اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۷۳

تجدید فراخوان برای تاسیس شرکت‌های رتبه‌بندی

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، فرآیند دریافت، بررسی و اعلام نتایج تقاضاهای دریافت مجوز شرکت‌های رتبه‌بندی را تشریح کرد.

به گزارش«تعادل» محمدرضا معتمد در گفت‌وگو با «سنا» درباره روند درخواست تاسیس شرکت رتبه‌بندی گفت: فراخوان دریافت تقاضای تاسیس شرکت رتبه‌بندی از تاریخ 23 آذر 95 روی تارنمای سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت. وی به مضمون این فراخوان اشاره و اظهار کرد: به استناد مصوبه هیات‌مدیره سازمان، تمامی متقاضیان تاسیس شرکت رتبه‌بندی از تاریخ 23 آذر 95 به مدت 2ماه برای ارسال تقاضای تاسیس شرکت رتبه‌بندی مهلت داشتند. به گفته معتمد براساس این مصوبه و در راستای ماده 2 دستورالعمل مذکور تعداد مجوزهای قابل صدور برای تاسیس شرکت رتبه‌بندی حداکثر 3مجوز است.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی درباره فرصت جدید برای علاقه‌مندان دریافت مجوز شرکت رتبه‌بندی تصریح کرد: فراخوان تقاضاهای جدید 3ماه بعد از 20شهریور 96 یعنی زمان اعلام نخستین نتیجه انجام خواهد شد. وی افزود: فراخوان‌های بعدی نیز براساس تقاضاهای ارسال شده به سازمان و نظر هیات‌مدیره سازمان انجام خواهد شد. معتمد درباره برخی محدودیت‌ها در ترکیب سهامداری موسسات رتبه‌بندی تصریح کرد: براساس این مصوبه حضور هر یک از بورس‌های فعال در بازار سرمایه کشور(اعم از بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس انرژی ایران و بورس کالا) و نیز بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ترکیب سهامداری موسسات رتبه‌بندی ممنوع است. این مقام مسوول درباره استقبال از این فراخوان گفت: پس از انتشار فراخوان تا پایان مهلت زمانی مقرر در آن یعنی 24بهمن 95 جمعا تعداد 17درخواست تاسیس شرکت رتبه‌بندی به سازمان ارسال شد.

وی درباره بررسی پرونده‌های درخواستی تصریح کرد: بعد از پایان مهلت ارسال مدارک، بررسی پرونده‌ها در دستور کار قرار گرفت. بررسی اولیه با هدف تعیین نواقص در مدارک ارسالی صورت گرفت و پس از شناسایی موارد نقص در مستندات و مدارک ارسالی و با توجه به وجود نواقص در تمام درخواست ‌ها، 17نامه مبنی بر اعلام نواقص و لزوم انجام اصلاحات در پرونده‌ها به صورت همزمان در تاریخ 28 اسفند 95 صادر شد.

معتمد در ادامه افزود: براساس مکاتبات صورت گرفته به متقاضیان 15روز کاری فرصت داده شد تا اقدام به تکمیل و ارسال مدارک مربوط کنند. بدین‌ترتیب 28فروردین 96 مهلت مقرر برای تکمیل مدارک به پایان رسید.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی با بیان اینکه پس از پایان مهلت تکمیل و اصلاح مستندات و مدارک بررسی درخصوص محاسبه امتیازات آغاز شد، گفت: بررسی‌ها براساس نشست‌های پی در پی دو یا چند جانبه کارشناسان، روسا، مدیر و معاون نظارت بر نهادهای مالی صورت گرفت. پس از استخراج امتیازات محاسبه شده، گزارش نهایی در نشست‌ کمیته بازبینی امتیازات متقاضیان تاسیس شرکت رتبه‌بندی شامل 3عضو هیات‌مدیره و معاون حقوقی سازمان مطرح و بازبینی نهایی انجام شد.

وی در ادامه افزود: 17خرداد ماه سال جاری در جلسه رسمی هیات‌مدیره، بررسی نهایی و بازبینی انجام گرفت و نتیجه نهایی 20خرداد مشخص شد. بر این اساس از 17درخواست مطروحه تعداد 2درخواست مربوط به تاسیس شرکت رتبه‌بندی تحت عنوان «موسسه رتبه‌بندی برهان» و شرکت «موسسه رتبه‌بندی پارس» با توجه به احراز حداقل امتیاز احصا شده حائز شرایط دریافت موافقت اصولی تاسیس تشخیص داده شدند.

معتمد با بیان اینکه پس از مشخص شدن نتیجه نهایی به طور همزمان 17نامه در تاریخ 21خرداد 96 برای اعلام نتایج بررسی به متقاضیان دریافت مجوز شرکت رتبه‌بندی ارسال شد، گفت: مطابق تبصره 3 ماده 3 دستورالعمل به متقاضیانی که حداقل امتیاز لازم را کسب نکرده‌اند 60 روز فرصت داده شد تا درخواست اعتراض خود را ارئه کنند که تا این تاریخ 3 درخواست رسیدگی مجدد ارائه شده است.

وی درباره روند رسیدگی به اعتراضات اظهار کرد: اعتراض‌ها در «کمیته بازبینی امتیازات» بررسی سپس موضوع در هیات‌مدیره طرح می‌شود. در فرآیند رسیدگی به اعتراض‌ها مدارک جدید قابل قبول نخواهد بود ولی اگر براساس مدارک ارسال شده قبلی اعتراض قابل قبول باشد، اعمال خواهد شد.

حذف احتکار از بازار کشاورزی با عرضه در بورس کالا

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره وضعیت ارائه محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: رعایت چارچوب‌های ملی و بین‌المللی در بورس کالا نه تنها بازار کشاورزی را به تعادل می‌رساند بلکه می‌تواند منجر به حذف دلالان از چرخه تولید شود. به گزارش«تعادل» به نقل از خانه ملت، علاء‌الدین خادم تصریح کرد: برای ایجاد تعادل و ثبات در ارائه محصولات کشاورزی در بورس کالا نباید روش‌های کنترلی حاشیه‌یی جایگاهی در بورس کالا داشته باشد بنابراین نباید اجازه داد به نوعی دامپینگ در بورس کالا توسط واسطه‌ها عملیاتی شود و برای پیشبرد این موضوع نیازمند حذف واسطه‌ها با رویکرد و تدابیر قانونی هستیم. وی ادامه داد: نباید اجازه داد، واسطه‌ها با ورود به بورس کالا، محصولات کشاورزی را در بازار آزاد با افزایش چند برابری نرخ به فروش برسانند.

نماینده سپیدان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با ارائه محصول در بورس کالا احتکار از بازار محصولات کشاورزی رخت برمی‌بندد زیرا ارائه محصولات کشاورزی در بورس کالا با نرخ روز یکی از مزیت‌های مثال‌زدنی در بورس کالا تلقی می‌شود.

 

 

ارسال نظر