اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۲۱۳

شرایط کارگران ساختمانی برای برخورداری از بیمه

ایسنا| معاون بیمه‌یی سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سال گذشته سامانه پنجره رفاهی دولت راه‌اندازی شد و بیمه‌شدگان ساختمانی ملزم به ثبت نام در آن شدند، گفت: امر شناسایی و تایید اشتغال کارگران را به انجمن صنفی آنها محول کردیم.

محمدحسن زدا ادامه داد: سال گذشته 100هزار مدعی کارگری ساختمانی را شناسایی کردیم که کارگر ساختمانی نبودند، همچنین 70هزار نفر را هم در بیمه قالیبافان شناسایی کردیم که قالیباف نبودند و آنها را از این فهرست حذف کردیم.  او افزود: چرا باید شخصی که 600 میلیارد تومان تسهیلات بانکی گرفته یا 250 خودرو گرانقیمت دارد، بیمه کارگر ساختمانی باشد؟ ما بدون آنکه بخواهیم قدرت‌نمایی کرده و از قوه قهریه خود استفاده کنیم، اقدام می‌کنیم و بیمه افرادی را که مستحق دریافت آن نیستند را قطع می‌کنیم.  وی درباره شرایط کارگران ساختمانی برای برخورداری از بیمه گفت: یک کارگر ساختمانی باید دارای کارت مهارت از فنی و حرفه‌یی باشد و انجمن صنفی اشتغال او را تایید کند. برخلاف گذشته رابطه کارگر با پروانه ساختمانی برای پوشش بیمه‌یی را قطع کرده‌ایم. سال گذشته سامانه پنجره رفاهی دولت دایر شد و بیمه‌شدگان ساختمانی ملزم به ثبت نام در آن شدند. امر شناسایی و تایید اشتغال کارگران را هم به انجمن صنفی آنها محول کردیم.  محمدحسن زدا درباره روند شناسایی چند بیمه‌ای‌ها و بیمه‌شدگان من غیر حق اظهار کرد: شناسایی چند بیمه‌ای‌ها و افرادی که استحقاق دریافت یک نوع بیمه را ندارند از سال گذشته به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و به نتایج خوبی رسیدیم.

برگزاری آزمون هدایت تحصیلی برای نخستین بار

ایلنا| معاون آموزش متوسطه درباره امتحان هدایت تحصیلی گفت: این امتحان در جهت کسب حد نصاب نمره برخی دروس برای دانش‌آموزانی است که نمره حد نصاب رشته مورد علاقه خود را کسب نکرده‌اند.

علی زرافشان ادامه داد: در آیین‌نامه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم و طبق دستور‌العملی که به مدارس ارسال شده برای ورود به رشته‌های مختلف ازجمله شاخه نظری و فنی در برخی دروس حد نصاب نمره نیاز است. بطور مثال اگر دانش‌آموزی علاقه‌مند به رشته ریاضی باشد و حد نصاب نمره درس ریاضی در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم 14 باشد و نتوانسته باشد این نمره را کسب کند، می‌تواند در شهریور همراه با دانش‌آموزانی که در این درس به اصلاح نمره کافی نیاورده‌اند درس ریاضی را امتحان دهد و اگر موفق به کسب حد نصاب نمره شد، می‌تواند برای ورود به رشته ریاضی اقدام کند.  او ادامه داد: برای همه رشته‌ها این موضوع وجود دارد. این مساله فرصت برای دانش‌آموزانی است که حد نصاب نمره دروس مهم برای رشته مورد علاقه خود را کسب نکرده‌اند. البته در دستورالعملی که به مدارس ارسال شده برای دانش‌آموزانی که نمی‌توانند رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند یعنی نمرات حد نصاب آن رشته را کسب نکرده‌اند، روش‌های دیگری هم پیش‌بینی شده است. مثلا اینگونه دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه به کمیته هدایت تحصیلی منطقه خود به نزدیک‌ترین رشته‌یی که مورد علاقه‌شان هست، وارد شوند یا می‌توانند رشته‌های فنی و حرفه‌یی و کاردانش بروند.  زرافشان با تاکید بر اینکه این فرصت در سال‌های قبل هم در آیین‌نامه هدایت تحصیلی وجود داشت، اما شرکت در آزمون برای آیین نامه جدید است، گفت: اگر دانش‌آموزی علاقه‌مند به شرکت در امتحان تعیین رشته بود و می‌خواست نمره‌اش را اصلاح کند، این فرصت برایش فراهم شده است.

ایجاد آرشیو ملی اسناد تاریخی حقوق شهروندی

ایرنا| معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی از برگزاری نخستین کنگره «تاریخ حقوق شهروندی» در مرکز آرشیو ملی خبر داد و گفت: بنا بر تعاملی که با دبیرخانه کنگره علمی حقوق شهروندی داریم، تلاش می‌کنیم تا آرشیو ملی اسناد تاریخی حقوق شهروندی ایجاد و تمام اسناد حوزه حقوق شهروندی جمع‌آوری و نگهداری شود.  شهرام یوسفی‌فر افزود: در ساختمان آرشیو ملی ایران میلیاردها برگ از اسناد ملی کشور نگهداری می‌شود، در کتابخانه ملی هم بسیاری از کتب وجود دارد که برخی از آنها مرتبط با حقوق شهروندی است.  وی با اشاره به پیشینه تاریخی حقوق شهروندی در ایران، یادآور شد: در کشور ایران بحث حق شهروندی و حقوق بشر، پیشینه تاریخی دارد و باید توجه داشت که هر مفهوم حقوقی، سیاسی و فرهنگی بر اساس یک سیر تکمیلی بوده است.  یوسفی‌فر اضافه کرد: برای نمونه می‌توان گفت: انقلاب مشروطه مفاهیم حقوق شهروندی را تبدیل به ساختار می‌کند، اما دقیقا در کودتای 28 مرداد شاهد هستیم که تعرض معکوس برای سلب حقوق شهروندی و مشروطیت شکل می‌گیرد.

دلایل رد طرح تعیین تکلیف حق‌التدریسی‌ها در مجلس

فارس| رییس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به رد طرح تعیین تکلیف حق التدریسی‌ها در مجلس گفت: یکی از مشکلات کمیسیون آموزش مجلس در خصوص طرح الزام به استخدام این نیروها، مربوط به منابع مالی آن بود. علی باقرزاده ادامه داد: پس از اینکه طرح مربوط به تعیین تکلیف نیروهای نهضتی، شرکتی و حق‌التدریس‌ها در صحن علنی مجلس رأی آورد، برای بررسی به کمیسیون آموزش مجلس ارجاع شد.  او افزود: جلسات متعددی در این خصوص برگزار و جوانب مختلف و ابعاد آن بررسی شد، ضمن اینکه نظر عمومی دولت مخالفت با این طرح است.  باقرزاده پیرامون شیوه‌های دیگر برای تامین نیروی انسانی خاطرنشان کرد: کمبود نیروی انسانی بر اساس مجوزهای استخدامی پیش‌بینی می‌شود و نیازی به این دست طرح‌ها نیست؛ البته نمایندگان مجلس نگاه دراز مدت به این موضوع دارند و ضمن اینکه تمام آن افراد از شهروندان همین کشور هستند.  رییس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه مطمئنا اگر نیرویی نیاز باشد می‌توان از این افراد استفاده کرد، گفت: اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در جلسه‌یی با ادامه این مسیر مخالفت کردند و این طرح در کمیسیون رأی نیاورد.

 

 

ارسال نظر