اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۴۵۱

آغاز پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه

 با هدف جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا با فناوری‌های بالا، پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه آغاز می‌شود. به گزارش«تعادل» به نقل از مهر، محمود خواجه‌نصیری از پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه توسعه فناوری خبر داد و گفت: این صندوق در هفته دوم شهریور ماه سال جاری پذیره‌نویسی می‌شود. وی افزود: بر این اساس با هدف جذب منابع مالی و برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های مخاطره‌پذیر، اقدام به پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه توسعه فناوری کرده‌ایم؛ به این معنا که صندوق جسورانه آرمانی با هدف جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نو پای دارای فناوری بالا و ظرفیت رشد سریع تشکیل شده و هدف آن کسب بیشترین بازده اقتصادی در برابر پذیرش ریسک بالاست.

خواجه‌نصیری تاکید کرد: پیرو فعالیت‌های یک سال گذشته اکنون این امکان فراهم شده آن دسته از سرمایه‌گذاران حقوقی یا حقیقی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند، بتوانند پرتفوی سرمایه‌گذاری خود را با سرمایه‌گذاری در این صندوق و مشارکت در رشد و توسعه صنایع نوظهور و فناوری‌های پیشرفته تنوع بخشند. به گفته وی، صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌آورد که بدون درگیر شدن مستقیم آنها در چالش‌ها و پیچیدگی‌های صنعت سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر بتوانند از مزایا و منافع آن برخوردار شوند.  وی تصریح کرد: پس از فراخوان ارائه شده در خرداد ماه ۹۶ طرح‌های متعددی در حوزه‌هایی ازجمله فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT)، سلامت و بهداشت، فناوری‌های مالی، پایین دستی صنایع آبی و پتروشیمی و حوزه فرهنگ و تولید محتوی دریافت شد که پس از بررسی آنها در کمیته سرمایه‌گذاری، تعدادی از این طرح‌ها برای سرمایه‌گذاری توسط صندوق جسورانه آرمانی انتخاب شده‌اند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس معرفی شد

 بنا بر حکم سعید فلاح‌پور، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، علی بیگ‌زاده از ریاست اداره نظارت بر ناشران بورسی به مدیریت نظارت بر بازار اولیه نقل مکان کرد. به این ترتیب، وحید روشن‌قلب با حکم معاون اجرایی سازمان بورس به عنوان رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس معرفی شد. روشن‌قلب با 8 سال سابقه فعالیت پیش از این کارشناس مسوول اداره نظارت بر ناشران بورسی و از کارشناسان خبره این حوزه بود.

صدور ۳۶ هزار کد سهامدار جدید در بازار سرمایه

معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات) گفت: تعداد ۳۶هزار کد جدید سهامداری در تیر ماه امسال در بازار سرمایه صادر شد. به گزارش«تعادل» به نقل از سمات، فریبا اخوان افزود: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ماه گذشته 36هزار کد سهامدار جدید در بازار سرمایه صادر کرد تا تعداد کدهای سهامداری به رقم 9میلیون و 458هزار کد برسد. وی اظهار کرد: درحال حاضر بیش از 4میلیون و 850 هزار مرد و 2میلیون و 289هزار زن در بازار سرمایه کد سهامداری دریافت کرده‌اند علاوه بر اینکه بیش از 53 هزار کد حقوقی و 878 کد سهامدار خارجی نیز صادر شده است. اخوان از صدور 10کد سهامدار خارجی جدید در ماه گذشته خبر داد و افزود:

4 سهامدار حقیقی از کشورهای امارات و افغانستان

(3 نفر) و 6 سرمایه‌گذار حقوقی خارجی از کشورهای گرجستان، ترکیه و ارمنستان و امارات(هرکدام 2شرکت) تیر ماه کد سهامداری خود را از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دریافت کردند.  معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن گفت: حدود 22نفر در ماه گذشته با خرید اوراق تسهیلات حق مسکن وارد فرآیند دریافت این تسهیلات شدند. اخوان درخصوص سهامداران فعال بازار سرمایه در تیر 96 گفت: حدود 202هزار کد حداقل یک تا 10معامله(خرید یا فروش)، 19هزار کد بین 11تا 20معامله و 25هزار کد نیز بیش از 20معامله را در ماه گذشته انجام دادند.

صندوق تثبیت حامی سهامداران است

صندوق تثبیت بازار سرمایه به عنوان یک نهاد حمایتی می‌تواند در شرایط ریسک‌های سیستماتیک و بحران‌های خارج از بازار که تبعات آن بازار سرمایه را درگیر می‌کند، وارد عمل شده و از طولانی شدن فضای هیجانی بازار سرمایه جلوگیری کند. به گزارش«تعادل» احسان رضاپور، مدیرعامل هلدینگ توسعه انرژی تجارت آسیا در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه درخصوص راه‌اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه با هدف حمایت از بازار در شرایط رکودی گفت: ابزارهای حمایتی در شرایط بحران باعث تسریع برگشت آرامش به فضای معاملات و کنترل هیجانات ناشی از فشار‌ها و بحران‌هایی می‌شود که اثرات ماندگار و بنیادین بر وضعیت شرکت‌ها ندارد و فقط با التهابی که ایجاد شده، نوسانات هیجانی قیمت سهام شرکت‌ها را موجب می‌شود. وی به برخی هیجان‌های زودگذر و التهاب‌های کوتاه‌مدت ناشی از ریسک‌های سیستماتیک که بازار سرمایه را متاثر و درگیر رفتارهای هیجانی می‌کند، اشاره کرد و گفت: اگر چنین هیجان‌هایی زودتر مدیریت شود، هزینه‌های کمتری برای بازار سرمایه خواهند داشت ولی عدم حمایت در مقطع زمانی مناسب، ریزش مکرر قیمت سهام شرکت‌ها را موجب می‌شود و به دلیل تشدید فضای التهاب در معاملات و گسترش آن به سهام شرکت‌های بیشتر ضمن کاهش ارزش بازار هزینه مدیریت التهاب افزایش می‌یابد. رضاپور در ادامه تشریح مزیت‌های این نهاد حمایتی گفت: صندوق تثبیت می‌تواند ریسک نقد شوندگی را در بازار کاهش دهد و در شرایطی که سرمایه‌گذاران اقدام به فروش‌های هیجانی می‌کنند با رفتارهای حمایتی صحیح، روند رکودی را مدیریت کند.

 

 

ارسال نظر