افزایش چک‌های برگشتی به‌دلیل مسائل اقتصادی سال‌های اخیر

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۷۹

در این رابطه، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش حجم معاملات در اقتصاد به دلیل رکود به کاهش مبلغ چک‌های برگشتی منتهی شده است.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خانه ملت در خصوص کاهش مبلغ چک‌های برگشتی گفت: افزایش میزان چک‌های برگشتی در سال‌های گذشته به دلیل مسائل اقتصادی کشور، مانند نوسانات شدید ارزی بود و باعث شد برخی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ناخواسته نتوانند تعهدات خود را بازپرداخت کنند.

نماینده مردم اصفهان ادامه داد: یکی از دلایلی که در حال حاضر از مبلغ چک‌های برگشتی، کاسته شده به این دلیل است که با توجه به رکود اقتصادی از حجم معاملات کاهش یافته است. در زمینه قانون مربوط به چک، اصلاحی صورت نگرفته است البته می‌توان در این راستا اقداماتی انجام داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: برای کاهش میزان زندانی‌های مربوط به چک، وضعیت قضایی در این رابطه از جزایی به حقوقی تبدیل شده است که البته این موضوع در آسان‌تر شدن صدور چک موثر بوده است.

وی ادامه داد: طرحی در خصوص مسائل چک در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در حال بررسی است که البته تا به سرانجام رسیدن موضوع، بانک‌ها می‌توانند براساس بررسی اعتبار مالی مشتری، در رابطه با ارائه دسته چک اقدام کنند.

فولادگر در ادامه گفت‌وگوی خود با خانه ملت ادامه داد: سیستم نظارتی بانک‌ها نقش مهمی دارند که شخصی بدون توان مالی لازم، اقدام به ارائه چک نکند البته این موضوعات به این معنی نیست بانک‌ها در ارائه دسته چک سخت‌گیری غیرمنطقی داشته باشند.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته روش‌های دیگر مانند ارائه سفته، اوراق بهادار و برات نیز می‌تواند جایگزین چک در اقتصاد کشور شود.

 

ارسال نظر