اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۰۹

شرایط معدن «یورت» برای شروع کار فراهم نیست

خانه‌ملت| عضو مجمع نمایندگان استان گلستان گفته بیش از ۴۰ تا ۶۰کارگر برای انجام عملیات خاکبرداری به معدن یورت آزاد شهر بازگشته‌اند و این به معنای آغاز فعالیت معدن یورت نیست چراکه هنوز شرایط ایمنی این معدن فراهم نشده است.

علیرضا ابراهیمی با اشاره به اینکه باید برای جلوگیری از خطرریزش آوار اقدامات مهندسی جدی درمعدن یورت انجام شود، اضافه کرده برای آغاز به کار فعالیت معدن یورت نمی‌توان هیچ زمان دقیقی را اعلام کرد. او همچنین گفته هفته گذشته به اداره صنعت، معدن و تجارت درباره ارسال‌نکردن گزارش تحقیق و تفحص از چرایی این حادثه به مجلس تذکر داده است. هرچند گزارش تحقیق و تفحص کمیسیون صنایع و معادن درمجلس قرائت شده، اما وزارت صنعت گزارش اختصاصی خود در این باره را به مجلس ارسال نکرده است. به گفته این نماینده مجلس با اینکه معوقات تمامی جانباختگان حادثه معدن یورت درحال پرداخت است اما برای کارگران دیگر در بحث دریافت بیمه بیکاری معوقاتی وجود دارد که باید پرداخت‌ها دراسرع وقت انجام شود. با وجود گزارش‌هایی که از حادثه معدن یورت تهیه شده هنوز علت اصلی این حادثه مشخص نشده است و وزارت صنایع و معادن و وزارت کار درباره علت حادثه حرف‌های متناقضی زده‌اند. پیشتر وزیر کار هم از تعطیلی حداقل ۶ماهه این معدن خبر داده بود اما کمی بعد صحبت از شروع به کار تونل‌های بدون مشکل این معدن به میان آمد.

ثبت جهانی در انتظار دهکده سفال ایران

ایلنا| معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی با مثبت خواندن بازدید ارزیابان شورای‌جهانی صنایع‌دستی از سه استان کردستان، کرمان و سیستان‌وبلوچستان، گفت: ارزیابان شورای‌جهانی صنایع‌دستی در بازدید از این سه استان وضعیت تولید، فروش و آموزش صنایع‌دستی را تایید کردند. بهمن نامور‌مطلق ادامه داد: برای امسال دو سهمیه شهر و یک سهمیه دهکده برای ثبت در شورای‌جهانی صنایع‌دستی داشتیم که سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم، مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش و کلپورگان به عنوان دهکده‌جهانی سفال نامزد بودند و پرونده این دو شهر و یک روستا در ماه‌های پیش به شورای‌جهانی صنایع‌دستی ارسال شده بود.

او افزود: ثبت‌جهانی یک شهر یا روستا سه مرحله دارد که در مرحله اول پرونده تهیه و به شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال می‌شود، در مرحله دوم ارزیاب‌ها به شهرهای نامزدشده سفر می‌کنند و در مرحله سوم رأی‌گیری برای ثبت‌جهانی این مکان‌ها انجام می‌شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی با بیان اینکه تاکنون چهار شهر ایران در شورای جهانی صنایع‌دستی ثبت شده‌اند، افزود: ثبت شهرها و روستاهای جهانی آغاز راه است و با توجه به ظرفیت‌هایی که در ایران در حوزه صنایع‌دستی وجود دارد امیدواریم دیگر شهرها و روستاهایی نیز که در سال‌های آینده نامزد می‌شوند ثبت شوند.

ترک اعتیاد به الکل وارد برنامه‌های بهزیستی شد

ایرنا| معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: مقرر شد تا این سازمان با انعقاد تفاهمنامه‌یی با انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد، برنامه‌های درمان اعتیاد به الکل و توانمندسازی‌های مربوط به آن را بطورادغام یافته در برنامه‌های ترک اعتیاد مراکز درمان اقامتی و سرپایی بگنجاند.

محسن روشن پژوه ادامه داد: نتایج پیمایش ملی اخیر شیوع‌شناسی اعتیاد نشان می‌دهد که شیوه مصرف الکل در هفته گذشته در جمعیت 14 تا 64 سال، حدود 2.7 درصد بود به آن معنا که 2.7 درصد از جمعیت 14 تا 64 سال کشور در هفته گذشته (هنگام پیمایش)، الکل مصرف کرده بودند و این رقم در ماه گذشته به چهار درصد می‌رسد. این ارقام به معنای اعتیاد همه این جمعیت به الکل نیست.

او افزود: مصرف الکل در مردان در مقایسه با زنان تفاوت معناداری دارد به آن معنا که درصد بالایی از مصرف‌کنندگان الکل به مردان اختصاص دارد. روشن پژوه با اشاره به تشکیل کمیته ملی پیشگیری از اعتیاد به الکل در وزارت کشور، افزود: در سند کنترل اعتیاد الکل، درمان برعهده وزارت بهداشت و توانمندسازی برعهده سازمان بهزیستی گذاشته شده است. معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور سال گذشته در اعلام نتایج پیمایش شیوع‌شناسی اعتیاد گفته بود که با توجه به ملاحظات شرعی و قانونی انتظار می‌رفت میزان مصرف الکل پایین‌تر باشد اما مصرف الکل در کشور بالاتر از انتظارات بود.

اختلالات ژنتیکی دلیل ۵۰ درصد معلول‌زایی‌ها

ایسنا| رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: سالانه بین ۲۵ تا ۳۰هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شوند که ۵۰ درصد از این موارد مربوط به اختلالات ژنتیکی است. انوشیروان محسنی ‌بندپی با اشاره به اینکه اختلالات ژنتیکی قابل پیگیری است، ادامه داد: تاکنون دو غربالگری موفق در کشور داشتیم. یکی از آنها غربالگری شنوایی‌سنجی است که برای جلوگیری از ناشنوایی و ورود علمی، تخصصی و به هنگام در بحث شنوایی صورت گرفت. او افزود: در غربالگری شنوایی‌سنجی میانگین کشور حدود ۸۰ درصد است.

در بحث غربالگری بینایی نیز توانستیم به صورت میانگین ۸۰ درصد را پوشش دهیم. محسنی‌بندپی با بیان اینکه این کار را در کشور تعمیم دادیم، گفت: ماده ۷۵ قانون برنامه ششم توسعه الزام کرده که هر زوج برای دریافت گواهی ثبت ازدواج باید این پرسش‌نامه سه صفحه‌یی را تکمیل کنند تا در صورت وجود اختلالات ژنتیکی در نیاکان و خویشاوندان زوج، آنها را برای انجام مشاوره یا انجام آزمایش به مراکز مربوطه معرفی کنند.

 

ارسال نظر