ادامه سقوط آزاد دلار در بازار جهانی

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۴۹

گروه بانک وبیمه|

 در هفته گذشته نرخ ارز، طلاو سکه باشرایط عجیب و غیر قابل پیش‌بینی همراه بود به طوری که در بازار داخلی قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز پنج‌شنبه در بازار تهران ۱۰هزار تومان افزایش یافت و نرخ دلار، یورو و پوند نیز با رشد همراه شد اما دلار بار دیگر در برابر ارزهای اصلی جهان رنگ باخت درحالی که یورو ۲/0درصد روند رو به رشد داشت.

به گزارش«تعادل» قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز نسبت به روز چهارشنبه با ۱۰هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۲۱۳هزار و ۲۵۰تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با افزایش ۷هزار تومانی یک میلیون و ۱۷۷هزار تومان، نیم سکه با ۷هزار تومان افزایش ۶۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه نیز با ۱۲هزار تومان افزایش ۳۷۱هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی با دو هزار تومان افزایش ۲۴۶هزار تومان قیمت خورد. همچنین هر گرم طلای ۱۸عیار نسبت به روز چهارشنبه با افزایش یک هزار و ۲۵۰تومانی به ۱۱۶هزار و ۲۶۴تومان رسید. بر پایه این گزارش هر دلار امریکا با افزایش ۹تومانی ۳۸۰۱تومان، یورو با ۷۶تومان رشد ۴۵۹۶تومان و هر پوند انگلیس نیز با ۴۸تومان رشد ۴۹۸۴تومان فروخته شد.

 یورو قدرت‌نمایی می‌کند

دلار بار دیگر در برابر ارزهای اصلی جهان رنگ باخت؛ در حالی که یورو ۲ دهم درصد روند رو به رشد داشته است. به گزارش رویترز، ارزش دلار امریکا در بازار معاملات جهانی ارز بار دیگر در برابر ۶ سبد اصلی جهانی ارز روند نزولی به خود گرفت و همچنان پایین‌ترین روند نزولی خود در ۱۳ ماه اخیر را تجربه می‌کند. این در حالی است که دلار امریکا در آخرین ساعات معاملات روز گذشته به دلیل پیش‌بینی از رشد مثبت اقتصاد امریکا در سه ماه دوم سال جاری میلادی، 2/0 درصد از افت ارزش خود را جبران کرده بود.

در همین حال شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای اصلی جهان به 93.826 واحد کاهش پیدا کرد و همچنان به دلیل تصمیم «فدرال رزرو» امریکا مبنی بر عدم عجله در بالا بردن نرخ بهره بانکی تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، در پایین‌ترین سطح یکسال اخیر خود قرار گرفته است. البته کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که تولید ناخالص داخلی امریکا در سه ماه دوم سال جاری میلادی حدود 2.6درصد باشد که این رقم برای سه ماه اول 1.4درصد ثبت شده است.

از سویی دیگر بهبود شرایط اقتصادی امریکا، بدون تردید می‌تواند به سقوط آزاد دلار پایان دهد و این ارز جهانی پیشگام را به روزهای خوش خود برگرداند.

همچنین ارزش یورو از ابتدای سال جاری میلادی در مقابل دلار به دلیل تغییر سیاست‌های پولی بانک مرکزی اروپا و اجرای محرک اقتصادی، تقریبا

۱۱ درصد روند صعودی به خود گرفته است.

بر همین اساس، در هفته جاری میلادی، هر یورو 2/0 درصد در برابر دلار امریکا افزایش یافته است. بر پایه این گزارش، هر پوند انگلیس در برابر دلار در آخرین ساعات معاملات دیروز با 4/0 درصد کاهش به ازای 1.3065 دلار معامله شد.

تقاضای بازار داخلی چین برای شمش طلا در

۶ ماه نخست سال جاری میلادی به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت و برآورد می‌شود که تقاضای جهانی در سال جاری میلادی برای طلا بیش از یک‌هزار تن باشد. به گزارش بلومبرگ انگلیسی، تقاضا برای شمش طلا در چین که عنوان بزرگ‌ترین بازار شمش طلای جهان را به خود اختصاص داده در 6ماه نخست سال جاری میلادی به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که تجار با افزایش خرید شمش طلا به دنبال سرمایه‌گذاری ایمن در پی بحران‌های مالی و ژئوپلیتیکی جهان هستند.

بر همین اساس «انجمن طلای» چین اعلام کرد: خرید شمش طلا در چین در 6ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با

۵۱ درصد افزایش به 158.40 تن رسیده است؛ ضمن اینکه مجموع مصرف طلا در این بازه زمانی تقریبا با ۱۰ درصد افزایش به ۵۴۵.۲ تن رسیده که از این مقدار، 330.8 تن به فروش جواهرات و نیز تقاضای صنعت و سایر بخش‌ها به طلا هم ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

ارسال نظر