روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۲۲۲

تکمیل 124 شهرک صنعتی در سال جاری

ایسنا| معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از در دستور کار قرار گرفتن تکمیل و توسعه 124شهرک صنعتی در سال جاری خبر داد. غلامرضا سلیمانی با اشاره به اینکه در مجموع 958 شهرک صنعتی مصوب در کشور وجود دارد که 780 مورد آن به بهره‌‌برداری رسیده است، اظهار کرد: همچنین در کل شهرک‌های صنعتی 78هزار قرارداد با مردم به امضا رسیده و از این تعداد 39 هزار و 500 مورد به مرحله‌ بهره‌برداری رسیده‌اند و مابقی قراردادها نیز در دست ساخت قرار دارند. وی بیان کرد:‌ درصد تشکیل بنگاه‌های کوچک نسبت به بنگاه‌های متوسط در سراسر کشور 96 به 4‌درصد است که این مساله از اهمیت بالای صنایع کوچک خبر می‌دهد؛ چرا که علاوه بر سهولت می‌تواند اشتغال‌زایی بالایی برای کشور داشته باشد.

الزام درج قیمت بر کالاهای مصرفی

تسنیم| محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌یی به سازمان‌های «توسعه تجارت»، «حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان» و «صنعت، معدن و تجارت استان‌ها» و معاونت‌های «امور صنایع» و «امور اقتصادی و بازرگانی» وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرایط عدم الزام درج قیمت مصرف‌کننده برخی گروه‌های کالایی را ابلاغ کرد. زمان اجرای این طرح از ابتدای مهر ماه ۱۳۹۶ اعلام شده و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با همکاری سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مسوول نظارت بر حسن انجام این طرح خواهند بود. در این نامه آمده است: در راستای اجرای بند ۲۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی «شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار» و ایجاد فضای رقابتی سالم و بهبود فضای کسب و کار، رعایت توامان حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و حذف واسطه‌های غیرضرور در زنجیره تامین و توزیع کالا با هدف کاهش قیمت مصرف‌کننده و حداکثر کردن منافع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در بازار رقابتی همچنین اجرای ماده ۵ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، ماده ۶ قانون تعزیرات حکومتی و ماده ۱۵ قانون نظام صنفی و به جای الزام تولیدکنندگان به درج قیمت مصرف‌کننده روی کالا، طرح «درج یا نصب برچسب قیمت توسط واحدهای خرده‌فروشی» برای اجرا در خصوص کالاهای مصرفی در سراسر کشور ابلاغ می‌شود. در همین رابطه، رییس اتاق اصناف ایران گفت: حذف درج قیمت فقط در کارخانه است و واحدهای صنفی همچنان ملزم به نصب برچسب قیمت هستند. علی فاضلی با اشاره به اینکه ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت فقط برای شیرینی و شکلات است، افزود: براساس قانون نظام صنفی درج قیمت کالا در واحدهای صنفی الزامی بوده و کنترل بازار از سوی بازرسان براساس این قانون انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وزیر صنعت می‌تواند فقط حذف درج قیمت از کارخانه را اعلام کند، گفت: براساس این دستورالعمل، درج قیمت تمام شده کالا از سوی کارخانه حذف خواهد شد. فاضلی با بیان اینکه در نشست مشترک با وزیر صنعت، معدن و تجارت نواقص این دستورالعمل بررسی و رفع خواهد شد، ادامه داد: برای جلوگیری از گرانفروشی و سوءاستفاده در واحدهای صنفی، قیمت تمام شده کالای صنعتی در فاکتور فروش حتما لحاظ می‌شود و سازمان تعزیرات آن را بررسی خواهد کرد.

 

ارسال نظر