ایران، حلقه اتصال شرق و غرب

۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۰۵۰
ایران، حلقه اتصال
شرق و غرب

 نیویورک‌‌تایمز:

این روزنامه در صفحه اول خود به نقش محوری ایران برای بلند‌پروازی‌های چینی اشاره کرده است. به گزارش این روزنامه، چین ایران را به عنوان کلید ارتباط میان شرق و غرب می‌بیند. پیش از این اخبار بسیاری مبنی بر احداث خط‌آهن سریع‌السیر در مسیر جاده ابریشم منتشر شده بود. بر اساس این اخبار، مسوولان راه‌آهن چینی پیشنهاد کرده‌ بودند که یک خط ریلی سریع السیر در مسیر جاده ابریشم احداث شود و منطقه شمال غرب چین را از طریق آسیای میانه به غرب آسیا متصل کند. به گزارش نیویورک‌‌تایمز همکاری‌های دو کشور بیشتر از احداث خط‌آهن و جاده بوده و ایران برای فعالیت کارآفرینان و سرمایه‌گذاران چینی تبدیل شده است. به علاوه چین خریدار اصلی بازار نفت ایران است. از آنجا که تحریم‌های یک‌جانبه امریکا مانع از آن می‌شود که بانک‌های بزرگ جهانی در ایران سرمایه‌گذاری کنند، در نتیجه چین تنها منبع سرمایه کلان برای اجرای طرح‌های زیرساختی مهم ایران محسوب می‌شود.

 وال‌استریت ژورنال:

این نشریه در شماره آخر هفته‌نامه خود به ماجرای اخراج‌های کاخ سفید پرداخته است. در روزهای گذشته خبرگزاری‌ها گزارش دادند که «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید استعفا کرده است. پیش از او دادستان کل امریکا هم به دلیل اختلاف با ترامپ بر سر موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا استعفا کرده بود. پیش از او نیز «مایکل فلین»، وزیر امنیت ملی امریکا به دلیل آنچه «تماس اعلام نشده با مسوولان روس» خوانده شد، مجبور شده بود از سمت خود استعفا کند.

در ادامه روز جمعه «دونالد ترامپ» «راینس پریبوس» را از ریاست دفتر خود برکنار و «جان کلی» وزیر امنیت داخلی را جایگزین وی کرد. این بزرگ‌ترین تغییر در تیم ریاست‌جمهوری امریکاست که یک روز پس از آن انجام شد که «آنتونی اسکاراموچی» مدیر جدید ارتباطات کاخ سفید «پریبوس» را به فاش کردن اطلاعات برای خبرنگاران متهم کرد.

 ال پایس:

 دیروز برای ونزوئلا روزی سرنوشت‌ساز بود. انتخابات مجلس موسسان که وظیفه تدوین قانون اساسی جدید را داشت، برگزار شد. این انتخابات، تکلیف پایان یا ادامه مکتب چاوز را در سرزمین بولیوار مشخص می‌کند. به گزارش این روزنامه، در آستانه برگزاری همه‌پرسی درگیری نیروهای ارتش ونزوئلا با نیروهای شبه‌نظامیان که متهم به کشتن شهروندان هستند، افزایش یافت. در این همه‌پرسی مادورو خواستار تشکیل مجلس تازه و منحل شدن کنگره و بازنگاری قانون اساسی کشور است، امری که باعث شده بسیاری از احزاب مخالف آن را تحریم کنند. در این میان پیش از برگزاری همه‌پرسی ونزوئلا مخالفان نیکولاس مادورو رییس‌جمهوری این کشور بر سر دوراهی ادامه اعتراض‌های خیابانی یا تحریم همه‌پرسی قرار گرفتند.

 

 

ارسال نظر