اخبار بورس کالا

۱۳۹۶/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۴۷۱

انعقاد ۴۲هزار قرارداد سکه برای تحویل اردیبهشت۹۷

حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران با افزایش روبرو بود بطوری که تعداد قراردادهای منعقد شده به ۵۱ هزار و ۸۴۴ و ارزش آن نیز به 712 میلیارد و 800 میلیون تومان رسید. به گزارش تعادل به نقل از «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بر این اساس دو هفته گذشته حجم معاملات آتی سکه ۴۷ هزار و ۹۳۶ قرارداد و ارزش آن نیز 650 میلیارد تومان بود. به این ترتیب در معاملات آتی سکه طی هفته گذشته، سررسید اردیبهشت سال ۹۷ به عنوان پرطرفدارترین سررسید لقب گرفت به نحوی که معامله‌گران ۴۲ هزار و ۶۲۸ قرارداد را به ارزش بیش از 590 میلیارد تومان در این موعد تحویل به ثبت رساندند. در رتبه دوم معاملات سکه آتی، سررسید اسفند امسال با ۶ هزار و ۶۳۲ قرارداد به ارزش 89 میلیارد و 600 میلیوت تومان قرار گرفت.

در مکان سوم بازار آتی نیز قرارداد شهریور سال جاری قرارگرفت؛ بطوری که با یک هزار و ۸۶ قرارداد به ارزش 13 میلیارد و 500 میلیون تومان معاملات خود را در هفته اخیر به پایان رساند. همچنین سررسید دی ماه با ۸۹۵ قرارداد به ارزش 11 میلیارد و 700 میلیون تومان در مکان بعدی بازار آتی قرار گرفت. در پایان نیز سررسید آبان با ۶۰۳ قرارداد به ارزش 7 میلیارد و 700 میلیون تومان در جایگاه آخر ایستاد. همچنین بررسی معاملات سکه آتی در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنج‌شنبه) نشان می‌دهد که در مجموع در این روز ۵ هزار قرارداد منعقد شد. به این ترتیب در معاملات روز 12 مرداد، هر ۵ سررسید فعال بازار آتی بورس کالا با روند صعودی روبرو شدند، بطوری که بر اساس آمار معاملات سکه تحویل شهریور با ثبت قیمت یک میلیون و ۲۴۲ هزار تومان، رشد 0.2درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که قرارداد تحویل آبان سال جاری با قیمت یک میلیون و ۲۷۶ هزار تومان رشد 0.18 درصدی را به ثبت رساند. همچنین سکه تحویل دی امسال نیز با نرخ یک میلیون و ۳۱۲ هزار تومان به فروش رسید و رشد قیمت 0.04 درصدی را تجربه کرد. سررسید اسفند نیز با نرخ یک میلیون و ۳۴۶ هزار تومان معامله و با افزایش 0.09درصدی روبرو شد. از سویی دیگر سررسید اردیبهشت سال ۹۷ نیز با قیمت یک میلیون ۳۸۲ تومان به ثبت رسید و با رشد قیمت 0.16درصدی رو‌به‌رو شد.

آنالیز قیمت‌های جدید پتروشیمی و شیمیایی

قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی که به صورت هفتگی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی براساس قیمت‌های جهانی و نرخ دلار بازار آزاد برای مبادله در بورس کالای ایران اعلام می‌شود، روز گذشته نیز اعلام شد. به گزارش «تعادل» به نقل از پایگاه خبری بورس کالا، بررسی قیمت‌های پایه محصولات پلیمری در تاریخ ۸ و ۱۵مرداد نشان می‌دهد که اکثر کالاها از هفته گذشته تاکنون روندی صعودی داشته‌اند. در صدر بیشترین افزایش‌ها پلی‌اتیلن‌های ترفتالات گرید بطری با ۲.۴‌درصد رشد نسبت به هفته قبل قرار دارند. گرید ۷۸۱ به میزان ۸۷ تومان، گرید ۷۸۵ به میزان ۸۴ تومان، گرید ۸۲۱ هم ۹۱تومان و گرید ۸۲۵ هم ۸۹ تومان نسبت به هفته گذشته گران شده‌اند. در رتبه دوم بیشترین افزایش قیمت‌ها هم پلی‌اتیلن‌های ترفتالات گرید نساجی با 1.8درصد رشد نسبت به هفته قبل قرار دارند. در ادامه پلی‌اتیلن‌های سنگین تزریقی و دورانی نیز 1.4درصد نسبت به هفته قبل گران شده‌اند. همچنین پلی‌اتیلن سبک فیلم نیز با 1.5درصد افزایش نسبت به هفته قبل روبه‌رو شده و از رقم ۴هزار و ۲۱۴تومان به ۴هزار و ۲۷۷تومان رسیده است. پلی‌پروپیلن‌های نساجی و شیمیایی نیز به ترتیب 1.2و 1.1درصد نسبت به هفته قبل گران شده‌اند، این کالاها به ترتیب ۴۶و ۵۰ تومان افزایش قیمت داشتند. پی‌وی‌سی‌ها هم با ۱‌درصد رشد نسبت به هفته قبل روبرو شده، بطوری که گرید ۵۷ به میزان ۳۶ تومان، گرید ۶۰ به میزان ۳۵تومان، گرید ۶۵ و ۷۰ نیز به ترتیب ۳۳و ۳۷تومان نسبت به هفته قبل گران شدند. همچنین در ادامه پلی‌اتیلن‌های سنگین بادی نیز ۱‌درصد نسبت به هفته قبل گران شدند. پلی‌استایرن معمولی و مقاوم هم به ترتیب با 0.1و 0.7‌درصد افزایش نسبت به هفته قبل روبه‌رو شدند. استایرن بوتادین‌رابرهای روشن و تیره، پلی‌اتیلن‌های سبک خطی، پلی‌اتیلن‌های سنگین فیلم و اکستروژن نیز روندی افزایشی داشته و نسبت به هفته قبل گران شدند. نرخ دلار نیز برای محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی با 0.7درصد رشد به رقم ۳هزار و ۸۰۲ تومان رسیده است.

بررسی قیمت پایه محصولات شیمیایی

اما مقایسه قیمت پایه محصولات شیمیایی در تاریخ ۸ و ۱۵مرداد نیز نشان می‌دهد که اکثر کالاها روندی افزایشی داشته‌اند. بر این اساس بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات شیمیایی متعلق به آروماتیک سنگین با ۸. ۳‌درصد رشد نسبت به هفته گذشته است. این کالا از رقم یک هزار و ۸۸۵ تومان به ۲هزار و ۴۲ تومان رسید. در رتبه دوم هم متانول و اسیداستیک به ترتیب با 4.8 و 4.7‌درصد افزایش قیمت نسبت به هفته قبل قرار دارند. همچنین منواتیلن گلایکول و پارازایلین هم به ترتیب 3.3درصد و ۳‌درصد نسبت به هفته گذشته گران شدند. در ادامه کریستال ملامین، اوره پریل و صنعتی، دی اتیلن گلایکول، ایزوبوتانول و نرمال بوتانول نیز با افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته روبرو شدند. به این ترتیب دی اتیل هگزانول نیز با 1.2‌درصد رشد نسبت به هفته قبل روبه رو شد، این کالا از رقم ۳ هزار و ۳۶۱ تومان به ۳ هزار و ۴۰۴ تومان رسید. اوره پریل و صنعتی هم 0.7‌درصد نسبت به هفته گذشته گران شدند، سودمایه، زایلین مخلوط و بنزن نیز نسبت به هفته گذشته روندی افزایشی داشته با رشد قیمت روبه‌رو شدند. گازها نیز روندی افزایشی نسبت به هفته قبل داشتند، گاز پروپان، بوتان و گاز مایع صنعتی در گروه گازها با افزایش چشمگیر قیمت نسبت به هفته قبل روبه رو شدند. در همین حال استایرن منومر نسبت به هفته گذشته با افت قیمت روبه رو شد، این کالا 0.1‌درصد نسبت به هفته قبل ارزان شد، این کالا از رقم ۳هزار و ۹۲۸تومان به ۳هزارو ۹۲۱تومان رسید.

 

ارسال نظر