فاش شدن ادعای دروغین حامیان برگزیت

۱۳۹۶/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۶۰۴

گروه جهان|

وزارت دارایی بریتانیا فاش کرد که برخلاف ادعای طرفداران برگزیت مبنی بر پرداخت هفته‌یی 350میلیون پوند به اتحادیه اروپا در جریان رقابت‌های انتخاباتی، سهم این کشور از بودجه بلوک اروپایی حدود 156میلیون پوند در هفته بوده است.

وزارت دارایی بریتانیا اعلام کرده، این کشور در یک سال منتهی به ماه مارس 2016 بالغ بر 8.1 میلیارد پوند (معادل 156میلیون پوند در هفته) به اتحادیه اروپا پرداخت کرده که این رقم با ادعای طرفداران برگزیت مغایرت دارد. این نخستین مرتبه از برگزاری همه‌پرسی برگزیت است که سهم بریتانیا از بودجه اتحادیه اروپا افشا می‌شود.

تام برک، سخنگوی حزب لیبرال دموکرات در واکنش به این خبر گفته است: «طرفداران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا وعده دادند که هفته‌یی 350میلیون پوند به خدمات درمانی در این کشور اختصاص خواهند داد. اما نه‌ تنها این هزینه را اعمال نکردند، بلکه آمار منتشر شده از سوی وزارت دارایی نشان می‌دهد که هزینه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا، نصف رقم مورد ادعای آنها بوده است.» چوک اومانا، عضو ارشد حزب کارگر و از طرفداران رابطه نزدیک با اتحادیه اروپا نیز گفته است: «آنهایی که به امید تخصیص اعتبارات بیشتر برای بهبود خدمات درمانی به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند، خرسند نخواهند شد.» حامیان سرسخت برگزیت از جمله بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، مایکل گوو، وزیر محیط‌زیست، نایجل فاراژ، رهبر پیشین حزب یوکیپ و ایان دانکن اسمیت، وزیر پیشین کار و امور بازنشستگی گفته بودند که برگزیت موجبات مهار خروج سرمایه‌های مالی این کشور به اتحادیه اروپا را فراهم می‌آورد. بوریس جانسون پیش از همه‌پرسی برگزیت گفته بود: «به‌جای اینکه هفته‌یی 350میلیون پوند به اتحادیه اروپا بدهیم، بیایید این پول را در بخش بهداشت عمومی هزینه کنیم.» در همان زمان نیز کمیته منتخب دارایی مجلس عوام در گزارشی ادعای جانسون را «مشکل‌ساز و گمراه‌کننده» توصیف کرده و گفته بود که سهم بریتانیا از بودجه اتحادیه اروپا به همراه سایر هزینه‌ها حدود 125میلیون پوند در هفته برآورد می‌شود. لرد شوگر، نماینده مجلس اعیان و از اعضای ارشد حزب کارگر چندی پیش گفت که بوریس جانسون و مایکل گوو باید به ‌دلیل اشاعه اکاذیب در رابطه با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا زندانی شوند.

 

ارسال نظر