات اوراق بهادار در خارج از بورس فاقد اعتبار است

مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار، معاملات و نقل و انتقال اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان بورس را ابلاغ و اعلام کرد تنظیم هرگونه قرارداد، مبایعه‌نامه، قولنامه و...

درخصوص معامله یا نقل و انتقال اوراق بهادار فاقد اعتبار است.

به گزارش «تعادل» و به نقل از سنا، سعید محمد علیزاده، مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار، معاملات و نقل و انتقال اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان بورس با توجه به قسمت (ب) ماده 36 قانون احکام دایمی برنامه توسعه کشور را به همه ناشران بورسی و فرابورسی ابلاغ کرد. در این ابلاغیه آمده است: پیرو ابلاغیه شماره 003/440/ب/90 (مورخ 27 تیرماه 1390 شماره پیگیری کدال 49140)، قسمت ب ماده 36 قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور، مصوب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان که در تاریخ اول اسفند ماه 1395 ابلاغ شد (که پس از انقضای قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران لازم‌الاجراست)، به شرح زیر جهت بهره‌برداری به استحضار می‌رساند: بر این اساس «معاملات اوراق بهادار ثبت شده در سازمان فقط در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس دارای مجوز و با رعایت مقررات معاملاتی هر یک از آنها حسب ‌مورد امکان‌پذیر بوده و معامله اوراق بهادار مذکور بدون رعایت ترتیبات فوق فاقد اعتبار است». با عنایت به این امر تنظیم هرگونه قرارداد، مبایعه‌نامه، قولنامه و امثال آن درخصوص معامله یا نقل و انتقال اوراق بهادار فاقد اعتبار بوده و برخلاف بند (ب) ماده 36 قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور خواهد بود. حسابرسان معتمد سازمان نیز باید از ترتیب اثر دادن به این‌گونه توافقات خودداری کرده و در صورت برخورد با چنین توافقاتی در گزارش‌های خود به نحو صحیح موضع‌گیری کنند.

اعلام زمان انتقال 11شرکت به پرریسک‌ترین تابلو

مدیرعامل فرابورس زمان و جزییات انتقال بانک شهر و ۱۰شرکت مانند پتروشیمی اصفهان، پیام، تولی پرس، کف، سموم علف‌کش و... به بازار پایه «ج» را اعلام کرد.

به گزارش «تعادل» امیر هامونی درباره انتقال بانک شهر و ۱۰شرکت معروف و قدیمی از جمله پیام، پتروشیمی اصفهان، تولی‌پرس، کف و... به بازار پایه «ج» فرابورس اظهار داشت: این تعداد شرکت شامل چندین شرکتی هستند که از سال گذشته مهلت داشتند تا نسبت به تکمیل اطلاعات در کدال اقدام کرده تا در تابلو «ب» فرابورس باقی بمانند. وی ادامه داد: در این میان تعدادی از شرکت‌ها، از منظر دو موضوع شفافیت و نقدشوندگی اقدام به تطبیق با مقررات و شرایط کردند و در بازار پایه «ب» باقی ماندند اما با وجود ارسال نامه‌های پیرو از سال گذشته، در مرحله اول 11 شرکت نتوانستند شرایط لازم را احراز کنند.

این مقام مسوول با اعلام برگزاری برنامه خبری با خبرنگاران در این مورد طی هفته جاری، درباره زمان انتقال 11 شرکت اعلامی به بازار پایه «ج» فرابورس گفت: بعداز برگزاری نشست خبری و ارائه جزییات، از اول شهریور فرآیند انتقال شروع خواهد شد. هامونی درباره هدف از انتقال شرکت‌ها به بازار پایه «ج» که پرریسک‌ترین نوع بازار و بدون محدویت دامنه نوسان است، توضیح داد: طی سال‌های اخیر تعدادی از شرکت‌ها با کمترین درجه شفافیت و نقدشوندگی، از بورس حذف یا از بازار خارج شده بودند. گروهی هم چند سال بدون مدیر بوده و صورت‌های مالی حسابرسی شده نداشته یا حسابرس اقدام به عدم اظهارنظر یا گزارش مردود در مورد صورت‌های مالی کرده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس طبق مصوبات سال گذشته و مهلت یک‌ساله‌یی که به این دسته شرکت‌ها داده شده، طبیعی است که شرکت‌هایی که قادر به احزار شرایط نیستند، باید به مرور به بازار پایه «ج» منتقل شوند که با 11 شرکت در اول شهریور شروع و در آینده هم ادامه خواهد یافت. به گفته هامونی با انتقال شرکت‌ها به بازار پایه «ج» که با توقف نماد روبه‌رو هستند، سهامداران قادر به خرید و فروش می‌شوند.

ضرورت تشکیل کانون صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه، راه‌حل‌ ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌ها و حل مشکل آنها را تشکیل کانون صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار سرمایه اعلام کرد.

محمد صدرایی در گفت‌وگو با فارس، تاسیس یک تشکل خودانتظام صنفی با عضویت تمامی صندوق‌ها را یک ضرورت برای توسعه متوازن بازار سرمایه معرفی کرد و گفت: این تشکل با 176عضو و حق عضویت قابل توجه می‌تواند نیمی از مسائل نهادهای مالی و بخش عمده‌یی از مطالبات برنامه راهبردی توسعه بازار سرمایه را مبنی بر ترویج سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق جذب پس‌اندازهای عموم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نمایندگی، هدایت و استیفا کند.

مدیر اسبق آموزش کانون کارگزاران اوراق بهادار افزود: قانون‌گذار پیش‌تر در قانون بازار اوراق بهادار و همچنین اساسنامه و امیدنامه نمونه صندوق‌ها تحت عنوان کانون‌ها این مهم را پیش‌بینی کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به نقشه استراتژی سازمان بورس و اوراق بهادار که ارتقا و بهبود سواد مالی در میان آحاد مردم، ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در دارایی‌های مالی و هدایت پس‌اندازهای خرد به صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در دستور کار سازمان قرار داده است، گفت: درحال حاضر قریب به 176صندوق سرمایه‌گذاری دارای مجوز و فعال در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند که مشترکات فراوانی در اهداف و عملیات دارند و این فصل مشترک در صورتی که با دقت نظر نخبگان و حمایت مقامات بازار همراه باشد، می‌تواند زمینه‌ساز تشکیل یک تشکل خودانتظام صنفی و قدرتمند را فراهم کند.

صدرایی تصریح کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مواجه با اداره ثبت شرکت‌ها، سازمان امور مالیاتی، بازار پول و سیاست‌های بانک مرکزی با مسائل و چالش‌هایی مواجه هستند که از عهده تشکل‌های صنفی حاضر خارج است. مدیرعامل شرکت سبدگردان آسمان پیگیری این مطالبات را از جانب یک نهاد مستقل و قدرتمند الزامی دانست و اضافه کرد: همگونی در اهداف صندوق‌ها نسبت به سایر نهادهای مالی، تعداد مناسب صندوق‌ها برای تشکیل یک نهاد قدرتمند نسبت به اعضای سایر تشکل‌ها، حضور بیش از دو میلیون نفر سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی در صندوق‌ها، نظارت حرفه‌یی و مستقل صنف بر عملیات صندوق‌ها که درحال حاضر توسط رکن متولی به خوبی انجام نمی‌شود ازجمله مزایای ماندگار برای تاسیس کانون صندوق‌های سرمایه‌گذاری عنوان کرد.

 

ارسال نظر