به دنبال توسعه کمی تعاونی‌ها نیستیم

۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۷۰۲

رویکرد معاونت امور تعاون، توسعه صادرات تعاونی‌هاست و راهبرد توسعه بازار تعاونی‌ها در سال جاری نیز همچون سال گذشته جزو راهبردهای اصلی و مورد توجه ویژه است. در این راستا آماده ارائه مشاوره و آموزش‌های لازم به تعاونی‌ها هستیم.

پیمان باباخانلو، مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران با اشاره به رقم صادرات تعاونی‌ها در سال ۹۵ ابراز داشت: میزان صادرات تعاونی‌ها در سال گذشته 2.1میلیارد دلار بود که این رقم نسبت به سال ماقبل آن حدود ۲۴درصد رشد داشته است. همچنین با توجه به تمهیداتی که برای شناسایی بازارهای جدید و ارتقای کیفیت تولید و بسته‌بندی محصولات تولیدی تعاونی‌ها فراهم شده، امیدواریم که در سال جاری شاهد رشد مناسب آمار صادرات تعاونی‌ها باشیم.

لازم به ذکر است که بخشی از صادرات تعاونی‌ها در سال گذشته مربوط به صدور خدمات فنی و مهندسی، گردشگری درمانی و بوم‌گردی (اکوتوریسم) بوده است.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال توسعه کمی تعاونی‌ها نیستیم، بیان داشت: توسعه کیفی تعاونی‌ها در دستور کار معاونت امور تعاون قرار داشته و در این راستا اعتباراتی برای کمک به ارتقای بهره‌وری، اخذ استاندارد، ایزو به تعاونی‌ها پرداخت شده است.

باباخانلو با اشاره به راهبردهای هفت‌گانه تحول در بخش تعاون، عملکرد معاونت در خصوص راهبردها را قابل قبول دانست و براساس گزارش‌های عملکرد سال ۹۵ تحقق آنها را نزدیک به ۱۰۰درصد عنوان کرد.

لازم به ذکر است که راهبردهای هفت‌گانه عبارتند از: ترویج فرهنگ تعاون، توسعه مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی تعاونی‌ها، تحکیم تعاملات شبکه‌یی، تقویت همکاری بین دستگاهی، تامین مشوق‌ها و منابع انسانی، توسعه بازار و برند تعاونی‌ها و تعمیم نظارت بر تعاونی‌ها و این راهبردها نقشه راه توسعه و ایجاد تحول بخش تعاون هستند.

مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص فرهنگ‌سازی در حوزه تعاون بیان داشت: فرهنگ‌سازی راهبرد اول تحول بخش تعاون بوده و در این مهم اقدامات بسیاری صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به فعالیت‌های ترویجی از قبیل برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و همایش‌های مختلف اشاره کرد. جدیدترین اقدام صورت گرفته در این خصوص، اعزام گروه‌های تعاون‌یار، متشکل از تعدادی از کارشناسان باتجربه استان‌ها و ستاد به روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته با هدف ترویج و توسعه تعاونی‌هاست.

وی در خصوص برنامه‌های معاونت تعاون برای صادرات و تجارت در حوزه تعاون خاطرنشان کرد: در سال گذشته دو نمایشگاه ملی و تعداد زیادی نمایشگاه استانی و منطقه‌یی برگزار شد که یکی از دو نمایشگاه یاد شده به‌طور انحصاری با رویکرد صادرات بود. همچنین برگزاری «نخستین جشنواره معرفی تعاونی‌های برتر صادراتی»، چندین دوره آموزشی و نشست کارشناسی با موضوع صادرات، کمک به اعزام هیات‌های بازرگانی و نیز میزبانی چند هیات تجاری از کشورهای لبنان، فرانسه و انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری با آنها از دیگر اقدامات معاونت بوده است.

به گفته باباخانلو جدیدترین اقدام بعمل آمده در این خصوص نیز برگزاری همایشی با عنوان «معرفی فرصت‌های طلایی سرمایه‌گذاری و تجارت در روسیه» در نیمه نخست تیرماه بود. همچنین به مناسبت هفته تعاون، «چهارمین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های تعاونی‌ها» از ۱۳ تا ۱۷شهریورماه برگزار شد. وی در خصوص برنامه‌های این حوزه برای نیم‌سال دوم سال جاری گفت: در نیم‌سال دوم نیز برگزاری تعدادی نمایشگاه، همایش و نشست‌های آموزشی را در برنامه داریم. باباخانلو با تاکید بر رویکرد افزایش و توسعه صادرات در تعاونی‌ها گفت: به‌طور کلی رویکرد معاونت امور تعاون توسعه صادرات تعاونی‌هاست و راهبرد توسعه بازار تعاونی‌ها در سال جاری نیز همچون سال گذشته جزو راهبردهای اصلی و مورد توجه ویژه است. در این راستا آماده ارائه مشاوره و آموزش‌های لازم به تعاونی‌ها هستیم.

 مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد یک تشکل تخصصی با موضوع صادرات تحت عنوان «تعاونی تامین نیاز صادرکنندگان» یا «کنسرسیوم صادراتی» خبر داد و گفت: این تشکل در راستای اجرای مفاد تفاهمنامه‌یی است که در سال ۹۴ با سازمان توسعه تجارت ایران منعقد شده و در نظر داریم که این تشکل‌های حرفه‌یی با موضوع صادرات را با مشارکت و عضویت شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی مرتبط، در سطوح استانی و سراسری شکل دهیم.

 

ارسال نظر