تاکید بر سیاست تنش‌زدایی و توسعه روابط اقتصادی

۱۳۹۶/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۴۳۶

گروه ایران|

به فاصله یک روز پس از پایان مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری دوازدهم، بازار دیدارهای سیاسی و اقتصادی مقامات ارشد کشورمان با میهمانان بلندپایه حاضر در مراسم همچنان گرم است. دیدارهای دوجانبه و چندجانبه‌یی که در جریان آن تلاش می‌شود تا راهبرد بنیادین دولت دوازدهم مبنی بر تنش‌زدایی و توسعه مناسبات پیگیری و راهکارهای عملیاتی برای اجرای این سیاست‌ها مرور شوند. بازتاب این مراسم و دیدارهای برخاسته از آن در رسانه‌های بین‌المللی نیز نشان می‌دهد که پروژه ایران‌هراسی که امریکا، عربستان‌سعودی و صهیونیست‌ها به‌دنبال گسترش آن هستند با دیپلماسی فعال دولت دوازدهم و هماهنگی ارکان مختلف نظام عملا در فضای عمومی بین‌المللی شکست خورده و ایران با حضور رهبران سیاسی و نمایندگان رسمی کشورهای مختلف، توانست عصر تازه‌یی از توسعه مناسبات بین‌المللی با جهان پیرامونی را آغاز کند. روز گذشته نیز مجموعه متنوعی از دیدارهای دیپلماتیک و اقتصادی در دستور کار مقامات عالی‌رتبه کشورمان با هیات‌های خارجی برگزار شد. از دیدارهای رییس‌جمهوری با رییس‌جمهور ارمنستان، نخست‌وزیر سوریه، روسای مجلس، لبنان، بلاروس، اسپانیا، صربستان و... تا ملاقات مهم جهانگیری با وزیر حمل‌ونقل و کشتیرانی هند و معاون رییس‌جمهوری غنا و... و رایزنی‌های شمخانی و ولایتی با چهره‌های سیاسی شرکت‌کننده در مراسم تحلیف که بازتاب‌های فراوانی در سطح رسانه‌های داخلی و خارجی پیدا کردند. سرژ سرکیسیان رییس‌جمهوری ارمنستان در دیدار با حسن روحانی آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری او را تبریک گفت و خاطرنشان کرد: ملت ایران توانست رییس‌جمهوری انتخاب کند که طی سال‌های گذشته خط‌مشی موفقی داشته است.

 توسعه مناسبات اقتصادی با ارمنستان

باتوجه به مناسبات مشترک تاریخی و فرهنگی میان ایران و ارمنستان، این کشور در عالی‌ترین سطوح سیاسی در مراسم تحلیف روحانی شرکت کرد. به گزارش پاد، روحانی دیروز در دیدار سرژ سرکیسیان رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه تهران به‌دنبال توسعه روزافزون روابط خود با کشورهای همسایه از جمله ارمنستان است، اظهار کرد: دو کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و در حوزه‌هایی از جمله حمل‌ونقل، انرژی، گردشگری و ترانزیت زمینه‌های فراوانی برای همکاری دارند. رییس‌جمهوری همچنین با اشاره به موضوع قره‌باغ و با تاکید بر اینکه حل و فصل این مساله فقط راه‌حل سیاسی دارد، اظهار کرد: برای ایران بسیار اهمیت دارد که در اطراف مرزهای خود، امنیت کامل داشته باشد و امیدواریم با تلاش و ابتکارات دو کشور همسایه ارمنستان و آذربایجان، شاهد پایان مسالمت‌آمیز این مساله باشیم و معتقدیم چنانچه دوطرف از اراده جدی برای حل و فصل موضوع برخوردار باشند، راه‌حل‌های مناسبی هم برای آن

در دسترس است. سرژ سرکیسیان رییس‌جمهور ارمنستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در مراسم تحلیف و با تبریک آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری روحانی، اظهار کرد: ملت ایران در ماه‌های اخیر، توانست رییس‌جمهوری انتخاب کند که طی سال‌های گذشته خط‌مشی موفق و مهمی را سپری کرده است. رییس‌جمهوری ارمنستان با اشاره به افزایش سطح روابط دو کشور طی سال‌های گذشته، اظهار کرد: باوجود بهبود و ارتقای سطح روابط معتقدیم که هنوز نتوانسته‌ایم سطح همکاری‌های اقتصادی تهران و ایروان را به سطح روابط سیاسی برسانیم، لذا مصمم هستیم در همه حوزه‌های اقتصادی روابط فعال و گسترده‌یی با ایران برقرار کنیم. سرکیسیان خاطرنشان کرد: تهران و ایروان در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه انرژی، تجارت و حمل‌و‌نقل می‌توانند روابط خود را هر چه بیشتر افزایش دهند.

 ایران می‌تواند شریکی مطمئن برای هند در تامین انرژی باشد

 مساله امنیت انرژی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی بندر چابهار از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بودند که در جلسه جهانگیری با گادکاری وزیر حمل‌ونقل و کشتیرانی هند مورد بررسی قرار گرفتند. معاون اول رییس‌جمهوری در این دیدار گفت: ایران برای تامین انرژی هند آمادگی جدی دارد و می‌تواند شریکی مطمئن در این زمینه باشد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رییس‌جمهور، اسحاق جهانگیری با قدردانی از حضور وی به‌عنوان نماینده دولت هند در مراسم تحلیف رییس‌جمهور کشورمان، اظهار کرد: روابط دوستانه میان دو ملت ایجاب می‌کند که سطح مناسبات و روابط ایران و هند بیش از پیش ارتقا پیدا کند. معاون اول رییس‌جمهوری با تاکید بر اهمیت بندر چابهار، از علاقه‌مندی ایران برای حضور و مشارکت هند در اجرای پروژه‌های این بندر خبر داد و افزود: اخیرا جلسه‌یی با وزرا و مسوولان مربوطه در این زمینه در حضور من برگزار شد و خوشبختانه موانع حضور و مشارکت هند در این پروژه‌ها تا حد زیادی مرتفع شده است. جهانگیری با بیان اینکه ایران برنامه وسیعی برای توسعه سواحل دریای عمان و مناطق اطراف چابهار تدوین کرده است، خاطرنشان کرد: ایران علاقه‌مند است شرکت‌های هندی نیز در اجرای این طرح‌ها و استقرار صنایع بزرگ نظیر فولاد، پتروشیمی، نفت و گاز در این سواحل مشارکت داشته باشند. وی همچنین با اشاره به برنامه توسعه خطوط ریلی در ایران، گفت: با احداث راه‌آهن چابهار-زاهدان، این مسیر به راه‌آهن سراسری ایران متصل می‌شود اما باید تلاش کنیم که این مسیر به شمال ایران و از آنجا به آسیای میانه نیز متصل شود و ایران برای حضور و مشارکت هند در اجرای پروژه‌های راه‌آهن هیچ محدودیتی قائل نیست. معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه مسائل بانکی میان دو کشور هنوز آن‌طور که باید مرتفع نشده است، رفع موانع پیش روی همکاری‌های بانکی را امری ضروری برای گسترش تبادلات اقتصادی

دو کشور دانست و گفت: بانک‌های ایرانی آماده مذاکره با طرف هندی برای حل‌وفصل موانع پیش روی همکاری‌های بانکی هستند. وزیر حمل‌ونقل و کشتیرانی هند نیز در این دیدار با ابلاغ سلام نخست‌وزیر هند به روحانی و اعطای دعوتنامه کتبی وی برای دعوت از رییس‌جمهور کشورمان برای سفر به هند، گفت: دولت هند به‌صورت ویژه علاقه‌مند است که پروژه بندر چابهار هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد و تجار هندی نیز علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بندر چابهار هستند.

 تاکید شمخانی بر گفت‌وگوهای

سوری-سوری برای رسیدن به وفاق ملی

نخست‌وزیر سوریه و هیات همراه که برای شرکت در مراسم تحلیف در تهران به‌سر می‌برند پیش از ظهر دیروز با دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درباره آخرین تحولات منطقه و مناسبات میان دو کشور گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، شمخانی در این دیدار با اشاره به تداوم تلاش همه‌جانبه برای آزاد‌سازی مناطق تحت اشغال تروریست‌ها برای بازگرداندن امنیت و آرامش به سوریه بر پیگیری همزمان مسیر گفت‌وگوهای سوری-سوری برای دستیابی به وفاق ملی تاکید کرد. هماهنگ‌کننده اقدامات سیاسی، نظامی و امنیتی میان ایران، روسیه گفت: اگر طرف‌های مقابل به پشتیبانی‌های مالی، فنی و تسلیحاتی از عناصر تروریستی خاتمه دهند، در زمان کوتاهی آرامش به منطقه و به‌تبع آن کشورهای اروپایی نیز بازخواهد گشت و به جای سیل آوارگان، خشونت و تخریب میراث جهانی شاهد استقرار امنیت و دستیابی به آرمان محو کامل تروریسم خواهیم بود.

 

ارسال نظر